Wymiana drążka kierowniczego poprzecznego. Jak należy ją przeprowadzić i na co warto przy tej okazji uważać?
Dlaczego wymieniamy drążek kierowniczy poprzeczny? Część ta stanowi jeden z podstawowych elementów układu kierowniczego i od jej sprawności zależy bezpieczeństwo tak samo, Was, jak i wszystkich pozostałych uczestników na drodze. Nagła awaria, zwłaszcza na odcinku końcówki drążka kierowniczego, może doprowadzić do tragedii na drodze.

Jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona wymiana drążka kierowniczego poprzecznego?
Jeśli macie już zdiagnozowany problem i wiecie, że drążek kierowniczy poprzeczny w Waszym aucie nadaje się jedynie do wymiany, całą procedurę powinniście przeprowadzić według następującego schematu:
- Luzujecie śruby koła i ustawiacie auto na podnośniku.
- Po podniesieniu samochodu w górę, odkręcacie i zdejmujecie koło, odsłaniając dostęp do drążka poprzecznego.
- Jeśli drążek nie był od dawna wymieniany, zapewne będziecie musieli użyć na nim dobrego odrdzewiacza.
- Odkręcacie dolną nakrętkę mocującą drążek poprzeczny przy stabilizatorze, w razie potrzeby podpierając przegub kulowy odpowiednim narzędziem czy wspornikiem (ma się zablokować w zwrotnicy, co powstrzyma go przed obracaniem się).
- Odciągacie drążek poprzeczny od drążka skrętnego, a następnie odkręcacie górną nakrętkę mocującą przy kolumnie zawieszenia.
- Wyciągacie stary, uszkodzony drążek i na jego miejsce umieszczanie nowy.
- Nowy drążek musicie teraz zamocować z siłą zalecaną w instrukcji samochodu przez producenta pojazdu. Na taką okoliczność przyda Wam się (zapewne nie po raz pierwszy i nie ostatni) dobry klucz dynamometryczny. Pamiętajcie, że wszystkie połączenia muszą być wykonane naprawdę solidnie, gdyż muszą sprostać bardzo wielu drganiom, jakie będę na nie oddziaływać w czasie jazdy.
- Teraz już pozostaje Wam jedynie założyć koła, przykręcić je wstępnie, a następnie poprawić ich dokręcenie już po opuszczeniu samochodu na ziemię.
I to by było na tyle. Prawda, że proste? Nawet bardzo. O ile, rzecz jasna, nie napotkacie po drodze na różne utrudnienia, które mogą czas całej wymiany wydłużyć. Jakiego typu mogą to być utrudnienia?
Na jakiego rodzaju trudności możecie się najczęściej natknąć przy wymianie drążka poprzecznego?
Wymiana drążka poprzecznego czy samej końcówki drążka kierowniczego (a tę wykonuje się nawet częściej, niż wymianę całego drążka) może Wam utrudnić przede wszystkim zły stan wymienianego elementu. Za jego zły stan najczęściej odpowiada rdza, choć może się zdarzyć, że jakieś uszkodzenie również utrudni Wam działanie. Jeśli jednak chodzi o rdzę, to z nią powinniście sobie poradzić w następujący sposób:
- Przede wszystkim zacznijcie od użycia szczotki drucianej, którą oczyścicie wszelkie połączenia i mocowania drążka z grubej warstwy rdzy.
- Po odsłonięciu dostępu do drążka kierowniczego, użyjcie na nim sporej ilości odrdzewiacza. Aby nie poprawiać i nie mocować się z całością przez godzinę, warto użyć naprawdę dobrego i mocnego odrdzewiacza. Jeśli akurat takiego nie macie, zapraszamy do nas, na iParts.pl. W naszym sklepie znajdziecie naprawdę mocne odrdzewiacze, które poradzą sobie z rdzą na drążku poprzecznym w ok. 20 minut.
- Jeśli szczotka i odrdzewiacz nie wystarczą do tego, aby wszystkie śruby i nakrętki puściły pod naciskiem klucza, będziecie musieli użyć nieco brutalnej siły połączonej z najprostszym możliwym narzędziem. Posługując się dwoma młotkami (jednym mniejszym, drugim większym), musicie choćby tylko nieznacznie zruszyć nakrętkę na gwincie, resztę pracy wykonując już samym kluczem.
A czemu mają to być akurat dwa młotki, a nie jeden? Ponieważ jednego, większego, musicie użyć w roli odbojnika, np. podkładając go pod śrubę, którą będziecie uderzać z przeciwnej strony mniejszym młotkiem. 2-3 uderzenia powinny wystarczyć.
Uwaga! Pamiętajcie, aby zawsze po wymienia drążka poprzecznego sprawdzić geometrię kół. Jest więcej niż pewne, iż wymagać ona będzie regulacji, bez której znacząco skrócicie żywotność opon w swoim samochodzie.
Redakcja iParts
Radek