Silniki Volvo D3, D4 i D5. Na co muszą się przygotować właściciele aut napędzanych tymi szwedzkimi dieslami?

Data:
W kategorii Silnik

Volvo to uznany i szanowany producent samochodów słynących z wysokiej jakości i trwałości. Od jakiegoś czasu Volvo produkuje też własne silniki wysokoprężne noszące oznaczenia D3, D4 i D5. Jeśli jednak chodzi o ich jakość i trwałość, zdania wśród kierowców są dość mocno podzielone.

Oznaczenia silników Diesla od Volvo

Jak przystało na szwedzką solidność i zamiłowanie do uporządkowania, silniki marki Volvo posiadają bardzo jasne i łatwe w interpretacji oznaczenia. Zgodnie z przyjętą przez producenta zasadą, motory napędzane benzyną noszą oznaczenia rozpoczynające się od litery „T”, natomiast diesle od litery „D”. Cyfra następująca po pierwszej literze odpowiada zawsze mocy konkretnej jednostki napędowej, dlatego też silniki wysokoprężne pod względem mocy należy uszeregować w kolejności: D3, D4 oraz D5. Dla porządku trzeba dodać, że całą gamę silników z rodziny wysokoprężnych diesli otwiera silnik D2.

Szczegółowe oznaczenia omawianych silników przedstawiają się następująco:

  • D3 - D5204T7 to silnik pięciocylindrowy, rzędowy, wysokoprężny z doładowaniem, wyposażony w układ wtrysku typu common rail. Pojemność 2 litrów zapewnia mu 136 KM mocy.
  • D3 – D4204T9 jest jednostką czterocylindrową o niemal identycznych szczegółach technicznych, jak model D5204T7. Różnica polega na mocy zwiększonej do 150 KM.
  • D4 – D5204T3 stanowi doskonały przykład słynnych pięciocylindrowców Volvo. Jest to motor rzędowy, wysokoprężny, z doładowaniem i wyposażony we wtrysk common rail. Pojemność 2 litrów zapewnia mu 163 KM mocy.
  • D4 – D4204T5, D4204T14 to silniki czterocylindrowe o specyfikacji identycznej jak opisany powyżej. Oba motory maja 2 litry pojemności, co zapewnia im odpowiednio 180 i 190 KM mocy.
  • D4 – D5204T21, czyli ostatni z modeli D4, posiada pięć cylindrów, pojemność zwiększoną do 2,4 litra oraz moc 190 KM. Produkcję tego modelu marka Volvo rozpoczęła w 2013 roku.
  • D5 – D5244T11, D5244T15 to również wysokoprężne silniki pięciocylindrowe z wtryskiem common rail, rzędowe, wyróżniające się jednak podwójnym doładowaniem. Pojemność 2,4 litra daje im moc na poziomie 215 KM.
  • D5 – D4204T11 jest najmocniejszą jednostką napędową z rodziny. Czterocylindrowy motor o podwójnym doładowaniu i pojemności 2 litrów dysponuje mocą na poziomie 225 KM.

Wady, zalety i eksploatacyjne ciekawostki

Silniki D3 i D4 są do siebie dość podobne pod względem wad, zalet, jak i charakterystyki eksploatacji. W obu typach eksperci podkreślają doskonałe, precyzyjne dawkowanie paliwa dopasowane do obciążenia jednostki oraz świetne osiągi uzyskiwane dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii i współpracy z kołem dwumasowym. Ważną rolę odgrywa tu również technologia start&stop, zmniejszająca poziom spalania. Problem stanowić mogą za to wysokie koszty obsługi oraz fakt, że w silnikach D3 i D4 często występują awarie paska alternatora wraz z napinaczem. W motorach D3 kierowcy dodatkowo narzekają na problemy z uszczelką głowicy, a nawet z pękającym blokiem silnika.

Silniki D5 zyskały sobie uznanie kierowców jako jednostki stosunkowo mało awaryjne, dynamiczne, gwarantujące niski poziom spalania i wysoką kulturę pracy. Są to jednak silniki wymagające sporej troski i dokładnego przestrzegania wszystkich zaleceń producenta, zwłaszcza jeśli chodzi o stosowany olej oraz wymiany filtrów. Silniki D5 źle znoszą słabej jakości paliwo i nieprawidłową higienę pracy, czyli np. jazdę wyłącznie po mieście. Koszty ewentualnej naprawy czy wymiany są w ich przypadku spore, za to odpowiednio traktowane są w stanie podobno przejechać nawet 1 mln km!


Dodaj swój komentarz