DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
2
2
4
4
1
1
1
1
0
0
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Stopień zużycia opon zimowych. Jak sprawdzić, czy przyszedł już czas na kupno nowych „zimówek”?

Choć opony zimowe na ogół zużywają się wolniej niż opony letnie, nie znaczy to wcale, że możemy na nich jeździć w nieskończoność. Przeciwnie. Czas przydatności do eksploatacji przeciętnych „zimówek” jest krótszy niż opon letnich. Po czym możecie poznać, że czas ten już minął? Jak sprawdzić, czy pora na kupno nowego kompletu?

Zużycie opon zimowych. Jak sprawdzić czy już czas na kupno nowych?

Opony zimowe wymagają znacznie wyższego bieżnika niż opony letnie. Ile bieżnika w „zimówce” to za mało na bezpieczną jazdę?

Opona osobowa zimowa KORMORAN Snow 215/55 R17 94 H
Opona osobowa zimowa KORMORAN Snow 215/55 R17 94 H

Od lat pierwszą wartością, przy pomocy której określa się zdatność opon samochodowych do dalszej eksploatacji, jest wysokość ich bieżnika. Wartość ta jest tak istotna, że została nawet ujęta w przepisach prawa. Według polskiego prawa minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika opony samochodowej to 1,6 mm. Przepis ten, na tle norm prawnych z innych krajów, jest niezwykle wprost liberalny, tym bardziej że nie rozróżnia opon sezonowych. Zupełnie inaczej pod tym względem wyglądają zalecenia ekspertów i samych producentów. Wedle ich opinii:

  • minimalna wysokość bieżnika opony letniej to 3 mm,
  • minimalna wysokość bieżnika opony zimowej to 4-4,5 mm.

Nowa opona zimowa posiada zwykle bieżnik o wysokości od 8 do 9 mm, przy czym „zimówki” z bieżnikiem na poziomie 9 mm są już uważane za naprawdę wyjątkowo zimowe. Taką właśnie wyjątkowo zimową „zimówką” jest chociażby Kormoran Snow – model, który znajdziecie w naszej ofercie wśród wielu innych, solidnych opon zimowych idealnych na polskie drogi. Zakładając nową „zimówkę”, macie więc dobre 4-5 mm bieżnika do starcia. Ale nie więcej! Starajcie się unikać eksploatowania opon zimowych o płytszym bieżniku. Pamiętajcie, że – jak pisaliśmy w naszym poradniku „Minimalna wysokość bieżnika opony samochodowej. W jaki sposób przekłada się na nasze bezpieczeństwo?” – na mokrej nawierzchni bieżnik o wysokości 3,5 mm zapewnia przyczepność średnio na poziomie zaledwie 70% wartości pierwotnej. W warunkach zimowych te brakujące 30% to często odstęp pomiędzy bezpieczeństwem a tragedią.

Więcej o znaczeniu wysokości bieżnika opony samochodowej znajdziecie we wspomnianym artykule.

Uszkodzenia mechaniczne bieżnika i boków opony. Dlaczego koniecznie należy zwrócić na nie uwagę?

Oceniając stan opony zimowej pod kątem jej zdatności do dalszego użycia, bezwzględnie musicie przyjrzeć się wszelkim uszkodzeniom mechanicznym, do jakich mogło dojść w trakcie jej eksploatacji. A uszkodzeń tych może być naprawdę sporo i sporo może być też ich przyczyn. Przebicie, przetarcia, wybrzuszenia, pęknięcia – wszystko to powinno co najmniej wzbudzić w Was niepokój. Jeśli uszkodzenia są na czole opony, na samym bieżniku, jest źle, ale jeśli są na boku opony, to już jest naprawdę fatalnie. Teoretycznie jest możliwość naprawy części uszkodzeń mechanicznych bieżnika, ale uszkodzony bok opony z reguły oznacza spisanie „gumy” na straty. I tak też powinniście Wy sami do tego podchodzić.

Uszkodzenia mechaniczne opony mogą być bardzo groźne, nawet jeśli z pozoru na takie nie wyglądają. Jeśli takowe odnajdziecie, skonsultujcie się koniecznie z zaufanym specjalistą, który będzie w stanie odpowiedzialnie ocenić, czy taką oponę można jeszcze naprawić i dalej użytkować. Jeśli stwierdzi, że nie, bez ociągania powinniście oddać ją do recyklingu. Ostatecznie macie bowiem do wybory wydać 1-2 tys. zł na nowy komplet opon lub ryzykować katastrofą na drodze. Rozważcie sami, co bardziej Wam się opłaca.

