Z nie do końca wiadomych przyczyn to nie włoskie, ale niemieckie samochody mają opinię trwałych i nowoczesnych. Tymczasem to właśnie włoska konstrukcja silnika MultiJet stoi za prawdziwą rewolucją w światowej motoryzacji. Co zawdzięczymy tej jednostce?

O to, komu tak naprawdę zawdzięczamy wielki krok naprzód, jakim był system wtrysku bezpośredniego, do dziś toczone są spory. Dla jednych oczywistym prekursorem w tej dziedzinie są Włosi z ich silnikiem Fiata JTD, dla innych cały czas będą to Niemcy, którzy dostarczyli część komponentów do tej konstrukcji. I niewątpliwie koncern Bosch miał spory udział w sukcesie jednostek z wtryskiem bezpośrednim, jednak nadal nie zmienia to faktu, że skokowy rozwój silników Diesla nastąpił za sprawą konstrukcji Fiata, który jako pierwszy w latach 80. zaprezentował silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Jak duże to miało znaczenie?

Zanim Fiat wpadł na pomysł wtrysku bezpośredniego, a następnie stworzenia technologii Common Rail (występującej w silnikach JTD drugiej generacji od 1997 roku), silniki wysokoprężne w małych samochodach nie były zbyt popularne. Tradycyjne diesle zbyt były duże i ciężkie na tego typu pojazdy, a i spalanie w ich przypadku nie było wcale aż takie niskie. Silniki JTD, a następnie MultiJet (druga generacja jednostek JTD z technologią Common Rail), zmieniły to całkowicie. Małe samochody zyskały napęd dieslowski o niewielkich gabarytach, dobrych osiągach, wysokiej kulturze pracy oraz bardzo niskim zapotrzebowaniu na paliwo. Po cichu, dla niektórych niepostrzeżenie, branża motoryzacyjna przeszła sporą zmianę.

Seria włoskich silników MultiJet. Co warto wiedzieć o jej głównych przedstawicielach?

Od momentu debiutu, seria silników MultiJet została całkiem ładnie rozbudowana. Choć zaczynała od małej jednostki napędowej stworzonej z myślą o samochodach miejskich, dziś mamy w niej również motory montowane w najbardziej luksusowych, sportowych markach należących do koncernu Fiata i nie tylko. Jakie silniki tworzą obecnie rodzinę MultiJet?

  1. Silnik 1.9 UniJet – protoplasta rodziny MultiJet, od którego zaczęło się całe to włoskie szaleństwo.
  2. Silnik 1.9 MultiJet – następca 1.9 Unijet, który pojawił się w 2002 roku z systemem wtrysku bezpośredniego Common Rail II.
  3. Silnik 1.3 MultiJet – klasyka gatunku i wzór miejskiego diesla. Doskonała jednostka napędowa.
  4. Silnik 1.6 MultiJet – spokrewniony w prostej linii z 1.9 MultiJet, również wyposażony w Common Rail drugiej generacji.
  5. Silnik 2.0 MultiJet – kolejna pochodna konstrukcji 1.9 MultiJet, dostosowana do restrykcyjnych norm emisji spalin Euro 5.
  6. Silnik 2.2 JTD – tak jak 1.9 UniJet nie należy, de facto, do rodziny MultiJet, ponieważ współpracuje z systemem Common Rail pierwszej generacji, ale jest z nią mocno technologicznie związany.
  7. Silnik 2.4 MultiJet – zaawansowana i droga w eksploatacji konstrukcja o niezbyt wysokiej trwałości.
  8. Silnik 2.8 MultiJet – jednostka stworzona przez VM Motori nie nadająca się zbytnio do eksploatacji w warunkach miejskich.
  9. Silnik 3.0 MultiJet – najmocniejszy motor z rodziny MultiJet, wyróżniający się sporą żywotnością, ale jedynie przy starannym, często przeprowadzanym serwisie.

Jak widać, seria silników MultiJet do małych nie należy, a rozrzut pojemności jest w niej naprawdę spory. Choć każdy z tych silników uchodzi przynajmniej za dobry, nie wszystkie cenione są tak samo wysoko. Którą jednostkę MultiJet możemy uznać za szczególnie udaną i czy na pewno taką właśnie jest?

Silnik 1.3 MultiJet, czyli najlepsza jednostka napędowa 2005 roku. Czy faktycznie jest tak dobry?

Silnik 1.3 MultiJet zawdzięcza swoją popularność w naszym kraju nie tylko mocnym, polskim akcentom (produkowany w fabryce w Bielsku-Białej). Jego głównymi zaletami są:

  • przeznaczenie do montażu w niewielkich samochodach miejskich i kompaktowych – a przecież takich na naszych drogach jest właśnie najwięcej;
  • szerokie wykorzystywanie przez wiele modeli i marek samochodowych – 1.3 MultiJet trafił nie tylko do aut spod znaku Fiata, ale też do kilku modeli koncernu GM (głównie do Opla), a nawet do Forda, Suzuki czy egzotycznej dla nas indyjskiej Taty.

Za co jeszcze cenimy jednostkę 1.3 MultiJet? Co o krążących w branży opiniach na jej temat sądzą eksperci iParts.pl?

Mówiąc o zaletach silnika 1.3 MultiJet – tłumaczy Grzegorz Kinczewski z iParts.pl – koniecznie trzeba wskazać na układ rozrządu, który z silnikiem tym współpracuje. Jest to rozrząd napędzany łańcuchem, który co prawda nie jest niezniszczalny (po 100 tys. km warto skontrolować, czy nie doszło do jego naciągnięcia), ale z pewnością jest bardzo trwały. Do tego dochodzi równie trwałe sprzęgło jednomasowe. No i spalanie. MultiJet 1.3 potrafi spokojnie zejść do 4 litrów na 100 km, co w obecnej sytuacji nie jest bez znaczenia. Wśród wad należy natomiast wymienić m.in. problemy z zaworem EGR, które mogą się pojawić po 150-200 tys. km.

Okres bezawaryjnej eksploatacji silnika 1.3 MultiJet – wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni ekspert iParts.pl – szacowany jest na 200-250 tys. km. Po tym przebiegu awarie mogą się pojawić, ale wcale nie muszą. A co do problemów z zaworem EGR przy przebiegu powyżej 150 tys. km, to należy zaznaczyć, iż w każdym aucie z takim zaworem problemy się pojawią, jeśli kierowca nie będzie o ten zawór dbał. O samochody się dba, bo jak się nie dba, to się płaci grube tysiące za ich naprawę.