Typy przewodów wykorzystywanych do ładowania samochodu elektrycznego. Jakie kable znajdziecie na rynku oraz w naszym sklepie?
Wybór akcesoriów do aut elektrycznych jest o tyle utrudniony, że wciąż dla większości kierowców wiele tematów związanych z elektromobilnością stanowi całkowitą zagadkę. Tak jest chociażby z przewodami do ładowania i ich doborem do konkretnego modelu auta.
W zeszłym miesiącu kupiłam swój pierwszy samochód elektryczny – pisze do nas Marlena z Wadowic. – Jest to auto używane i choć zadbane, jego właściciel nie posiadał do niego żadnego sprawnego przewodu do ładowania baterii. Pomyślałem, że to przecież żaden problem, bo takie przewody znajdę właśnie u Was, na iParts.pl. Wchodzę więc na stronę sklepu, w kategorię „Akcesoria do samochodów elektrycznych” i dalej w „Przewody do ładowania” i co? I nie wiem zupełnie, co mam kupić! Jest tam tego tyle, że nie wiem, co powinnam wybrać. I nie mam pojęcia, co znaczą te wszystkie oznaczenia tych przewodów? Jak mam się w tym odnaleźć?
Tak, problem z wyborem odpowiedniego przewodu do ładowania samochodu elektrycznego tylko pozornie wydaje się błahy. Część z nas zapomina zupełnie, że samochody elektryczne stawiają przed swoimi użytkownikami zupełnie inne wymagania. Nie są to wymagania wygórowane, ale na pewno zmuszające do zapoznania się bliżej z tematem elektromobilności w ogóle, a elektryczności w szczególe. Co powinniście wiedzieć, żeby prawidłowo dobrać zasilacz do swojego „elektryka”?
Dlaczego przewody do ładowania samochodów elektrycznych nie są ładowarkami i jaką pełnią rolę w procesie ładowania baterii?
Kabel do ładowania, typ 3, jednofazowy, BMW
Zacznijmy od tego, że przewody do ładowania samochodów elektrycznych czasem określa się potocznie mianem ładowarek. Przewód do ładowania a ładowarka to zupełnie dwie różne sprawy. Dotyczy to również mobilnych stacji ładowania, które same w sobie także są przewodami, ale nie tylko. Dlaczego?
- Mobilna stacja ładowania, określana też po prostu ładowarką, jest zespołem przewodów wzbogaconych o kilka kluczowych urządzeń elektrycznych (w wersji minimum w sam opornik i kilka zabezpieczeń), którego zadaniem jest połączenie samochodu ze źródłem prądu, ustalenie parametrów ładowania baterii i zabezpieczenie przed ewentualnymi spięciami czy innymi niepożądanymi zjawiskami (porażeniem, pożarem itp.)
- Przewód do ładowania samochodów elektrycznych jest prostym konektorem nie posiadającym zabezpieczeń typowych dla mobilnych stacji ładowania, którego zadaniem jest połączenie samochodu ze stacją ładowania. Przewód ten musi posiadać odpowiedni przekrój, izolację oraz – przede wszystkim – złącze na obu swoich końcach.
Przeglądając ofertę naszych akcesoriów do aut elektrycznych, musicie więc w pierwszej kolejności ustalić, czy potrzebujecie mobilnej stacji ładowania, czy zwykłego przewodu. A jeśli sami nie macie pewności, skontaktujcie się z jednym z naszych ekspertów iParts.pl. Po krótkiej rozmowie z nim od razu wszystko będzie wiadome.
A czemu tak naprawdę ani mobilna stacja ładowania, ani przewód, nie są z technicznego punktu widzenia ładowarkami? W wielkim skrócie dlatego, że żadne z tych urządzeń nie konwertuje płynącego w sieci elektrycznej prądu zmiennego (AC) na prąd stały (DC).
Jak czytać oznaczenia przewodów do ładowania aut elektrycznych i na jakie wartości powinniście zwracać uwagę podczas ich zakupu?
Kabel do ładowania 7 PIN, 32A 7,2 kW, OSRAM
Po wejściu w kategorię „Przewody do ładowania” na iParts.pl, wyświetli Wam się lista oferowanych tam kabli przeznaczonych właśnie do łączenia samochodu elektrycznego ze stacją ładowania (nie mobilną stacją, ale standardową stacją ładowania w wersji naściennej lub z tzw. „słupkiem”). Każdy z tych przewodów opisany jest tym samym zestawem danych, czyli:
- informacją o typie złącza (Type 1, Type 2 lub inne);
- maksymalną mocą ładowania obsługiwaną przez dany przewód (np. 3,6 kW lub 7,2 kW);
- maksymalnym natężeniem prądu przepuszczanego przez przewód (podane w amperach);
- długością kabla;
- nazwą producenta oraz modelu przewodu.
Wśród tych wszystkich oznaczeń zdecydowanie największe znaczenie ma informacja o typie złącza i maksymalnej mocy ładowania, choć z punktu widzenia samej tylko funkcjonalności powinniście zwracać uwagę również na długość kabla. Jest to o tyle ważne, iż zbyt krótki kabel potrafi mocno utrudnić ładowanie samochodu elektrycznego zwłaszcza w miejscach publicznych, gdzie przestrzeń na manewrowanie samochodem jest mocno ograniczona. Gdyby jednak przyszło nam wybrać jedną kluczową i absolutnie najważniejszą informację, na którą przy wyborze nowego przewodu do ładowania powinniście zwracać uwagę w pierwszej kolejności, postawilibyśmy zdecydowanie na typ złącza. Dlaczego?
Co warto wiedzieć o złączach do ładowania „elektryków” i dlaczego złącza te występują w taki wielu typach?
Żaden, nawet najlepszy i najdroższy przewód do ładowania samochodów elektrycznych na nic się Wam nie zda, jeśli nie będziecie w stanie podłączyć go do swojego auta. A o tym, czy będziecie to w stanie zrobić, decyduje właśnie typ złącza.
Kabel do ładowania Type 2, 7,2 kW, 5m Green Cell EV09
Typów złącz stosowanych w samochodach elektrycznych mamy zaskakująco dużo. Część jest dopiero w fazie testów, inne z kolei nie zyskały nigdy dostatecznej popularności. W Polsce i szerzej – w całej Europie – najczęściej występują następujące typy złącz:
- Type 1 – ładowanie prądem zmiennym o maksymalnej mocy 19 kW;
- Type 1 CCS lub Type 1 Combo – ładowanie prądem stałym o maksymalnej mocy 500 kW;
- Type 2 – ładowanie prądem zmiennym o maksymalnej mocy 43 kW;
- Type 2 CCS lub Type 2 Combo – ładowanie prądem stałym o maksymalnej mocy 500 kW;
- CHAdeMO – ładowanie prądem stałym o maksymalnej mocy 62,5 kW;
- Type 2 Tesla – ładowanie prądem zmiennym o maksymalnej mocy 16 kW lub 43 kW oraz ładowanie prądem stałym o maksymalnej mocy 120 kW.
Informacji o tym, w jaki typ złącza wyposażony jest Wasz „elektryk” szukajcie w instrukcji obsługi, materiałach producenta lub w internecie. Możecie też obejrzeć ukryte gdzieś pod klapką złącze i porównać z dostępnymi w sieci przykładami.