Silniki Volvo D3, D4 i D5. Na co muszą się przygotować właściciele aut napędzanych tymi szwedzkimi dieslami?

Data:
W kategorii Silnik

Volvo to uznany i szanowany producent samochodów słynących z wysokiej jakości i trwałości. Od jakiegoś czasu Volvo produkuje też własne silniki wysokoprężne noszące oznaczenia D3, D4 i D5. Jeśli jednak chodzi o ich jakość i trwałość, zdania wśród kierowców są dość mocno podzielone.

Oznaczenia silników Diesla od Volvo

Jak przystało na szwedzką solidność i zamiłowanie do uporządkowania, silniki marki Volvo posiadają bardzo jasne i łatwe w interpretacji oznaczenia. Zgodnie z przyjętą przez producenta zasadą, motory napędzane benzyną noszą oznaczenia rozpoczynające się od litery „T”, natomiast diesle od litery „D”. Cyfra następująca po pierwszej literze odpowiada zawsze mocy konkretnej jednostki napędowej, dlatego też silniki wysokoprężne pod względem mocy należy uszeregować w kolejności: D3, D4 oraz D5. Dla porządku trzeba dodać, że całą gamę silników z rodziny wysokoprężnych diesli otwiera silnik D2.

Szczegółowe oznaczenia omawianych silników przedstawiają się następująco:

  • D3 - D5204T7 to silnik pięciocylindrowy, rzędowy, wysokoprężny z doładowaniem, wyposażony w układ wtrysku typu common rail. Pojemność 2 litrów zapewnia mu 136 KM mocy.
  • D3 – D4204T9 jest jednostką czterocylindrową o niemal identycznych szczegółach technicznych, jak model D5204T7. Różnica polega na mocy zwiększonej do 150 KM.
  • D4 – D5204T3 stanowi doskonały przykład słynnych pięciocylindrowców Volvo. Jest to motor rzędowy, wysokoprężny, z doładowaniem i wyposażony we wtrysk common rail. Pojemność 2 litrów zapewnia mu 163 KM mocy.
  • D4 – D4204T5, D4204T14 to silniki czterocylindrowe o specyfikacji identycznej jak opisany powyżej. Oba motory maja 2 litry pojemności, co zapewnia im odpowiednio 180 i 190 KM mocy.
  • D4 – D5204T21, czyli ostatni z modeli D4, posiada pięć cylindrów, pojemność zwiększoną do 2,4 litra oraz moc 190 KM. Produkcję tego modelu marka Volvo rozpoczęła w 2013 roku.
  • D5 – D5244T11, D5244T15 to również wysokoprężne silniki pięciocylindrowe z wtryskiem common rail, rzędowe, wyróżniające się jednak podwójnym doładowaniem. Pojemność 2,4 litra daje im moc na poziomie 215 KM.
  • D5 – D4204T11 jest najmocniejszą jednostką napędową z rodziny. Czterocylindrowy motor o podwójnym doładowaniu i pojemności 2 litrów dysponuje mocą na poziomie 225 KM.
Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Wady, zalety i eksploatacyjne ciekawostki

Silniki D3 i D4 są do siebie dość podobne pod względem wad, zalet, jak i charakterystyki eksploatacji. W obu typach eksperci podkreślają doskonałe, precyzyjne dawkowanie paliwa dopasowane do obciążenia jednostki oraz świetne osiągi uzyskiwane dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii i współpracy z kołem dwumasowym. Ważną rolę odgrywa tu również technologia start&stop, zmniejszająca poziom spalania. Problem stanowić mogą za to wysokie koszty obsługi oraz fakt, że w silnikach D3 i D4 często występują awarie paska alternatora wraz z napinaczem. W motorach D3 kierowcy dodatkowo narzekają na problemy z uszczelką głowicy, a nawet z pękającym blokiem silnika.

Silniki D5 zyskały sobie uznanie kierowców jako jednostki stosunkowo mało awaryjne, dynamiczne, gwarantujące niski poziom spalania i wysoką kulturę pracy. Są to jednak silniki wymagające sporej troski i dokładnego przestrzegania wszystkich zaleceń producenta, zwłaszcza jeśli chodzi o stosowany olej oraz wymiany filtrów. Silniki D5 źle znoszą słabej jakości paliwo i nieprawidłową higienę pracy, czyli np. jazdę wyłącznie po mieście. Koszty ewentualnej naprawy czy wymiany są w ich przypadku spore, za to odpowiednio traktowane są w stanie podobno przejechać nawet 1 mln km!


Komentarze

D3
Wojciech
,
11.05.2020
Odpowiedz
Jak autor wyjaśni fakt że posiadam Volvo z silnikiem D3 i ma on 5 cylindrów ??????
umiejętność czytania
istol
,
20.07.2021
Odpowiedz
czytaj ze zrozumieniem to co napisał autor
Artykuł zawiera błędy
S40D3
,
22.12.2022
Odpowiedz
Ja też potwierdzam, że D3 występuje w wersji 5cio cylindrowej o fabrycznej mocy 150KM, więc artykuł nierzetelny.
D4
Bob
,
30.10.2022
Odpowiedz
A gdzie silnik D5244T17 ???
Drobny problem z D5
Marcin
,
09.05.2022
Odpowiedz
Cześć Mam XC60 z D5 silnik ma przejechane 300 000, jest drobny problem, przy odpalaniu z wydechu idzie siwy dym, trawa to ok 2 sekund, potem jest ok. Ktoś wie co to może być??? Świece żarowe są ok
tylko D5 163-205
paul
,
16.02.2022
Odpowiedz
naprzerabiali ( na szcescie ) znajomi a nie ja tych wynalazków po 2011r ze stajni volvo....niestety ekoterroryzm dotknął i tą markę...ostatni godny polecenia to D5 205KM ....ujeżdzamy obecnie xc90 z D5 200kuca i ponad 30000km i nic...smiga jak wtedy gdy byl nowy....nasze s80 z 2.4D 163kunia sprzedalismy znajomemu jak miał 440000km i on ma juz prawie 70000km i dalej jezdzi nic nie robił przy aucie ....wiec jak diesel to tylko 2.4 D5
Volvo V60 D4 r-disine 2014
Tomasz
,
31.08.2021
Odpowiedz
Witam ,mieszkam w angli zakupilem volvo v60 d4 r-design 2014 Jeden wlasciciel service volvo przebieg 117.345 .Na co musze zwracac usage przy autku .
A jak z resztą?
Piotrek
,
16.03.2021
Odpowiedz
A jak wypadają silniki 2,4 pojemności np. 205 koni lub 185 . Jak wypadają w Eksploatacji bo widzę że same są tutaj najnowsze jednostki napędowe.
D5 do dupy
Dariusz
,
09.10.2020
Odpowiedz
Byłem przekonany, że ten silnik to nacenniejszy element auta, więc na inne drogie usterki przymykałem oko. Auto ze Szwecji, by przebieg był znany. Sam głównie w trasie jeździłem, tak jak diesel lubi i jeszcze przed 300 000 oryginalnego przebiegu silnik padł. Odradzam. Lepiej byle fiata, forda lub opla, a najlepiej skodę, bo tańsze naprawy, a nawet dłużej posłużą, niż przereklamowane volvo.
dot skoda
Patryk
,
24.11.2020
Odpowiedz
Skoda octavia 1,9 nowa z salonu przy 160tys km silnik w kawałkach znana wada tureckich korbowodów salon umywa rece wiec o czym tym czlowieku piszesz
Majstersztyk
Posiadacz 2,4 D-5 220 KM
,
15.09.2020
Odpowiedz
Zdecydowanie i smiało mogę polecić silnik 2,4 D-5 220 Km (162KW) o normie spalin Euro 6 Najlepiej współpracuje z aut. skrzynią biegów aisin Sinik produkowany od 2015-2017 r Jest to najlepszy i najbardziej dedykowany silnik do Volvo XC60 rewelacyjne osiągi 420NM Volvo po 2017r zaprzestało już produkcji tych naprawdę udanych silników. Kto był bardziej kumaty w tych czasach to własnie wybierał ten silnik 2,4 2 litrowe diesle to porażka w takich autach jak XC60 Tylko 2,4 a najlepszy D-5 chociaż D-4 też są przyzwoite jest ich stosunkowo więcej na rynku gdyż były o wiele tansze w zakupie nowego .
Pekajacy blok silnika
Alberto
,
02.09.2020
Odpowiedz
Posiadam volvo xc60 z 2015 r D3 5 cylindrowy silnik Niestety przy 115,000 km pekl blok silnika
S80 D5 163km 2005
Andrew
,
21.06.2020
Odpowiedz
Auto kupiłem przy przebiegu 169000km. W tej chwili ma już ponad 400 000km i kompletnie żadnych problemów z silnikiem. Podstawa olej co 10- 12 tys. i tankowanie dobrego paliwa. Co 3 tankowanie Vpower Shell. Dodatkowo aplikacja Xado 1Stage. D5 to bajka POLECAM. Kolejne Volvo zapewne D5 200 km.
Opinia volvo xc60 2l 163 11r
Andrzej
,
08.06.2020
Odpowiedz
Posiadam volvo xc 60 2l 163k silnik 5 cylindrów zrobiłem 200 000 tys km od 2011r prócz rozrządu żadna naprawa p0lecam
D3
mak
,
23.05.2020
Odpowiedz
a co tu wyjaśniać ?
Volvo xc60 D4
Rafał
,
09.03.2020
Odpowiedz
Przebieg 82000 miesiąc po gwarancji pęka blok silnika między drugim a trzecim cylindrem. Salon umywa ręce Volvo Polska również.
Wadliwe
Agak
,
05.03.2020
Odpowiedz
Silniki w volvo v60 d4 2.0 to porażka, marka zawodzi kompletnie, auto padlo po gwarancji, wszyscy mają świadomość wad ale pytani udają że nie słyszeli, a okazuje wystarczy wejść na forum volvo i poczytać, z moich doświadczeń -, nigdy więcej
silnik D5 - bezawaryjny
Volvo S60
,
10.02.2020
Odpowiedz
Posiadam Volvo z silnikiem D5, jest on idealnie dobrany pod masę samochodu. Póki co mnie nie zawiódł. Mogę polecić z czystym sumieniem.
silniki Volvo
Przemek
,
27.01.2020
Odpowiedz
Wiadomo, że nie ma idealnych siników. Każdy ma swoje wady i zalety, jednak są takie, w przypadku których można być spokojnym. Do zeszłego roku byłem posiadaczem samochodu Volvo z silnikiem D4 i ta jednostka nigdy mnie nie zawiodła. Super samochód
Co drugi D4 VEA 4 cyl bierze olej jak tfsi 0.5 na 1000 i więcej
Tomek
,
31.12.2019
Odpowiedz
Nie polecam
Jak dla mnie okej!
Paweł
,
14.10.2019
Odpowiedz
Miałem już do czynienia z silnikami Volvo i przyznam szczerze, że póki co mnie nie zawiodły, nie zauważyłem minusów. Faktycznie są mało awaryjne, wielki plus za to.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.