Używane Audi A4 czwartej generacji (B8) – poradnik kupującego. Co się psuje i co koniecznie należy wymienić zaraz po zakupie?

Data:

Audi A4 czwartej generacji, oznaczonej kodowym symbolem B8, to naprawdę dobry, solidy samochód klasy premium segmentu D. Ceny używanych modeli są na tyle atrakcyjne, iż wielu kierowców poważnie zastanawia się nad zakupem samochodów z lat 2007-2015. Czy jednak sama cena i jakość wystarczą, aby uznać używane Audi A4 B8 za dobry wybór? Co warto wiedzieć o jego słabych stronach i na jakie problemy warto się przygotować?

Jakie znaczenie dla kupującego ma wybór wersji silnikowej?

Samochód to przede wszystkim silnik, nic więc dziwnego, że to od kontroli silnika powinno się rozpoczynać ocenę każdego pojazdu. Jest to tym bardziej uzasadnione, iż wiele problemów występujących w konkretnych modelach aut wiąże się bezpośrednio z zamontowanymi w nich motorami oraz wadami konstrukcyjnymi tychże. Jak wygląda to w przypadku Audi A4 B8?

Model Audi A4 B8 w swojej pierwszej odsłonie (lata 2007-2011) dostępny był z silnikami:

  1. Benzynowymi:
    • TFSI R4 (120, 160, 170 KM)
    • 2.0 TFSI R4 (180 KM, 211, 225 KM)
    • 3.2 FSI V6 265 KM
    • 3.0 TFSI V6 272 KM
    • S4 3.0 TFSI V6 333 KM
    • RS4 4.2 FSI V8 450 KM.
  2. Diesla:
    • 2.0 TDI (120, 136, 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM)
    • 2.7 TDI (190 KM)
    • 3.0 TDI (204, 240, 245 KM).

Po liftingu, jakie model ten przeszedł w roku 2011, w ofercie aż do końca produkcji w 2015 znalazły się następujące jednostki napędowe:

  • 1.8 TFSI 170 KM
  • 2.0 TFSI 211 KM i 225 KM
  • 2.0 TDI 150, 177, 190 KM
  • 3.0 TDI we wszystkich wariantach.

Większość z tych motorów to montowane wzdłużnie, rzędowe czterocylindrowce, z oznaczeniami, które w nomenklaturze Audi należy rozszyfrowywać jako:

  • FSI – silniki wolnossące z wtryskiem bezpośrednim,
  • TFSI – jednostki z wtryskiem bezpośrednim i turbosprężarką.

W opinii kierowców i ekspertów najlepiej prezentują się motory:

  • 2.0 TDI o mocy 150 i 190 KM – wprowadzone już po liftingu, dostępne w autach z roczników 2013 i 2014;
  • 2.7 TDI o mocy 190 KM – sprzed liftingu;
  • 3.0 TDI – pozwalają bezawaryjnie wykręcić nawet 300 tys. km, jednak musicie uważać na ich przebieg oraz stopień wyeksploatowania! Kiedy zaczynają się psuć, koszty ich naprawy mogą przekroczyć wartość całego samochodu;
  • 3.2 FSI – bardzo duży i przez to niekoniecznie ekonomiczny, za to bodajże jedyny bezproblemowy „benzyniak” montowany w Audi A4 B8 przed liftingiem.

Jeśli zaś chodzi o silniki, na które zdecydowanie powinniście uważać, a przynajmniej mieć świadomość ich potencjalnej problemowości, to tu należy wymienić dwa:

  • 1.8 TFSI – w modelach z pierwszych lat produkcji posiadały zaskakująco duży apetyt na olej, jednak dziś już wszelkie związane z tym problemy zostały raczej usunięte (przy zakupie używanej A-czwórki z tym motorem zapytajcie koniecznie właściciela o historię napraw i upewnijcie się, że problem ten został zażegnany);
  • 2.0 TDI – przed liftingiem również odznaczał się sporym apetytem na olej, a dodatkowo często dręczyły go awarie pompy wysokiego ciśnienia, co z kolei niszczyło wtryskiwacze. Tu również zwróćcie przy zakupie uwagę na to, czy problem ten miał już miejsce i czy udało się go usunąć.

W ogólnej ocenie należy uznać silniki Audi A4 B8 za nowoczesne i zaawansowane technologicznie, które to zaawansowanie przekłada się niestety na koszy eksploatacji. Wybierając nawet używana A-czwórkę, musicie pamiętać o tym, że czas udawania się na przegląd do osiedlowego mechanika pracującego na pół etatu dobiegł końca. Tym autem i tymi silnikami muszą zajmować się specjaliści.

Co i kiedy najczęściej psuje się w używanych Audi A4 B8?

Usterki silnika to zdecydowanie nie wszystko, co może pójść nie tak w przypadku używanego Audi A4 B8. Z mniej oczywistych i nie tak częstych usterek trapiących poszczególne wersje tego modelu należy również wymienić:

  • nietrwałe koła dwumasowe w dwulitrowych turbodieslach;
  • problemy z turbosprężarkami (zacierające się kierownice systemu zamiany geometrii) również w dwulitrowych dieslach;
  • zapychające się filtry cząstek stałych (zapytajcie właściciela, w jakim terenie najczęściej jeździł, jeśli po mieście, problem ten zapewne już się pojawił lub pojawi się wkrótce);
  • awarie układu zapłonowego, a zwłaszcza cewek zapłonowych (swojego czasu skończyło się to akcją przywoławczą do serwisów Audi, więc upewnijcie się, że interesujący Was samochód był na stosownym przeglądzie i problem został usunięty);
  • szybko zużywające się napinacze łańcucha rozrządu;
  • awarie automatycznych skrzyń biegów (Multitronic i S-Tronic)

Są to najczęściej wymieniane przez mechaników i samych użytkowników problemy w używanym Audi A4 B8, jednak zawsze może przydarzyć się również coś bardziej nietypowego, wynikającego z nieprawidłowej eksploatacji lub określonego stylu jazdy.

Spodobał Ci się artykuł?

lub sprawdź ceny części do Audi A4 B8 w naszej ofercie!

Które części powinniście wymienić zaraz po zakupie używanego Audi A4 B8?

Przymierzając się do zakupu używanego Audi A4 B8, zwyczajowo do ceny powinniście doliczyć sobie pewną kwotę na serwis pozakupowy, w tym przede wszystkim na wymianę kilku kluczowych dla tego modelu podzespołów (ze względu na ich awaryjność) oraz standardowego kompletu części i płynów, które wymieniać należy w każdym używanym samochodzie tuż po jego zakupie. Na wymianę czego powinniście się więc przygotować?

Oprócz tego, standardowo powinniście w pierwszych dniach po zakupie używanego Audi A4 B8 wymienić:

Żeby niepotrzebnie nie nadwyrężać portfela, starajcie się wymienione części kupować samodzielnie. W naszym sklepie iParts.pl znajdziecie je w bardzo dogodnych cenach, a w razie problemów z ich wyborem pomocą służyć Wam będą nasi eksperci i doradcy klienta.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.