Włoska rewolucja w dieslach, czyli silnik samochodowy MultiJet od Fiata. Jakie opinie na jego temat mają eksperci iParts.pl?

Data:
W kategorii Silnik

Z nie do końca wiadomych przyczyn to nie włoskie, ale niemieckie samochody mają opinię trwałych i nowoczesnych. Tymczasem to właśnie włoska konstrukcja silnika MultiJet stoi za prawdziwą rewolucją w światowej motoryzacji. Co zawdzięczymy tej jednostce?

O to, komu tak naprawdę zawdzięczamy wielki krok naprzód, jakim był system wtrysku bezpośredniego, do dziś toczone są spory. Dla jednych oczywistym prekursorem w tej dziedzinie są Włosi z ich silnikiem Fiata JTD, dla innych cały czas będą to Niemcy, którzy dostarczyli część komponentów do tej konstrukcji. I niewątpliwie koncern Bosch miał spory udział w sukcesie jednostek z wtryskiem bezpośrednim, jednak nadal nie zmienia to faktu, że skokowy rozwój silników Diesla nastąpił za sprawą konstrukcji Fiata, który jako pierwszy w latach 80. zaprezentował silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Jak duże to miało znaczenie?

Zanim Fiat wpadł na pomysł wtrysku bezpośredniego, a następnie stworzenia technologii Common Rail (występującej w silnikach JTD drugiej generacji od 1997 roku), silniki wysokoprężne w małych samochodach nie były zbyt popularne. Tradycyjne diesle zbyt były duże i ciężkie na tego typu pojazdy, a i spalanie w ich przypadku nie było wcale aż takie niskie. Silniki JTD, a następnie MultiJet (druga generacja jednostek JTD z technologią Common Rail), zmieniły to całkowicie. Małe samochody zyskały napęd dieslowski o niewielkich gabarytach, dobrych osiągach, wysokiej kulturze pracy oraz bardzo niskim zapotrzebowaniu na paliwo. Po cichu, dla niektórych niepostrzeżenie, branża motoryzacyjna przeszła sporą zmianę.

Seria włoskich silników MultiJet. Co warto wiedzieć o jej głównych przedstawicielach?

Od momentu debiutu, seria silników MultiJet została całkiem ładnie rozbudowana. Choć zaczynała od małej jednostki napędowej stworzonej z myślą o samochodach miejskich, dziś mamy w niej również motory montowane w najbardziej luksusowych, sportowych markach należących do koncernu Fiata i nie tylko. Jakie silniki tworzą obecnie rodzinę MultiJet?

  1. Silnik 1.9 UniJet – protoplasta rodziny MultiJet, od którego zaczęło się całe to włoskie szaleństwo.
  2. Silnik 1.9 MultiJet – następca 1.9 Unijet, który pojawił się w 2002 roku z systemem wtrysku bezpośredniego Common Rail II.
  3. Silnik 1.3 MultiJet – klasyka gatunku i wzór miejskiego diesla. Doskonała jednostka napędowa.
  4. Silnik 1.6 MultiJet – spokrewniony w prostej linii z 1.9 MultiJet, również wyposażony w Common Rail drugiej generacji.
  5. Silnik 2.0 MultiJet – kolejna pochodna konstrukcji 1.9 MultiJet, dostosowana do restrykcyjnych norm emisji spalin Euro 5.
  6. Silnik 2.2 JTD – tak jak 1.9 UniJet nie należy, de facto, do rodziny MultiJet, ponieważ współpracuje z systemem Common Rail pierwszej generacji, ale jest z nią mocno technologicznie związany.
  7. Silnik 2.4 MultiJet – zaawansowana i droga w eksploatacji konstrukcja o niezbyt wysokiej trwałości.
  8. Silnik 2.8 MultiJet – jednostka stworzona przez VM Motori nie nadająca się zbytnio do eksploatacji w warunkach miejskich.
  9. Silnik 3.0 MultiJet – najmocniejszy motor z rodziny MultiJet, wyróżniający się sporą żywotnością, ale jedynie przy starannym, często przeprowadzanym serwisie.

Jak widać, seria silników MultiJet do małych nie należy, a rozrzut pojemności jest w niej naprawdę spory. Choć każdy z tych silników uchodzi przynajmniej za dobry, nie wszystkie cenione są tak samo wysoko. Którą jednostkę MultiJet możemy uznać za szczególnie udaną i czy na pewno taką właśnie jest?

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części silnikowych w naszej ofercie!

Silnik 1.3 MultiJet, czyli najlepsza jednostka napędowa 2005 roku. Czy faktycznie jest tak dobry?

Silnik 1.3 MultiJet zawdzięcza swoją popularność w naszym kraju nie tylko mocnym, polskim akcentom (produkowany w fabryce w Bielsku-Białej). Jego głównymi zaletami są:

  • przeznaczenie do montażu w niewielkich samochodach miejskich i kompaktowych – a przecież takich na naszych drogach jest właśnie najwięcej;
  • szerokie wykorzystywanie przez wiele modeli i marek samochodowych – 1.3 MultiJet trafił nie tylko do aut spod znaku Fiata, ale też do kilku modeli koncernu GM (głównie do Opla), a nawet do Forda, Suzuki czy egzotycznej dla nas indyjskiej Taty.

Za co jeszcze cenimy jednostkę 1.3 MultiJet? Co o krążących w branży opiniach na jej temat sądzą eksperci iParts.pl?

Mówiąc o zaletach silnika 1.3 MultiJet – tłumaczy Grzegorz Kinczewski z iParts.pl – koniecznie trzeba wskazać na układ rozrządu, który z silnikiem tym współpracuje. Jest to rozrząd napędzany łańcuchem, który co prawda nie jest niezniszczalny (po 100 tys. km warto skontrolować, czy nie doszło do jego naciągnięcia), ale z pewnością jest bardzo trwały. Do tego dochodzi równie trwałe sprzęgło jednomasowe. No i spalanie. MultiJet 1.3 potrafi spokojnie zejść do 4 litrów na 100 km, co w obecnej sytuacji nie jest bez znaczenia. Wśród wad należy natomiast wymienić m.in. problemy z zaworem EGR, które mogą się pojawić po 150-200 tys. km.

Okres bezawaryjnej eksploatacji silnika 1.3 MultiJet – wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni ekspert iParts.pl – szacowany jest na 200-250 tys. km. Po tym przebiegu awarie mogą się pojawić, ale wcale nie muszą. A co do problemów z zaworem EGR przy przebiegu powyżej 150 tys. km, to należy zaznaczyć, iż w każdym aucie z takim zaworem problemy się pojawią, jeśli kierowca nie będzie o ten zawór dbał. O samochody się dba, bo jak się nie dba, to się płaci grube tysiące za ich naprawę.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.