Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Wady i zalety popularnych silników TDI. Dlaczego pojęcie niemieckiej solidności nie dotyczy każdego z nich?

Volkswagenowskie silniki TDI zasłużyły sobie na miano jednych z najważniejszych jednostek napędowych ostatnich lat. Auta z tymi silnikami wygrywały wyścig Le Mans i wjeżdżały na podium rajdu Dakar. Użytkownicy wprost zakochali się w tych jednostkach, w ciągu pierwszych 20 lat produkcji kupując 5 mln wyposażonych w nie samochodów. Czy siniki TDI słusznie stały się symbolem niemieckiej jakości?

Zmienne losy silnika 2.5 TDI

Pierwszą prezentację silnika w technologii TDI (Turbo Direct Injection) uważa się dziś za prawdziwy przełom w produkcji silników wysokoprężnych o zapłonie samoczynnym. Dzięki niezwykle nowatorskiemu rozwiązaniu konstruktorów, polegającym na wprowadzeniu wtrysku paliwa bezpośrednio do komory spalania i zastosowaniu rozdzielaczy pompy wtryskowej, udało się podnieść ciśnienie wtrysku do poziomu 1000 barów. Po raz pierwszy efektem tego niezwykłego rozwiązania mogli cieszyć się właściciele Audi 100 model C3, które wyposażono w silnik 2.5 TDI o mocy 120 KM. Silnik ten zachwycił wszystkich dynamiką (imponujący moment obrotowy 265 Nm), elastycznością i niskim zużyciem paliwa (w Audi 100 było to średnio 5,7 l/100 km). Sukces tego motoru sprawił, że skorzystano z niego również w kolejnym modelu Audi 100, w wersji C4.

Nowa wersja pięciocylindrowego silnika 2.5 TDI pojawiła się w Audi 100 A6, z większą już mocą (140 KM) i współpracująca z sześciobiegową skrzynią biegów, a także opcjonalnym napędem na 4 koła (legendarne quattro).

W roku 1997 zadebiutował silnik 2.5 TDI V6, który był pierwszym volkswagenowskim dieslem w układzie V6. Nie był to jednak debiut udany, gdyż jego pierwsza, 150 konna wersja do dziś cieszy się fatalną opinią. Podstawowym problemem tego silnika są: wycierający się wałek rozrządu, awarie wtryskiwacza sterującego pompy wtryskowej, częste wycieki oleju oraz zatykająca się odma olejowa.

Prawie doskonały motor 1.9 TDI

Zdecydowanie najsłynniejszym i do dziś najbardziej popularnym silnikiem TDI jest silnik 1.9, po raz pierwszy wykorzystany w Audi 80 z 1991 roku. Motor ten oferuje 90 KM i obroty na poziomie 182 Nm. W przypadku Audi 80 dawało to prędkość maksymalną 175 km/h i przyśpieszenie do 100 km/h w 14 s. 1.9 TDI okazał się również silnikiem niezwykle oszczędnym, zużywając przeciętnie ok. 5,5 l na 100 km. Do zalet tej legendarnej już jednostki napędowej zaliczyć można również bezproblemowy rozruch przy niskich temperaturach, niskie koszty serwisowania oraz zdecydowanie ponadprzeciętną trwałość. To ostatnie, co zrozumiałe, szczególnie mocno zachwyca dzisiejszych kierowców, nienawykłych do silników, na których przebieg 500 tys. km nie robi większego wrażenia.

Kolejne wersje silnika 1.9 TDI, choć nadal bardzo dobre, mają też swoje słabe strony. Przede wszystkim po jakimś czasie pojawiają się problemy z zaworem EGR, którego wymiana nie jest jednak wyjątkowo trudna i kosztowna. Typową usterką tych motorów są również zużywające się hydrauliczne popychacze zaworowe, których wymiana jest jeszcze tańsza. Największym wydatkiem, na który powinna się przygotować większość posiadaczy aut z silnikiem 1.9 TDI, jest wymiana dwumasowego koła zamachowego. Nie dotyczy to jedynie właścicieli najstarszych modeli, w których koło dwumasowe nie występuje.

