Serwis pozakupowy auta używanego. Co koniecznie należy zrobić tuż po zakupie samochodu z drugiej ręki?

Data:

Sam zakup samochodu używanego to nie wszystko. Nie wystarczy podpisać umowę i można ruszać w trasę. Auto takie zawsze powinno przejść przez pewną procedurę przygotowującą do eksploatacji. W końcu chodzi nie tylko o Wasze pieniądze, ale i o bezpieczeństwo.

Statystyki pokazują, że największe zainteresowanie samochodami używanymi przypada na przełom wiosny i lata. Jeśli tak, to czeka nas wkrótce naprawdę gorący okres w branży. Zacznie się szukanie, oglądanie i w wielu przypadkach również kupowanie nowych, choć używanych samochodów. Ale samo obejrzenie auta – nawet najdokładniejsze – to nie wszystko. Być może już podczas zakupu zauważycie potrzebę przeprowadzenia kilku wymian, być może do zorientowania się w takiej potrzebie konieczny będzie fachowy przegląd wykonany przez profesjonalistę. Z całą pewnością możecie być jednak pewni co do tego, że na samym przeglądzie się nie skończy. Praktycznie nie ma takiej możliwości, aby auto kupione z drugiej ręki było w pełni gotowe do eksploatacji. I nie chodzi wcale o to, że każdy samochód na rynku wtórnym musi być koniecznie uszkodzony. Chodzi raczej o pewne zasady gwarantujące Wam bezpieczeństwo i pozwalające ograniczyć możliwość wystąpienia poważnych, często kosztownych awarii.

Przegląd i diagnostyka samochodu używanego. Czemu warto się przyjrzeć bliżej zaraz po dokonaniu zakupu?

Macie już swoje piękne, używane auto i jesteście gotowi na pierwszą przejażdżkę. Jeśli chcecie podejść do sprawy poważnie, tę pierwszą powinniście odbyć do warsztatu diagnostycznego lub przynajmniej do zaufanego mechanika. Po co? Właśnie w celu przeprowadzenia podstawowej diagnozy stanu technicznego auta. W jej ramach należy sprawdzić:

  • ustawienie świateł i stan układu oświetlenia,
  • skuteczność i stan układu hamulcowego,
  • działanie i stan amortyzatorów,
  • stan układu spalinowego z poziomem emisji spalin na czele,
  • stan opon.

Problem z prawidłowym ustawieniem świateł jest tak nagminny, że sprawdzenie tego powinno być obowiązkiem każdego kupującego auto używane. Hamulce, to nasze bezpieczeństwo, więc układ hamulcowy musi działać bez zarzutu. Ale uwaga! Fakt, że elementy eksploatacyjne tego układu wykazują oznaki zużycia, nie musi wcale zniechęcać Was do zakupu upatrzonego auta. Nowe tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe dobierzecie sobie sami (znajdziecie je u nas, na iParts.pl) i również sami możecie je zamontować. Amortyzatory również odpowiadają za Wasze bezpieczeństwo, więc ich stan jest bardzo ważny. W razie potrzeby koniecznie należy je wymienić. Pamiętajcie, że nowe amortyzatory zawsze wymieniamy parami – oba na jednej osi.

Klocki hamulcowe iParts KH001391

Czyszczenie głównych układów samochodowych w aucie z rynku wtórnego. Czym i w jakim celu należy to zrobić?

Przegląd zrobiony, wiecie już z grubsza, co i jak. Wymiana części, które wymagają wymiany, to konieczność, tak jak za konieczność powinno uchodzić czyszczenie poszczególnych układów. Bo kto z Was wie, w jakim stanie – tak naprawdę – znajduje się np. układ smarowania w Waszym nowym autku? Czy przed zakupem zaglądaliście może do kolektora dolotowego? Chyba nie. A przecież oba te układy muszą być nie tylko sprawne, ale i czyste. I czyszczeniem ich powinniście się koniecznie zająć w drugiej kolejności. Na szczęście, dzięki obecnym na rynku preparatom, możecie to zrobić całkowicie samodzielnie i to bez rozkręcania czegokolwiek.

Jeśli nawet przegląd na stacji diagnostycznej nie wykazał potrzeby wymiany oleju, olej ten i tak koniecznie należałoby wymienić. Jest to złota zasada, której naprawdę lepiej się trzymać. A skoro olej będzie do wymiany, to można przy okazji użyć dobrej płukanki do układu olejowego, która:

  • usunie zanieczyszczenia z wnętrza komory korbowej,
  • oczyści smoka pompy olejowej,
  • usunie nagar gromadzący się w rowkach pierścieni tłokowych.

Prosta płukanka nie raz i nie drugi może sprawić, że zużycie (spalanie) oleju spadnie, wzrośnie kompresja, poprawi się smarowanie, a turbosprężarka będzie wyrzucała mniej oleju do kolektora dolotowego. A skoro o kolektorze dolotowym mowa, to i tu przydałoby się solidne czyszczenie. Specjalistyczne preparaty do czyszczenia kolektora dolotowego znajdziecie oczywiście u nas, na iParts.pl.

Czyszczenie dolotu powietrza Bizol Diesel Intake Clean+ C35, 400 ml

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź listę warsztatów samochodowych w naszej bazie!

Wymiany części, płynów i akcesoriów, które po zakupie auta używanego można przeprowadzić w nim samodzielnie. O czym trzeba pamiętać?

Macie już swoje auto przebadane i przeczyszczone. Niektóre części być może zostały już wymienione. Czy to wszystko? Otóż, niekoniecznie. Jeśli czujecie się mocni w mechanice pojazdowej, możecie samodzielnie zabrać się za wymianę rozrządu. Jeśli nie, wymianę rozrządu zlećcie fachowcom. Tak czy inaczej rozrząd, jeśli napędzany jest paskiem, wymienić musicie koniecznie. Nie ważne, co twierdził poprzedni właściciel auta. Nawet jeśli ma wszystkie kwity potwierdzające, że cały rozrząd wymieniany był przed tygodniem. Pozostając przy tym, zwyczajnie ryzykujecie. Nawet wówczas, dla pewności i świętego spokoju, warto ten rozrząd wymienić. Nieco inaczej jest z rozrządem napędzanym łańcuchem, który to łańcuch teoretycznie nie podlega w takich przypadkach domyślnej wymianie. Ale wówczas należy przynajmniej sprawdzić jego stan.

Filtr powietrza iParts FE000293

Co jeszcze? Sami z pewnością dacie sobie radę z wymianą wszystkich filtrów, a filtry te wymienić należy koniecznie. Filtr powietrza, filtr oleju, filtr paliwa, a nawet filtr kabinowy – wszystko to musi być nowe, przez Was wybrane. Komplet filtrów do swojego auta wybierzecie w naszym sklepie, a w razie problemów nasi eksperci doradzą Wam chociażby w kwestii ich dopasowania do konkretnego modelu.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.