Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Wymiana drążka kierowniczego poprzecznego. Jak należy ją przeprowadzić i na co warto przy tej okazji uważać?

Dlaczego wymieniamy drążek kierowniczy poprzeczny? Część ta stanowi jeden z podstawowych elementów układu kierowniczego i od jej sprawności zależy bezpieczeństwo tak samo, Was, jak i wszystkich pozostałych uczestników na drodze. Nagła awaria, zwłaszcza na odcinku końcówki drążka kierowniczego, może doprowadzić do tragedii na drodze.

Poprawna wymiana uszkodzonego drążka poprzecznego

Jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona wymiana drążka kierowniczego poprzecznego?

Jeśli macie już zdiagnozowany problem i wiecie, że drążek kierowniczy poprzeczny w Waszym aucie nadaje się jedynie do wymiany, całą procedurę powinniście przeprowadzić według następującego schematu:

  1. Luzujecie śruby koła i ustawiacie auto na podnośniku.
  2. Po podniesieniu samochodu w górę, odkręcacie i zdejmujecie koło, odsłaniając dostęp do drążka poprzecznego.
  3. Jeśli drążek nie był od dawna wymieniany, zapewne będziecie musieli użyć na nim dobrego odrdzewiacza.
  4. Odkręcacie dolną nakrętkę mocującą drążek poprzeczny przy stabilizatorze, w razie potrzeby podpierając przegub kulowy odpowiednim narzędziem czy wspornikiem (ma się zablokować w zwrotnicy, co powstrzyma go przed obracaniem się).
  5. Odciągacie drążek poprzeczny od drążka skrętnego, a następnie odkręcacie górną nakrętkę mocującą przy kolumnie zawieszenia.
  6. Wyciągacie stary, uszkodzony drążek i na jego miejsce umieszczanie nowy.
  7. Nowy drążek musicie teraz zamocować z siłą zalecaną w instrukcji samochodu przez producenta pojazdu. Na taką okoliczność przyda Wam się (zapewne nie po raz pierwszy i nie ostatni) dobry klucz dynamometryczny. Pamiętajcie, że wszystkie połączenia muszą być wykonane naprawdę solidnie, gdyż muszą sprostać bardzo wielu drganiom, jakie będę na nie oddziaływać w czasie jazdy.
  8. Teraz już pozostaje Wam jedynie założyć koła, przykręcić je wstępnie, a następnie poprawić ich dokręcenie już po opuszczeniu samochodu na ziemię.

I to by było na tyle. Prawda, że proste? Nawet bardzo. O ile, rzecz jasna, nie napotkacie po drodze na różne utrudnienia, które mogą czas całej wymiany wydłużyć. Jakiego typu mogą to być utrudnienia?

Na jakiego rodzaju trudności możecie się najczęściej natknąć przy wymianie drążka poprzecznego?

Wymiana drążka poprzecznego czy samej końcówki drążka kierowniczego (a tę wykonuje się nawet częściej, niż wymianę całego drążka) może Wam utrudnić przede wszystkim zły stan wymienianego elementu. Za jego zły stan najczęściej odpowiada rdza, choć może się zdarzyć, że jakieś uszkodzenie również utrudni Wam działanie. Jeśli jednak chodzi o rdzę, to z nią powinniście sobie poradzić w następujący sposób:

  • Przede wszystkim zacznijcie od użycia szczotki drucianej, którą oczyścicie wszelkie połączenia i mocowania drążka z grubej warstwy rdzy.
  • Po odsłonięciu dostępu do drążka kierowniczego, użyjcie na nim sporej ilości odrdzewiacza. Aby nie poprawiać i nie mocować się z całością przez godzinę, warto użyć naprawdę dobrego i mocnego odrdzewiacza. Jeśli akurat takiego nie macie, zapraszamy do nas, na iParts.pl. W naszym sklepie znajdziecie naprawdę mocne odrdzewiacze, które poradzą sobie z rdzą na drążku poprzecznym w ok. 20 minut.
  • Jeśli szczotka i odrdzewiacz nie wystarczą do tego, aby wszystkie śruby i nakrętki puściły pod naciskiem klucza, będziecie musieli użyć nieco brutalnej siły połączonej z najprostszym możliwym narzędziem. Posługując się dwoma młotkami (jednym mniejszym, drugim większym), musicie choćby tylko nieznacznie zruszyć nakrętkę na gwincie, resztę pracy wykonując już samym kluczem.

A czemu mają to być akurat dwa młotki, a nie jeden? Ponieważ jednego, większego, musicie użyć w roli odbojnika, np. podkładając go pod śrubę, którą będziecie uderzać z przeciwnej strony mniejszym młotkiem. 2-3 uderzenia powinny wystarczyć.

Uwaga! Pamiętajcie, aby zawsze po wymienia drążka poprzecznego sprawdzić geometrię kół. Jest więcej niż pewne, iż wymagać ona będzie regulacji, bez której znacząco skrócicie żywotność opon w swoim samochodzie.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Serdecznie zapraszamy do dołączenia do naszej grupy na Facebooku, gdzie eksperci odpowiadają na pytania i rozwiązują wszelkie problemy związane z motoryzacją. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
Tak jak w tytule mam trudność wybicia końcówki z gniazda zaworowego opel astra f proszę o rade

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze