Zarówno w mediach, jak i wśród samych kierowców krąży wiele mitów związanych ze zjawiskiem starzenia się opon samochodowych. Zjawisko to jest wprawdzie jak najbardziej realne, jednak nie zawsze przedstawiane zgodnie z prawdą. W jakich warunkach opony starzeją się najszybciej? Co wpływa na ich „biologiczny” wiek? Czy 3-letnia opona jest już zbyt stara, aby można jej było bezpiecznie używać?

Czym jest starzenie się opony?

Efekt starzenia się opon samochodowych związany jest z materiałem, z którego są one wytwarzane, a także z warunkami ich przechowywania i eksploatacji. Wszystkie współcześnie produkowane opony powstają ze specjalnych mieszanek gumowych wzbogacanych różnego rodzaju składnikami, które mają na celu zwiększenie ich trwałości i efektywności. Ponieważ jednak zarówno sama mieszanka gumowa, jak i wszelkie wchodzące w jej skład dodatki, są materiałami podlegającymi degradacji w wyniku upływu czasu i działania czynników zewnętrznych, opony w sposób zupełnie naturalny z czasem zaczynają tracić swoje pierwotne właściwości.

Na tempo utraty tych właściwości wpływ mają wspomniane już czynniki zewnętrzne w rodzaju temperatury, promieni słonecznych czy wilgotności, oraz czynniki czysto mechaniczne. Wpływ samych tylko czynników zewnętrznych widoczny jest przede wszystkim na przykładzie opon przechowywanych w magazynach. W branży oponiarskiej utarła się zasada przechowywania nowych opon samochodowych nie dłużej niż przez 3 lata. Wielu ekspertów motoryzacyjny zaleca, aby nie kupować i nie używać opon starszych niż 3-letnie. Tego typu zalecenia mogą jednak wzbudzać pewne wątpliwości wśród właścicieli aut. Bo skoro opona przechowywana na magazynie przez więcej niż 3 lata nie jest zalecana, to czy na pewno bezpiecznym jest kupowanie opony mającej 2-3 lata?

Jakie są różnic między oponą nową a 3-letnią?

W rzeczywistości wszystko zależy od sposobu przechowywania opon samochodowych. Zakładając, iż mamy do czynienia z oryginalnym ogumieniem renomowanego producenta, który daje nam gwarancję na nową oponę, jedynym, co może jej faktycznie zaszkodzić, jest niewłaściwe składowanie i przechowywanie. W warunkach odpowiednich, panujących w profesjonalnych magazynach oponiarskich, opona może czekać na swojego właściciela spokojnie przez pełne 3 lata, nie tracąc nic ze swoich właściwości. Potwierdzają to badania przeprowadzane przez niemiecką organizację ADAC. Wyniki tych badań pokazały, że osiągi opon, które przed momentem opuściły fabrykę oraz tych, które spędziły na magazynie 3 lata, są niemal identyczne. Wszelkie różnice pomiędzy nimi wahają się w granicach błędu pomiarowego.

Warto podkreślić, że badania dotyczyły zachowania się opon na różnych typach nawierzchni i w różnych warunkach atmosferycznych, od suchej i rozgrzanej drogi, poprzez mokrą, aż po całkowicie zaśnieżoną. Pamiętajmy jednak, że bardzo wiele zależy od jakości opon. O ile możemy mieć pewność, że oryginalna opona samochodowa pochodząca od renomowanego producenta i oferowana przez sprawdzonego, wiarygodnego dostawcę będzie zachowywać się zgodnie z oczekiwaniami, o tyle trudno jest mieć zaufanie do opon pochodzących z niepewnego źródła, których największą zaletą jest nadspodziewanie niska cena.