Silniki samochodowe Ecotec od Opla. Co warto wiedzieć o ich trwałości i naprawach? Czym zasłużyły na swoją opinię?

Data:
W kategorii Silnik

Samochody marki Opel cały czas są bardzo poszukiwane na rynku aut używanych. Bardzo często o ich wyborze decyduje silnik, zwłaszcza jeśli jest to jednostka z rodziny Ecotec. Czy zainteresowanie tymi silnikami jest uzasadnione? Czy faktycznie są to tak dobre motory?

Ecotec, a właściwie ECOTec (od Emissions Control Optimisation Technology) to rodzina silników Opla ciesząca się sporym zainteresowaniem zwłaszcza wśród tych kierowców, którzy poszukują samochodów na rynku wtórnym. Rodzina ta ma niezwykle wprost skomplikowaną genealogię, gdyż w skład jej wchodzi aż 8 serii silników, przy czym nie każdy silnik wchodzący w skład danej serii jest silnikiem Ecotec. ECOTec to nazwa handlowa, która ułatwia orientowanie się w ofercie Opla przede wszystkim zwykłym kierowcom, nie posługującym się na co dzień kodowymi oznaczeniami poszczególnych jednostek. To także pewien zabieg marketingowy, który – co trzeba przyznać – osiągnął swój cel.

Od momentu wejścia w użycie pierwszego silnika z rodziny Ecotec, czyli od 1994 roku i debiutu Opla Astry F w wersji liftingowanej, wśród kierowców zaczęło ucierać się przekonanie, że Ecotec to znak jakości oraz trwałości. Przekonanie to pogłębiało się wraz z wchodzeniem na rynek kolejnych jednostek z oznaczeniem ECOTec, choć uczciwie należy przyznać, że nie każdy Ecotec był strzałem w dziesiątkę. Trafiały się i słabsze motory, które okazywały się odstawać od wiodących modeli. A które okazały się tymi wiodącymi? Jakie silniki ECOTec w największej mierze zapracowały na dobrą opinię dla całej rodziny?

Benzynowy silnik 1.4 Turbo ECOTec. Skąd bierze się jego popularność wśród kierowców?

Myślicie Ecotec, mówicie 1.4 Turbo ECOTec. Dlaczego? Ponieważ 1.4 Turbo ECOTec jest bodajże najpopularniejszym modelem z tej rodziny Opla. Do użytku wszedł dopiero w 2010 roku, czyli dobre 16 lat pop pierwszym Ecotecu. Te 16 lat pozwoliło inżynierom Opla zebrać doświadczenie w pracy z tymi jednostkami i przekuć je na wnioski wprowadzone wraz z premierą 1.4 Turbo.

Silnik 1.4 Turbo ECOTec miał swój debiut po sparowaniu go z Oplem Meriva B. To w tym modelu po raz pierwszy mogliśmy go poznać. Bardzo szybko jednak trafił na wyposażenie również takich modeli, jak Corsa, Astra, Zafira czy Adama. Pojawił się nawet w Insigni, a następnie w Chevroletach Cruz i Orlando. Początkowo silnik ten dysponował mocą 100, 120 i 140 KM, jednak modernizacja przeprowadzona w 2015 roku zmieniła jego osiągi na 125 i 150 KM. Pojawił się również wraz z fabryczną instalacją LPG.

Co możemy uznać za szczególne zalety jednostki 1.4 Turbo ECOTec?

  • Żeliwny blok silnika – sprawia, że motor jest cięższy, za to doskonale zarządza temperaturą. Dzięki temu m.in. tak szybko osiąga temperaturę roboczą w chłodniejsze dni.
  • Wielopunktowy wtrysk paliwa – dzięki niemu 1.4 Turbo okazał się być jednym z lepszych i nowocześniejszych jednostek doładowanych mogących współpracować z LPG.
  • Napęd oparty o łańcuch rozrządu – zapewnia wysoką trwałość i staje się rozwiązaniem niemal bezobsługowym (co nie znaczy, że nie wymaga uwagi!).
  • Dobra kultura pracy – czyli wszystko to, co decyduje o ogólnej ocenie silnika.

A co z wadami omawianej jednostki? Tych nie ma zbyt wiele. Warto jednak nadmienić, że w 1.4 Turbo ECOTec świece zapłonowe dość szybko odmawiają współpracy, dochodzi do wycieków płynu chłodniczego, a zużycie paliwa (efekt całkowitej masy pojazdu) zdecydowanie nie należy do najmniejszych.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części silnikowych w naszej ofercie!

Wolnossący silnik 1.6 ECOTec i opinie o jego możliwościach? Czy słusznie określany jest mianem „pancernego”?

Płukanka do silnika MANNOL Motor Flush 350 ml

Montowany w Oplu Astra F, G i H, a także w Oplu Vectra B, Oplu Meriva pierwszej generacji oraz w Oplu Corsa B silnik 1.6 ECOTec uznawany jest dziś za jeden z ostatnich – a być może w ogóle ostatni – silników Opla, które można było określać mianem „pancernych”. Czy słusznie? Z całą pewnością inżynierom Opla zajmującym się jego opracowywaniem udało się coś, co dziś wydaje się wprost nie do pomyślenia – podczas jego konstruowania w sposób wyraźny zredukowali emisję szkodliwych substancji powstających podczas pracy silnika, podnosząc jednocześnie jego wydajność i redukując zużycie paliwa, a przy tym wszystkim nie utrudniając życia kierowcom i mechanikom rozwiązaniami o wysokim stopniu skomplikowania i jeszcze wyższej awaryjności. Postawiono na prostotę, która sprawiła, że 1.6 ECOTec był (i nadal jest) w stanie bez żadnego problemy osiągnąć przebieg 350-400 tys. kilometrów. Takie proste, a tak trudne do powtórzenia jednocześnie.

Co możemy śmiało uznać za zalety omawianej jednostki?

  • Prostą budowę silnika – tak, w dzisiejszych czasach to więcej niż zaleta. To czynnik decydujący o tym, że silniki 1.6 ECOTec są obiektem pożądania wielu kierowców.
  • 16-zaworowa głowica i dopracowany pośredni wtrysk paliwa – zapewnia wysoką efektywność spalania.
  • Łatwość konwersji na napęd LPG – nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, co oznacza to dla przeciętnego kierowcy.

A jak ma się rzecz ze słabymi stronami jednostki 1.6 ECOTec? Tu warto z pewnością wspomnieć o układzie dolotowym z kanałami o zmiennej długości, którego awaria generuje niemałe koszty, o dość wysokim zużyciu oleju oraz o pasku rozrządu, który należałoby wymieniać częściej, niż początkowo określał to sam producent auta. Wszystko to jednak nie przekreśla faktu, że 1.6 ECOTec należy do ginącego gatunku jednostek potrafiących przejechać blisko pół miliona kilometrów bez generalnego remontu.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.