Polskie prawo nakłada na kierowców obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok, 24 godziny na dobę. Pozostawia jednak możliwość używania w określonych warunkach świateł do jazdy dziennej. Warunkiem jest jednak m. in. poprawne ich zamontowanie, co niektórym kierowcom może sprawić pewne trudności. Na szczęście na rynku dostępne są również specjalne zestawy dedykowane konkretnym modelom aut, których montaż jest niezwykle prosty i zawsze zgodny z wymogami kodeksu drogowego.

Czym są światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej to typ oświetlenia samochodowego używanego wyłącznie w ciągu dnia i w warunkach dobrej widoczności. Świateł tych nie należy mylić ze światłami mijania, ani żadnymi innymi. Cechą charakterystyczną świateł do jazdy dziennej jest ich moc. Zwykle jest to wartość od kilku do kilkunastu watów. Z tego względu nawet nowoczesne światła do jazdy dziennej wykonywane w technologii LED nie są w stanie oświetlić drogi przed pojazdem w takim stopniu, by kierowca mógł używać ich w nocy lub podczas deszczu. Światła do jazdy dziennej w warunkach dobrej widoczności sprawiają, że pojazd jest lepiej widoczny. Nie należy jednak liczyć na to, że zastąpią nam w jakimkolwiek stopniu światła mijania, gdy widoczność zacznie spadać.

Wymagania dotyczące instalacji świateł do jazdy dziennej

Bardzo mała moc świateł do jazdy dziennej w stosunku do świateł mijania (zużycie na poziomie 12-20 W dla świateł do jazdy dziennej wobec 140-200 W dla świateł mijania) sprawia, że dla wielu kierowców stały się one bardzo atrakcyjną alternatywą pozwalającą poważnie ograniczyć zużycie energii elektrycznej w samochodzie. A ponieważ ograniczenie zużycia energii elektrycznej oznacza z kolei mniejsze zużycie paliwa, przekłada się to bezpośrednio na niższe koszty eksploatacji auta. Dlatego też coraz chętniej właściciele wszelkich modeli, które nie zostały wyposażone fabrycznie w tego typu oświetlenie, instalują sobie światła do jazdy dziennej na własną rękę. Niestety, ich instalacja obłożona jest dość konkretnymi wymogami.

Ustawodawca wymaga, by światła do jazdy dziennej montowane były zgodnie z podanymi w przepisach wytycznymi obejmującymi m. in. symetrię względem osi pojazdu, wysokość, odległość od ziemi do dolnej krawędzi czy odległość między obiema lampami. Na szczęście na rynku znaleźć można gotowe zestawy świateł dziennych przeznaczone do wszystkich najpopularniejszych modeli aut. W ich przypadku nie musimy przejmować się odmierzaniem konkretnych odległości, gdyż wszystkim tym zajęli się już producenci.

Samodzielny montaż świateł do jazdy dziennej

Omawiane światła do jazdy dziennej produkowane z myślą o konkretnych modelach pasują zawsze w fabrycznie przygotowane otwory, a ich montaż jest wprost niewiarygodnie prosty. W większości przypadków nie wymaga nawet demontażu zderzaka. Wystarczy zdjąć stare kratki i w ich miejscu wpiąć zakupione lampy. Jedyną względną komplikacją może być podpinanie instalacji elektrycznej.

W skład zestawu wchodzą wiązki elektryczne z wtyczkami, które musimy podłączyć we właściwe miejsca. Dalej pozostaje jedynie podpiąć kabel od plusa do plusa po zapłonie, masę do punktu masowego a ostatni kabel spinamy szybkozłączką z kablem zasilającym światła postojowe. Kiedy pojawi się w nim prąd (włączymy światła mijania lub postojowe), światła do jazdy dziennej zgasną, tak jak wymagają tego przepisy.