Wady i zalety silników TDDi oraz TDCi od Forda. Jak spisują się te jednostki w wersjach 1.8 i 2.0 pojemności?
Pod koniec ubiegłego wieku Ford miał spore problemy ze swoimi silnikami Diesla. Odmiany D czy TD trapiły liczne usterki i efekty niedopracowania, które utrudniały życie zarówno mechanikom, jak i samym kierowcom. Zapowiedzią zmiany na lepsze stały się dopiero silniki TDDi, a prawdziwą jakość fordowskie diesle pokazały pod postacią motorów TDCi. Jak sprawdzają się te jednostki w najpopularniejszych wersjach pojemnościowych – 1.8 i 2.0?

Mocne strony silników 1.8 TDDi i 1.8 TDCi
Silniki Diesla produkowane przez markę Ford w latach 90. XX wieku nie cieszą się najlepszą opinią. W porównaniu z jednostkami konkurencji okazały się znacznie słabsze i to praktycznie pod każdym względem. Motory te odznaczały się niską kulturą pracy i sporą awaryjnością. Do dziś w środowisku polskich kierowców krążą niepochlebne powiedzenia o wartości fordów, ukute właśnie w tamtym okresie. Małą rewolucję w fordowskich dieslach wywołało dopiero pojawienie się silnika TDDi.
1.8 TDDi zadebiutował w roku 1998 wraz z niezwykle nowoczesnym (jak na owe czasy) Fordem Focusem. Ta nowa jednostka powstała na bazie starszych rozwiązań, lecz wzbogacono ją m. in. o bezpośredni wtrysk paliwa. Silnik 1.8 TDDi bardzo szybko zyskał uznanie dzięki wyraźnie lepszej od starszych diesli Forda dynamice i niższemu spalaniu. Amerykańskim konstruktorom udało się również uporać z niską trwałością i często powtarzającymi się awariami.
Po cichym i oszczędnym silniku 1.8 TDDi – mówi ekspert iParts.pl odpowiedzialny za ofertę części do Forda – przyszedł czas na jednostkę TDCi. Silnik ten stanowił rozwinięcie wersji TDDi, a różnił się od swojego poprzednika m. in. zastosowaniem układu wtryskowego w technologii Common Rail. Jego wprowadzenie do sprzedaży okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę, gdyż bardzo szybko zyskał uznanie jako jednostka nowoczesna, ekologiczna (niskie spalanie), odpowiednio dynamiczna i charakteryzująca się wysoką kulturą pracy. Silnik 1.8 TDCi okazał się być trwały i tani w serwisowaniu, o czym zadecydowała niska cena części i ich duża dostępność.
Wady silników 1.8 TDDi/TDCi
Silniki 1.8 TDDi oraz 1.8 TDCi, choć dobre, jak większość jednostek napędowych mają też swoje wady. Do typowych usterek wersji TDDi należą:
- awarie pompy wtryskowej (niemal zawsze występuje po przejechaniu 120-200 tys. km),
- nieszczelności miski olejowej wywołane korozją lub uszkodzeniem uszczelki,
- sporadycznie trafiają się problemy z układem tłokowo-korbowym.
Jeśli chodzi o silnik 1.8 TDCi, to tu z kolei najczęstszymi awariami są:
- usterka dwumasowego koła zamachowego,
- niesprawne wtryskiwacze,
- uszkodzenie przewodu łączącego sprężarkę z intercoolerem,
- usterka czujnika wałka rozrządu.
Etapy rozwoju silnika 2.0 TDDi/TDCi
Silnik 2.0 TDDi – wyjaśnia ekspert iParts.pl – jest konstrukcją w pełni amerykańską i tak jak jego mniejsza wersja stanowił miłą odmianę po słabych fordowskich dieslach. Kierowcy do dziś cenią go za niskie zużycie paliwa, dobry układ rozrządu oparty o łańcuch wysokiej jakości, dobrą dynamikę i dużą dostępność części zamiennych.
Rozwinięcie tej jednostki, czyli silnik 2.9 TDCi, początkowo również był konstrukcją całkowicie amerykańską, jednak już nie tak udaną. Inżynierowie Forda wyraźnie przekombinowali i dopiero pomoc ze strony konstruktorów Groupe PSA sprawiło, że silnik 2.0 TDCi zyskał prawdziwą jakość. Dzięki tej współpracy motor odzyskał odpowiednią kulturę pracy i znów zapewniał spalanie na niskim poziomie, nie dając przy tym efektów w postaci licznych usterek i wad fabrycznych.
Słabe strony silników 2.0 TDDi oraz 2.0 TDCi
Silnik 2.0 TDDi od Forda nie jest jednostką złą, ale z całą pewnością ma skłonności do niemiłego zaskakiwania swoich właścicieli. Posiadacze aut z tym motorem powinni przygotować się na:
- awarie koła dwumasowego,
- awarie pompy wtryskowej,
- problemy z wtryskiwaczami,
- ukręcanie się wirnika pompy wody,
- szybkie zużywanie się koła dwumasowego,
- niską trwałość kół pasowych osprzętu,
- niską kulturę pracy.
W przypadku silnika 2.0 TDCi lista problemów została wydłużona przez wcześniejsze wersje tej jednostki i obejmuje takie awarie jak:
- uszkodzenia wtryskiwaczy,
- uszkodzenia turbosprężarki,
- usterki kół pasowych,
- problemy z napędem alternatora,
- zużywanie się napinaczy paska rozrządu,
- usterka czujnika położenia wałka rozrządu,
- awaria zaworu EGR,
- problemy z filtrem DPF.
Arturix
MIrek
Lech
Franek
Janek
Mariusz
Igor