Popularne z kategorii Silnik

Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 650/1
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 667/1
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 648/6
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OP 575
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr powietrza FILTRON AP 139/2
30,00 zł
4.8 (104 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Dokładnie tak - rzędowe 1.9 TDi i 2.5 TDi to jedyne jak do tej pory mega udane silniki diesla VW. Chodziły dosłownie na wszystkim, nawet na oleju ze skrzyni biegów. Znoszą ogromne obciążenia, mają bardzo wysoki moment obrotowy i są bezawaryjne. Nic dodać nic ująć. Następca 2.0 TDi to zdecydowanie gorsza konstrukcja. Pękająca głowica, zacierająca się pompa oleju - tragedia.
Miałem różne samochody w dieslu i różne problemy. Jednak najlepszy z nich jest wg mnie to zdecydowanie silnik 1.9 TDI. Przede wszystkim dlatego, że jest oszczędny, a zarazem dynamiczny. W dodatku nigdy nie miałem problemów ze sprzedażą auta z tą jednostką silnikową. Starsze samochody z tym silnikiem są dość mocno wyeksploatowane, co nie zmienia faktu, że ta jednostka jest praktycznie niezawodna
to chyba najbardziej znane i lubiane silniki. w ogóle w wyborach wiekszosci moich klientów króluje TDI, a chyba najczeciej wlasnie 1.9 TDI

Powiązane artykuły

Szarpanie silnika i falowanie obrotów. Sprawdź czy nie wydmuchało uszczelki z kolektora ssącego?

Mocne szarpanie silnika i falowanie obrotów? Przyczyną może być uszkodzona uszczelka kolektora ssącego!

Silnik zaczyna szarpać, obroty falować, a do tego pojawiają się objawy choćby w postaci zwiększonego spalania czy kłębów czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej? To może być efekt uszkodzonej uszczelki kolektora ssącego. Jak to potwierdzić?

czytaj więcej >
Numer ECU sterownika silnika. Co to jest i jak go sprawdzić?

Numer ECU sterownika silnika. Co to jest, gdzie znaleźć i jak go sprawdzić?

Silniki współczesnych aut niemal bez wyjątku zarządzane są przez sterowniki ECU. Sterowniki te oznaczane są specjalnym numer ECU, który – wbrew pozorom – nie jest wcale zbędnym ciągiem znaków, ale niezwykle ważną informacją mogącą zadecydować o tym, czy dany sterownik będzie współpracował z Waszym autem, czy też nie. Jak sprawdzić numer ECU i dlaczego jeszcze warto go znać?

czytaj więcej >
Często pojawiająca się kontrolka ciśnienia oleju. Co jest przyczyną i jak rozwiązać problem?

Co jest przyczyną często pojawiającej się kontrolki ciśnienia oleju. Jak rozwiązać ten problem?

Znana każdemu kierowcy „lampa Aladyna” to jedna z tych kontrolek, których pojawienie się może znaczyć naprawdę wiele. Nie zawsze chodzi tu o ciśnienie oleju i nie zawsze będzie to jakiś poważny problem, ale zawsze należy to sprawdzić. Co może być przyczyną częstego świecenia się kontrolki ciśnienia oleju?

czytaj więcej >
Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla. Poznaj przyczyny i rozwiązania problemu

Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla? Poznaj 4 przyczyny tego problemu i sposoby ich usunięcia

Do dziś wielu kierowców wybiera auta z silnikiem Diesla z powodów czysto ekonomicznych. Tańsze paliwo oznacza niższe koszty eksploatacji, ale tylko dopóki nie pojawią się problemy ze zwiększonym spalaniem. Co może być ich przyczyną? Dlaczego niektóre diesle palą wyraźnie więcej niż powinny?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze