Samodzielna wymiana kół. Zobaczcie, jakie narzędzia będą Wam przy tym pomocne i jak przeprowadzić wymianę kół krok po kroku

Data:

Wymiana kół. Niby taka prosta czynność, a tyle z nią ciągle problemów. Błędy, jakie popełniają przy tej okazji nie tylko zwykli kierowcy, ale i zawodowi mechanicy, bywają zarówno śmieszne, jak i straszne. Abyście sami mogli ich uniknąć, przygotowaliśmy ten oto poradnik samodzielnej wymiany kół samochodowych. Zobaczcie, jak i przy pomocy czego należy się za to zabrać.

Co może Wam się przydać podczas samodzielnej wymiany kół?

Wymiana kół to dość prosta czynność, z którą powinien poradzić sobie praktycznie każdy kierowca. Koła możecie wymieniać całkowicie samodzielnie, ale pod warunkiem, że posiadacie przynajmniej podstawowy zestaw narzędzi i akcesoriów. Czego będziecie potrzebowali przy tej czynności?

  • Lewarka – niezbędne urządzenie do podnoszenia samochodu.
  • Klucza do kół – w tej kategorii możecie wybierać pomiędzy różnymi rodzajami kluczy, przy czym najprostszym rozwiązaniem będzie standardowy „krzyżak”.
  • Maty, koca lub choćby tylko kawałka tektury – bo nie każdy po wymianie kół chce wyglądać jak mechanik po całym dniu pracy.
  • Rękawic – te powinien wozić ze sobą każdy kierowca.
  • Latarki – typów latarek przeznaczonych specjalnie dla kierowców jest wiele, a wybór konkretnego modelu zależy wyłącznie od Waszych potrzeb i preferencji.

Omawiając narzędzia niezbędna do samodzielnej wymiany kół, warto na chwilę zatrzymać się na tych najważniejszych, czyli na kluczach oraz lewarkach.

Jeśli chodzi o klucze, to w ich przypadku kluczowa – nomen omen – jest długość ramienia. Ramię powinno być na tyle długie, by można było ograniczyć siłę wkładaną w odkręcenie lub dokręcenie śrub i aby wystarczyła ona do uzyskania pożądanego efektu. Zasada jest tu prosta – im dłuższe ramię klucza, tym mniejsza siła niezbędna do wykonania zadania. Pamiętajcie o tym podczas doboru narzędzi.

Przy samodzielnej wymianie kół możecie posługiwać się takimi kluczami, jak:

  • klasyczne „krzyżaki”,
  • klucze teleskopowe,
  • klucze dynamometryczne.

Jeśli zaś chodzi o lewarki, to tu kierowcy zwykle wybierają pomiędzy:

  • podnośnikami hydraulicznymi typu „żaba” – jest to już sprzęt bardziej zaawansowany, za to niezwykle ułatwiający pracę z samochodem;
  • podnośnikami słupkowymi – klasyczne, kompaktowe podnośniki dla każdego o prostej obsłudze, jednak nie najwyższej stabilności;
  • podnośniki poduszkowe – rzadko stosowane, ale bardzo proste w obsłudze i umożliwiające łatwe przewożenie w każdym aucie (nawet tym bardzo małym).

Wybór konkretnego modelu podnośnika, tak jak i klucza, zależy wyłącznie od Was.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny kluczy do kół w naszej ofercie!

Jak krok po kroku samodzielnie wymienić koło w samochodzie?

Mając przygotowany samochód, koła do wymiany oraz niezbędne narzędzia, całą operację powinniście przeprowadzić w następującej kolejności:

  1. Ustawcie auto na twardym i stabilnym podłożu, zaciągnijcie hamulec ręczny i wrzućcie dowolny bieg.
  2. Jeśli wymieniacie któreś z przednich kół, pod koła tylne dla pewności podłóżcie coś, co będzie pełnić rolę klinów. Jeśli wymieniacie tylne koła, kliny „wbijcie” pod przednie koła.
  3. Przed uniesieniem auta do góry poluzujcie śruby koła, które chcecie wymienić (do tego może być potrzebna spora siła, a lepiej nie szarpać kołem, gdy auto będzie wsparte na lewarku).
  4. Ustawcie podnośnik w odpowiednim miejscu i unieście samochód do góry (wystarczą 2-3 cm powyżej podłoża).
  5. Odkręćcie śruby i zdejmijcie koło.
  6. Po zdjęciu koła, a przed założeniem nowego, wykorzystajcie moment, że całe nadkole jest odsłonięte i przy pomocy latarki obejrzyjcie dokładnie tak samo nadkole, jaki i mocowanie koła oraz okolice zacisku hamulcowego (często podczas wymiany koła można dostrzec pierwsze oznaki awarii lub zużycia elementów, które mogą wymagać natychmiastowej wymiany).
  7. Jeśli wszystko jest w porządku, możecie założyć nowe koło i zabrać się za dokręcanie śrub.
  8. Śruby koła zawsze należy dokręcać naprzemiennie lub metodą „na krzyż”. Dokręcanie to w przypadku pięciu śrub przebiegać powinno według następującego schematu: śruba nr 1, śruba nr 3, śruba nr 5, śruba nr 4 i tak po kilka obrotów aż do momentu, w którym śruby stawią mocny opór.
  9. Opuśćcie samochód na ziemię, wyciągnijcie lewarek i wyjmijcie kliny.
  10. Na końcu dokręćcie śruby w wymienionym kole (lub kołach) aż do osiągnięcia zalecanej przez producenta auta siły (dokładną siłę dokręcenia śrub najłatwiej osiągnąć poprzez dokręcanie ich kluczem dynamometrycznym).

Przy wymianie kół pamiętajcie również o tym, aby nie zabrudzić gwintów śrub piaskiem czy opiłkami. Tego typu zabrudzenia mogą niszczyć gwint i doprowadzić do poluzowania, a nawet odkręcania się śrub.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.