W jaki sposób najlepiej przewozić rowery samochodem? Jakie są mocne i słabe strony poszczególnych rodzajów bagażników rowerowych

Data:

Do grupy akcesoriów samochodowych cieszących się szczególną popularnością w okresie wakacyjnym należą bagażniki do przewożenia rowerów. Coraz więcej kierowców o nie pyta i coraz więcej osób decyduje się na ich zakup. Czy jednak na pewno wybierają te, która są dla nich najodpowiedniejsze?

Od kilku już lat bardzo mocno rośnie popularność rowerów. Rower lub rowery zabierane na wakacyjny wyjazd czy choćby na weekendowy wypad poza miasto to już norma, do której wszyscy zdążyliśmy się przyzwyczaić. Nie do końca jednak zdążyliśmy się przyzwyczaić do tego, że do przewożenia roweru najlepiej mieć odpowiednie akcesoria w postaci określonej wersji bagażnika samochodowego. Tych najpopularniejszych wersji mamy obecnie 3, a więc:

  • bagażnik dachowy – montowany na dachu samochodu,
  • bagażnik na hak – zakładany z tyłu auta, na haku,
  • bagażnik na klapę bagażnika – konstrukcja mocowana na tylnej klapie auta.

I choć każda z tych wersji może być przeznaczona do przewożenia 1, 2 lub więcej rowerów, nie każda oferuje te same możliwości i nie każda jest odpowiednia dla dowolnego typu roweru. O czym powinniście wiedzieć, wybierając bagażnik samochodowy do przewożenia rowerów? Która z wymienionych opcji najlepiej wpasuje się w Wsze możliwości i oczekiwania?

Bagażniki do przewożenia roweru na dachu samochodu. Do jakich rowerów są idealne, a jakich raczej nimi nie przewieziecie?

Wśród bagażników rowerowych absolutny prym w rankingach popularności wiedzie wersja bagażników dachowych, zwanych też czasem uchwytami rowerowymi. Popularność ich wynika wprost z ich zalet, a do tych należy zaliczyć:

  • prostą konstrukcję – założenie i obsługa takiego bagażnika jest niezwykle prosta, poradzi sobie z nim każdy, nawet jeśli pozostaje na bakier z umiejętnościami technicznymi;
  • niską wagę – ważne przy zakładaniu uchwytów na dach samochodu o mocno ograniczonej nośności;
  • niską cenę – to również nie pozostaje bez znaczenia, choć kierowanie się jedynie ceną przy ich wyborze potrafi być zgubne;
  • możliwość przewozu kilku rowerów jednocześnie – wszystko zależy tu od modelu auta oraz samych rowerów, jednak teoretycznie z takimi uchwytami przewieziecie spokojnie nawet 5 rowerów.

Rozstrzał cenowy bagażników rowerowych na dach jest ogromny. Ceny rozpoczynają się od 40 zł i sięgają kilkuset złotych (bliżej okolic tysiąca). Pamiętajcie jednak, że cena takiego bagażnika zawsze idzie w parze z jego jakością, w tym z solidnością mocowania i stabilnością roweru podczas jazdy. A znaczenie tego jest niebagatelne. Niejeden już kierowca, decydując się na najtańsze uchwyty, po gwałtownym hamowaniu mógł obserwować wyprzedzające go rowery. Modele, które wykluczają podobne przypadki i które z całą pewnością możemy Wam polecić, to:

A czego będziecie potrzebować do zamontowania takiego bagażnika? Niezbędne będą tu relingi oraz tzw. uniwersalne bagażniki bazowe, potocznie zwane „belkami”. Pamiętajcie, że mając już taką bazę, możecie przewozić na dachu nie tylko bagażniki rowerowe, ale i boxy dachowe o naprawdę sporej pojemności i jeszcze większej uniwersalności. Jeśli zaś chodzi o rowery, które można nimi przewozić, to rozwiązanie to nie nadaje się ani na rowery szczególnie ciężkie (np. elektryczne), ani na te ultra lekkie, karbonowe. Całą resztę przewieziecie bez najmniejszych problemów.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny bagażników rowerowych w naszej ofercie!

Solidne i stabilne bagażniki rowerowe mocowane na haku samochodu. Jakie są plusy i minusy tego rozwiązania?

Bagażniki rowerowe montowane na haku samochodowym odznaczają się sporą stabilnością, pewnością, ale też niemałą ceną. Dobrej klasy bagażniki tego typu to wydatek od kilkuset złotych – jak w przypadku bagażnika rowerowego na hak AMOS 3, do nawet kilku tysięcy - uchwyt rowerowy na hak holowniczy VELOCOMPACT Thule 924. Ostatecznie jednak warto zainwestować w modele droższe, pozwalające swobodnie otwierać klapę bagażnika, niż kupować te najtańsze, które blokują do niej dostęp.

O ile zaletami tego rozwiązania jest stabilność, łatwość obsługi i spora swoboda podczas jazdy – nie musicie martwić się ograniczeniami wysokości np. przy wjeździe na parking podziemny czy do marketu – o tyle do wad takich bagażników rowerowych montowanych na haku należy zaliczyć:

  • szybkie i łatwe brudzenie się przewożonych nimi rowerów,
  • możliwe uszkodzenie rowerów nawet podczas lekkiej tylko stłuczki.

Pamiętajcie, aby podróżując z takim bagażnikiem, zachować szczególna ostrożność właśnie ze względu na możliwe zdarzenia drogowe i ich niemiłe konsekwencje.

Bagażniki do przewożenia rowerów mocowane na klapie bagażnika samochodu. Co na ich temat mówią eksperci?

Ostatnią z popularnych grup bagażników samochodowych do przewożenia rowerów są bagażniki montowane na klapie bagażnika auta. Decydując się na to rozwiązanie, powinniście zainwestować w te lepsze wersje i bardziej renomowane marki, jak wspominana przez nas marka Thule i jej uchwyt rowerowy na tylną klapę CLIP ON HIGH S2 Thule 9106. Każde inne rozwiązanie oznacza spore ryzyko, przed którym przestrzegają eksperci zajmujący się na co dzień akcesoriami do przewozu rowerów. W tanich wersjach są to bowiem bagażniki mało stabilne i niekoniecznie bezpieczne dla samochodu. Jazda z nimi może skończyć się uszkodzeniami klapy bagażnika.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.