Uszczelka pokrywy zaworów to mały, ale bardzo istotny element każdego silnika. Jej żywotność jest ograniczona, gdyż z czasem zaczyna tracić swoje właściwości uszczelniające. Dochodzi wówczas do wycieków, które mogą mieć przykre konsekwencje zarówno dla kierowcy, jak i dla samochodu. Szczególną uwagę na stan uszczelek powinni zwrócić właściciele aut z silnikami w układzie V, ponieważ układ ten wyraźnie sprzyja powstawaniu wycieków spod zaworów.

Dlaczego uszczelki pokryw zaworów ciekną?

Dochodzący z nawiewów zapach spalonego oleju, nasilający się szczególnie podczas stania w korkach, to wyraźny znak, że należałoby przyjrzeć się dokładnie uszczelce pokrywy zaworów. Dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w silnik z układem V. Silniki takie w sposób szczególny narażone są na wycieki spod zaworów, ponieważ głowice są w nich ustawione pod kątem. A ponieważ uszczelki pokryw zaworów z czasem zaczynają tracić swoją szczelność, zbierający się pod nimi olej momentalnie zaczyna wykorzystywać wszelkie luki w uszczelnieniu i wyciekać na zewnątrz. Olej dostający się na rozgrzany układ wydechowy (np. na kolektor wydechowy) spala się, a zapach przenika nawiewami do wnętrza auta. I stąd też opisywany wcześniej zapach.

Jak dostać się do pokrywy zaworów?

Wymiana cieknącej uszczelki pokrywy zaworów nie jest czynnością skomplikowaną i można ją wykonać całkowicie samodzielnie w zaciszu własnego garażu czy nawet na parkingu. Największym problemem będzie tu dostanie się do pokrywy, ponieważ duże silniki V zajmują naprawdę sporo miejsca pod maską i zwykle są bardzo szczelnie obudowane osprzętem, który to osprzęt należy w pierwszej kolejności wymontować lub „odsunąć” na bok. Musimy więc przygotować się na demontaż obudowy filtra oraz dolotu, zbiornika wyrównawczego i – jeśli samochód posiada instalację gazową – na odkręcenie oraz podwieszenie w innym miejscu listew wtryskowych. Ściągamy też pokrywę pokrywy zaworów (obudowę) i zdejmujemy przewody wysokiego napięcia. W ich przypadku warto oznaczyć każdy cylinder na cewce zgodnie z fabryczną numeracją widoczną na pokrywie zaworów w pobliżu gniazd świec. Dzięki temu nie będziemy mieć problemów z ich ponownym montażem już po wymianie uszczelki.

W jaki sposób wymienić uszczelkę pokrywy zaworów?

Przed zdjęciem właściwej pokrywy zaworów silnika, bardzo ważne jest, aby usunąć wszelki zalegający na jej powierzchni brud. Brud ten, zwłaszcza drobinki piasku przyklejone do tłustej, zaolejonej powierzchni, stanowią realne zagrożenie dla jednostki napędowej. Podczas ściągania pokrywy mogą odpaść i wraz z olejem przedostać się do wnętrza silnika, czyniąc poważne szkody w jego mechanizmie.

Brud z pokrywy silnika najlepiej usunąć za pomocą odkurzacza wyposażonego w wąską końcówkę i pędzelka o co najmniej średniej twardości włosia. W razie konieczności odkurzoną powierzchnię pokrywy zaworów możemy dodatkowo przetrzeć szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną. Następnie odkręcamy pokrywę zaworów i usuwamy starą uszczelkę. Powierzchnię pod uszczelką przed założeniem nowej należy dokładnie przeczyścić, a w niektórych przypadkach (jeśli takie są zalecenia producenta) użyć specjalnego kleju wzmacniającego uszczelnienie.