Stożkowe filtry powietrza. Co dają? Ile są warte? Kiedy można, a kiedy nie należy ich używać?
Jednym z najpopularniejszych sposobów na zwiększenie mocy silnika są tzw. filtry sportowe, czyli filtry stożkowe. Filtrów takich jest na rynku całe mnóstwo, zarówno uniwersalnych, jak i dostępnych w dedykowanych konkretnym modelom aut zestawach. Czy jednak filtry stożkowe faktycznie potrafią zapewnić kilka koni więcej? A jeśli tak, to jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc cieszyć się poprawionymi osiągami? I czy w przypadku filtrów stożkowych większe znaczenie ma jakość, czy… rozmiar?
Jaką rolę pełni w samochodzie filtr powietrza i w jaki sposób może wpływać na moc silnika?
Czego potrzebuje samochód napędzany silnikiem spalinowym, aby mógł się poruszać zgodnie z intencją jego konstruktorów? Wielu rzeczy, jednak przede wszystkim potrzebuje paliwa oraz powietrza. To właśnie odpowiednio dobrana i przygotowana mieszanka paliwowo-powietrzna stanowi źródło mocy każdej spalinowej jednostki napędowej. O ile jednak niektórzy kierowcy starają się dbać o jakość i czystość samego paliwa, o tyle wielu dość często zdarza się zapominać o jakości i czystości powietrza. A to jest równie ważne dla osiągnięcia efektu końcowego.
Czysto mechaniczna zasada działania silnika spalinowego jest dość prosta – im więcej gęstego powietrza trafi do komory spalania, tym większą moc może uzyskać napędzany silnikiem pojazd. Powietrze to musi być jednak oczyszczone i wolne od wszelkich drobinek mogących uszkodzić jednostkę napędową. Za jego czystość dba właśnie filtr powietrza. Filtr ten jednak, oczyszczając powietrze, stanowi również dla niego pewną barierę. Bariera ta ogranicza ilość powietrza w silniku, a tym samym możliwą do osiągnięcia przez ten silnik moc. Aby ograniczyć działanie tej bariery, konstruktorzy zajmujący się sportami motorowymi stworzyli specjalne filtry stożkowe, które – stawiając mniejszy opór dla przepływającego przez nie powietrza – zapewniają jednostce napędowej dostęp do większej jego ilości. Rozwiązanie to dość szybko zaczęto używać w tuningu, a także w zwykłym, domowym ulepszaniu seryjnie produkowanych modeli. Z jakim efektem?
Na ile i w jakich warunkach stożkowe filtry powietrza są w stanie poprawić osiągi samochodu?
Na temat efektywności i faktycznej przydatności stożkowych filtrów powietrza powstało już wiele publikacji i testów mających rozstrzygnąć, czy i w jakich warunkach filtry takie mogą się sprawdzić. Co wiemy dziś z tych testów?
- Filtry stożkowe lepsze od zwykłych, standardowych filtrów montowanych fabrycznie – ze względu na ilość dostępnych na polskim rynku filtrów stwierdzenie to może być zbytnim uogólnieniem, jednak odrzucając wyjątki można uznać, że nawet najtańszy filtr stożkowy zapewni silnikowi więcej powietrza i tym samym więcej koni mechanicznych, niż standardowy, montowany w nim fabrycznie filtr powietrza.
- Wielkość i jakość filtra stożkowego ma spore znaczenie dla osiągów silnika – różnego rodzaju testy zdają się niezbicie potwierdzać, że zarówno jakość, jak i rozmiar stożkowego filtra powietrza ma wymierny wpływ na przyrost koni mechanicznych. Zasada jest tu bardzo prosta – im większy i im lepiej wykonany filtr, tym więcej powietrza dostarcza do jednostki napędowej. Przykład? Doskonałej jakości filtry K&N, w tym Filtr Stożkowy K&N FILTERS RF-1049
- Stożkowy filtr powietrza musi mieć odpowiednie warunki pracy – zamiana klasycznego filtra powietrza na filtr stożkowy bez dodatkowych modyfikacji może nie przynieść żadnych korzyści, a wręcz wygenerować pewne straty. Dlaczego? Ponieważ stożkowy filtr powietrza wymaga przede wszystkim dostępu do zimnego powietrza, a do niego dostęp może uzyskać jedynie po odpowiednim odseparowaniu go od komory silnika lub wyprowadzeniu go poza nią. Przykład? Sportowy system filtrowania powietrza K&N FILTERS 69-1206TP
Jeśli cała modyfikacja zostanie przeprowadzona należycie, dobrej jakości filtr stożkowy jest w stanie zwiększyć ilość koni mechanicznych nawet o 10%. A to już jest naprawdę doskonały wynik.
W jakich sytuacjach stożkowe filtry powietrza nie będą najlepszym rozwiązaniem?
To, co jest wielką zaletą filtrów stożkowych, może stanowić również ich największą wadę. Zwiększona ilość przechodzącego przez nie powietrza oznacza, że sam filtr (zwłaszcza jeśli nie jest to filtr klasy premium) nie będzie tak skutecznie wychwytywał wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, jak życzyliby sobie konstruktorzy silnika. Efekt? Może być bardzo przykry i wymagający poważnego remontu jednostki napędowej. Dlatego też stożkowe filtry powietrza nie są zalecane kierowcom często poruszającym się po drogach o wysokim stopniu zapylenia, czyli:
- drogami polnymi,
- po lub w okolicy placów budowy,
- w trudnych warunkach terenowych.
Jeśli Wy sami należycie do tej właśnie grupy, powinniście raczej zostać przy dobrej jakości klasycznych filtrach lub wkładkach. W innym przypadku możecie śmiało sięgać po filtry stożkowe, ale z zastrzeżeniem, iż konieczne jest zamontowanie ich w odpowiedni, przewidziany dla nich sposób.
Mirek
Kacper