Hałas jest zjawiskiem szkodliwym. Długotrwałe przebywanie w pobliżu źródeł dźwięku o dużym natężeniu odbija się na naszej koncentracji, a nawet zdrowiu. Nic więc dziwnego, że kierowcy spędzający mnóstwo czasu w samochodzie doskonale rozumieją potrzebę wygłuszania silnika. Bo to właśnie silnik stanowi podstawowe źródło hałasu w każdym aucie.

Hałas zależy od mocy i typu silnika

O szkodliwości hałasu napisano i powiedziano już bardzo wiele. Jeśli chodzi o kierowców, to najsilniej dotyka on tych, którzy spędzają za kółkiem całe godziny, przemierzając długie trasy. Oczywiście dodatkowym problemem jest moc oraz rodzaj jednostki napędowej. Zasada pierwsza mówi, że silniki dieslowskie emitują wyraźnie mocniejszy dźwięk niż silniki napędzane benzyną i to bez względu na ich unowocześnienia. Dlatego też wszelkie rozwiązania mające na celu wytłumienie silnika stosowane są w pierwszej kolejności w dieslach. Nie powinno więc zaskakiwać, iż ten sam model samochodu z silnikiem na olej napędowy będzie miał fabryczne wygłuszenie, a z silnikiem benzynowym takiego mieć nie będzie.

Hałas zależy od sposobu eksploatacji auta

Drugą sprawą mającą duży wpływ na hałas emitowany przez silnik jest prędkość. Im większa prędkość i im większe obroty, tym większy hałas dobiega spod maski. I właśnie z tego powodu wygłuszanie silnika stosuje się niezwykle rzadko w małolitrażowych autach typowo miejskich. Zastosowany w nich silnik benzynowy z istoty rzeczy emitował będzie mniej hałasu, a dodatkowo przemieszczając się głównie po mieście nie będziemy mieli okazji raczej rozpędzić się do takiej prędkości, przy której jednostka napędowa zacznie być po prostu zdecydowanie zbyt głośna.

Fabryczne wygłuszenie maski

Jeśli postanowimy wyciszyć nasz silnik, mamy do wyboru jedną z dwóch podstawowych metod. Pierwszą z nich jest użycie fabrycznego wygłuszenia maski. Mówimy tu o wygłuszeniu maski, ponieważ to ona jest najbardziej rezonującym i najsilniej przepuszczającym fale dźwiękowe elementem komory silnika. Dodatkowo, jako duża powierzchnia płaska, najlepiej nadaje się do wygłuszania. A jak powinniśmy ją wygłuszyć?

Z użyciem fabrycznego wygłuszenia sprawa jest niezwykle prosta. Potrzebujemy jedynie zakupić nowe, fabrycznie zakładane wygłuszenie maski, stosowane w tym samym modelu w wersji z silnikiem Diesla. Wygłuszenie takie nie jest dużym wydatkiem, a efekt jego założenia będzie łatwo zauważalny (czy też może raczej łatwo słyszalny). Musimy tylko pamiętać o tym, aby wraz z wygłuszeniem zakupić kołki mocujące. Mogą być w komplecie lub kupione oddzielnie za parę złotych. Jeśli uda nam się kupić fabryczne wygłuszenie przeznaczone dokładnie do posiadanego przez nas modelu, założenie go będzie kwestią kilku minut i nie będzie nawet wymagało żadnych narzędzi. Liczba i rozmieszczenie otworów montażowych będzie taka sama, więc pozostanie nam jednie wpiąć w nie plastikowe kołki.

Wygłuszenie wykonane samodzielnie

Drugim rozwiązaniem jest wykonanie wygłuszenia samodzielnie ze specjalnych materiałów. Ponieważ rozwiązanie to wymaga pewnych umiejętności, wiedzy i zdecydowanie więcej czasu, polecane jest wyłącznie tym osobom, które lubią majsterkować i mają do tego smykałkę. W innym przypadku warto wykonanie takiego wygłuszenia zlecić specjalistom.