Rozrusznik również może się zużyć. Zobacz, jak rozpoznać objawy takiego zużycia

Data:
W kategorii Układ rozruchowy

Choć rozrusznik jest jednym z bardziej wytrzymałych podzespołów samochodowych, również on z czasem może ulec zużyciu. Wówczas to zaczyna pojawiać się cała paleta często zupełnie nieoczywistych objawów, które wynikają bezpośrednio z jego stanu. Jak rozpoznać te, które świadczą o zużyciu rozrusznika? Czym różnią się od objawów zwykłej awarii lub od problemów z akumulatorem?

Mocno zapracowany rozrusznik

Mogłoby się wydawać, że mało który element auta znajduje się w równie uprzywilejowanej pozycji, co rozrusznik. W końcu uruchamia się go rzadko i pracuje zaledwie przez moment. Po uruchomieniu silnika, rozrusznik momentalnie przechodzi w stan spoczynku aż do następnego razu. Owszem, tak mogłoby się wydawać. Jednak nie możemy zapominać o tym, iż współczesne rozruszniki są urządzeniami, które w maksymalnie krótkim czasie muszą uruchomiać silniki o coraz większej mocy, znacznie większe od tych, którymi same są napędzane. Wymaga to ogromnego wysiłku, który z czasem odbija się nawet na tak prostych konstrukcjach. W efekcie dochodzi do zużywania się rozruszników, co z kolei daje całą listę objawów i to nie zawsze oczywistych oraz łatwych do rozpoznania. Co to za objawy?

Typowe objawy zużycia rozrusznika

Gdy uruchamiany rozrusznik stuka, ale się nie kręci, to znak, że przyczyną może być jego nadmierne zużycie, a dokładniej rzecz biorąc zużycie włącznika elektromagnetycznego lub szczotek. W obu przypadkach objawem bywa zwykle jedno pojedyncze stuknięcie i brak dalszej reakcji rozrusznika.

Jeśli rozrusznik kręci się, ale zbyt wolno, by dało to jakikolwiek efekt, przyczyną również może być znaczące zużycie szczotek. W tym przypadku rozrusznik zwyczajnie nie jest w stanie rozpędzić się do odpowiedniej prędkości.

Kolejnym objawem zużycia rozrusznika jest jego głośna praca. Jeśli rozrusznik działa, ale bardzo mocno przy tym hałasuje, to znak, że cały mechanizm jest już bardzo mocno wyeksploatowany. Objawów zużycia należy wówczas szukać szczególnie na tulei mechanizmu sprzęgającego lub zębniku, którego zęby znalazły się już zapewne w bardzo złym stanie. Jeśli zębnik nie będzie się zazębiał prawidłowo z wieńcem koła zamachowego, hałas pracującego rozrusznika będzie bardzo wyraźny.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny rozruszników w naszej ofercie!

Awarie wynikające z nadmiernej eksploatacji

Kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce i w odpowiedzi otrzymujemy całkowity brak reakcji ze strony rozrusznika, zwykle pojawia się konsternacja i podejrzenie o jego zużycie lub awarię. W rzeczywistości jednak ten brak reakcji wcale nie musi oznaczać zużycia rozrusznika, ale zwykle jest objawem czegoś innego. Najprostszym rozwiązaniem jest wówczas najzwyczajniej w świecie rozładowany akumulator. Dużo rzadziej przyczyn powinniśmy szukać w zużyciu układu sterującego pracą rozrusznika. Bywa bowiem i tak, że dochodzi do zerwania skorodowanego przewodu masowego i tym samym do braku połączenia elektrycznego. W takiej sytuacji rozrusznik pozostanie unieruchomiony aż do czasu usunięcia awarii.

Bardzo niebezpieczną awarią jest kręcenie się rozrusznika już po uruchomieniu silnika. Jeśli kiedykolwiek zauważymy taką sytuację, powinniśmy reagować natychmiast. Zwykle oznacza to bowiem zacięcie włącznika lub zablokowanie zespołu sprzęgającego (przyczyną może być również zwykła awaria stacyjki), co w konsekwencji doprowadzi do całkowitego zniszczenia rozrusznika.


Komentarze

Startstop volvov90cc
Przemo
,
01.08.2020
Odpowiedz
Uszkodzenia rozrusznika przy systemach start stop to będzie norma. Teraz samochód będzie odpalamy i godziny co 50m w mieście. Właśnie u mnie w 2 letnim Volvo v90cc 10 dni po gwarancji rozrusznika zaczął działać jak w samochodzie 15 letnim. Głośny dźwięk złe pracującego przerywacza i mechanizmu sprzęgającego... Oczywiście serwis mimo iż pierwszy stukot zgłoszony był jeszcze 7 dni przed końcem gwarancji stwierdził żeby obserwować. Oczywiście Elo dojeżdża na serwis dźwięk zniknął. Żadnej notatki nie zrobili. Auto 3 tygodnie od przeglądu i wymiany awaryjnej pokrywy silnika (drugi raz- co roku). Żenujące... Pytanie co smaruje mechanizm sprżęgający? Bo stało się to podczas maksymalnych upałów w czerwcu/lipcu.. Ale żeby 2 letni??
awaria rozrusznika
Michał
,
18.12.2019
Odpowiedz
Rozrusznik zużywa się tak samo jak i inne części samochodowe. Problem jest wtedy, gdy rozrusznik nie daje żadnych oznaków zużycia, a nagle auto nie odpala. Sam kiedyś miałem taki przypadek i potrzebna była jego wymiana. Najgorsza jest awaria części, przez które nie odpalimy silnika, a najczęściej zdarza się to wtedy, gdy samochód jest nam szczególnie potrzebny
Wymieniałem :/
Radek
,
21.10.2019
Odpowiedz
Ciekawy artykuł. Sam musiałem wymienić rozrusznik i akumulator zeszłej zimy, takie uroki auta trzymanego pod blokiem.
uszkodzony rozrusznik
Wiktor
,
23.09.2019
Odpowiedz
Uszkodzony rozrusznik można akurat łatwo rozpoznać, najbardziej wtedy, gdy ten nie reaguje po przekręceniu kluczyka. Działający rozrusznik może też nie obracać wałem korbowym, posiadać zbyt małą prędkość lub problemy z wyłączeniem. O rozrusznik akurat trzeba szczególnie dbać bo inaczej możemy pomarzyć sobie o jeździe samochodem..

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.