Stan lameli opon zimowych to jeden z ważniejszych elementów określających ich przydatność do dalszej eksploatacji. Dlaczego?

Opona zimowa DĘBICA Frigo 2 205/55 R16 91T
Opona zimowa DĘBICA Frigo 2 205/55 R16 91T

Ręka w górę, kto z Was zwraca uwagę na lamele bieżnika podczas określania stopnia zużycia opony i jej zdatności do dalszej jazdy. Nie podejrzewam, aby rąk tych było zbyt wiele. I trudno się temu dziwić, gdyż jest to element wiedzy tajemnej znanej przede wszystkim zawodowcom. O co chodzi z tymi lamelami?

Bieżnik każdej opony zimowej pocięty jest gęstszą lub rzadszą siecią lameli, których zadanie bywa różne, tak jak różne są ich typy. Mamy więc przede wszystkim:

  • lamele proste,
  • lamele zygzakowate,
  • lamele 3D.

Stan lameli prostych oraz 3D jest ważny, ale dla nas obecnie najważniejszy jest stan lameli zygzakowatych. Te właśnie lamele charakteryzują opony mocno zimowe, przeznaczone do jazdy na śniegu – najczęściej na śniegu mokrym. Lamele zygzakowate podczas jazdy „wykładają się” pod pewnym kątem do podłoża, zapewniając nam sklejanie opony z nawierzchnią i wgryzanie się śnieg. Problem w tym, że te same lamele są niezwykle podatne na ścieranie podczas jazdy po suchym asfalcie, zwłaszcza jeśli pozwolimy sobie na bardziej dynamiczną jazdę. Opony, w których bieżnik składa się przede wszystkim z lameli zygzakowatych (np. Dębica Frigo 2) po jednej suchej zimie spędzonej na ostrej jeździe w długich trasach znacząco tracą swoją efektywność i już podczas kolejnego sezonu nie będą kleiły do śniegu tak dobrze, jak w chwili ich założenia. Kolejny rok takiej zimy i takiej jazdy, a nasze lamele zygzakowate stracą dobrą połowę swojej pierwotnej wartości. Co wówczas? Rozsądek zaleca wymianę, nawet jeśli wysokość bieżnika pozostaje na poziomie 6 lub więcej milimetrów. Mocno zimowa opona ze startymi lamelami zygzakowatymi przestaje być mocno zimowa, a staje się… całkowicie nijaka. Trudno ją nawet wciąż nazywać pełnoprawną „zimówką”.

Opony w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Opony pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Opony
Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

Środek zimy to najlepszy moment na rozmowę o oponach zimowych. W końcu to zimą najmocniej odczuwamy ich znaczenie. I choć wielu kierowców ma sporą praktykę w jeździe na oponach zimowych, wciąż żywe są wśród nas mity mogące na tę praktykę bardzo niekorzystnie wpłynąć. Co to za mity? Jakie to nieprawdziwe informacje na temat opon zimowych krążą w społeczności polskich kierowców?

czytaj więcej >
Dębica Frigo. Cena, charakterystyka, opinie kierowców

Zimowe opony samochodowe z serii Dębica Frigo. Cena, charakterystyka, opinie kierowców, a może coś jeszcze przemawia za ich wyborem?

Od lat mówi się o tym, że w Polsce zimą króluje Dębica Frigo. Powiedzenie to wynika zarówno z ogromnej popularności tej serii opon, jak i z bardzo wysokich ocen przyznawanych im zarówno przez ekspertów, jak i przez samych użytkowników. Czy oceny te są zasłużone? Jaką charakterystykę posiadają poszczególne modele Dębica Frigo i jakie powinno być ich przeznaczenie?

czytaj więcej >
Czy Policja może dać mandat za brak opon zimowych?

Czy można dostać mandat za brak opon zimowych? Z jakimi konsekwencjami muszą się liczyć kierowcy jeżdżący zimą na oponach letnich?

Za oknem zima, a na drogach śnieg, błoto, czasem i lód. Wszystko to razem oznacza, że opony zimowe powinny być już w powszechnym użyciu. A co, jeśli nie są? Czy kierowcę, który do tej pory nie wymienił opon letnich na zimowe czekają konsekwencje inne niż te wynikające wprost z warunków na drodze? Czy policja w Polsce może dać nam mandat za brak opon zimowych? Jakie inne konsekwencje prawne lub okołoprawne mogą wynikać z ich braku?

czytaj więcej >
Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Sprawdź nasz poradnik

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?

Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze