Silniki HDi 2.0 i 1.6. Zaskakująco dobre turbodiesle Peugeota

Data:

Francuskie silniki – tak jak i francuskie samochody – nie są raczej kojarzone z trwałością i niezawodnością. Tymczasem to właśnie francuski koncern Groupe PSA stworzył silniki, które dość niespodziewanie okazały się jednymi z najlepszych diesli ostatnich dwóch dziesięcioleci. Jakby nieco mimochodem, bez reklamy i szumnych zapowiedzi, motory HDi zdobyły opinię jednostek trwałych, solidnych i przede wszystkim tanich w eksploatacji.

Silniki, które zaskoczyły nawet swoich producentów

Rodzina silników HDi (High Pressure Injection) skupia jednostki napędowe Diesla powstałe w pracowniach francuskiego koncernu Groupe PSA – właściciela marek Peugeot oraz Citroen. Ta linia silników powstała w oparciu o system bezpośredniego wtrysku paliwa, początkowo wykorzystując włosko-niemiecką technologię Common Rail produkcji marki Bosch, a następnie Siemens.

Pierwsza generacja silników HDi zadebiutowała w roku 1998 i od razu był to debiut niezwykle udany. Wszystkie modele pierwszej generacji były jednostkami 4-cylindrowymi, dzięki kontroli emisji zanieczyszczeń spełniającymi normę ekologiczną Euro 4. Sztandarowym przedstawicielem tej generacji jest silnik 2.0 HDi, do dziś cieszący się ogromną popularnością wśród kierowców. Druga generacja na rynku pojawiła się 5 lat później, w 2003 roku, wprowadzając liczne urozmaicenia do rodziny HDi. Choć w jej skład wchodził m. in. 6-cylindrowy motor 2.7 o mocy 204 KM, w tym samym czasie ogromną popularność zdobył mniejszy i słabszy (75 i 90 KM), za to niezwykle ceniony silnik 1.6 HDi wprowadzony do produkcji rok wcześniej.

Ciekawostka: trwałości i bezawaryjności silników HDi okazały się zaskakujące nawet dla samych ich producentów. Już po kilki latach od wprowadzenia ich na wyposażenie aut grupy PSA, autoryzowane serwisy obsługi Peugeot musiały skrócić godziny otwarcia ze względu na wyraźne mniejsze zapotrzebowanie na ich usługi.

Peugeot 2.0 HDi – silnik niemal idealny

Chyba najpopularniejszym silnikiem z rodziny HDi pozostaje nadal pierwszogeneracyjny motor 2.0, w wersji z 8 zaworami i mocą 109 KM. Równie znany i lubiany jest jego o rok młodsza i prostsza wersja dysponująca mocą 90 KM, którą w drugiej generacji wyposażono w 16-zaworową głowicę. Moc tej jednostki w najbardziej „wyżyłowanych” wersjach sięga 180 KM (taką można znaleźć w modelu Peugeot 5008), jednak częściej występuje w wersjach od 136 do 163 KM.

Silniki 2.0 HDI cenione są zarówno przez kierowców, jak i przez mechaników za swą trwałość, dobre osiągi i niski koszt serwisowania (tanie części zamienne). W tym konkretnym silniku rzadziej niż np. w 1.6 HDi przytrafiają się problemy z łańcuchem łączącym wałki rozrządu i nawet żywotność filtra cząstek stałych należ uznać za bardzo zadowalającą. Sporą zaletą jest również w miarę niskie spalanie oraz fakt, że zdecydowana większość mechaników doskonale zna tę jednostkę, co ułatwia jej serwisowanie.

A co z wadami? Wśród nich pojawiają się usterki typowe dla wszystkich nowoczesnych turbodiesli. Po jakimś czasie (150-180 tys. km) problemy może zacząć sprawiać koło dwumasowe, koło pasowe, zawór EGR czy wspominany już filtr cząstek stałych. W odróżnieniu jednak od kilku niemieckich „niezniszczalnych” diesli, koszt naprawy silników HDi jest stosunkowo niewielki, przez co łatwiej jest przyjąć każdą taką awarię.

1.6 HDi od Peugeot – tani i prosty w obsłudze

Niemal równie trwałym i niezawodnym silnikiem z rodziny HDi jest motor 1.6, początkowo w wersji 16-zaworowej, a od 2009 roku w 8-zaworowej. Wersja 16-zaworowa, choć niezła, ogólnie jest jednostką słabszą i bardziej wadliwą. Jej 109-konna odmiana stwarzała m. in. problemy z niedrożnym sitkiem w układzie olejenia turbo, jednak wadę tę szybko usunięto. Wartą polecenia wersją za to jest 90-konna jednostka 1.6 HDi z prostą turbiną i bez koła dwumasowego.

Silniki 1.6 HDi chwalone są za niskie spalanie, niezłe osiągi i duży dostęp do serwisu na wysokim poziomie. To ostatnie – jak w przypadku silników 2.0 HDi – wynika ze sporej popularności tych silników, przez co wielu mechaników potrafi obsługiwać je z zamkniętymi oczami. Do zalet zaliczyć należy również typową dla tej rodziny motorów trwałość, bezawaryjność oraz niskie koszty części zamiennych.

Jeśli chodzi o wady silników 1.6 HDi, to oprócz występującego w niektórych problemu z sitkiem przewodu smarowania turbiny, należy powiedzieć o możliwych usterkach wtrysków oraz turbiny. Niektórzy kierowcy narzekają również na mimo wszystko nadal niedostateczną dynamikę oraz obecność filtra cząstek stałych.

Kolejne generacje francuskich silników HDi

W roku 2009 poznaliśmy już trzecią generację silników HDi, a rok później ich nowocześniejszą wersję e-HDi korzystającą z najnowszych rozwiązań systemu „start-stop”. W roku 2013 rozpoczęła się produkcja czwartej generacji silników HDi o nazwie BlueHDi, w których troska o ekologię osiągnęła niezwykle zaawansowany poziom:


Dodaj swój komentarz