Przyszłość elektromobilności. Dlaczego branża chce rozwijać produkcję części do aut elektrycznych?
Sądząc po samej tylko sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym, można by sądzić, że części do nich stanowić będą zaledwie niechciany margines produkcji zakładów motoryzacyjnych. Tymczasem już rok temu co trzecia fabryka motoryzacyjna w Polsce produkowała części do aut elektrycznych. Skąd tak wielkie zainteresowanie elektromobilnością w branży automotiv? Czy ten trend ma szansę się utrzymać?

Sprawdź ofertę części do aut elektrycznych w iParts.pl
Dobierz również akcesoria niezbędne do obsługi samochodów o napędzie elektrycznym
Polscy producenci części do aut elektrycznych w europejskiej czołówce
Choć dla niektórych może to być sporym zaskoczeniem, to tak naprawdę znajdujące się w Polsce zakłady motoryzacyjne należą do grona najbardziej zaawansowanych technologicznie w całej Europie. Widać to choćby po ich nakładach na rozwój i poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych. Obecnie aż w 39 proc. zakładów operujących w naszym kraju funkcjonują specjalne działy badań i rozwoju nowych technologii, co plasuje nas w ścisłej czołówce i w gronie takich państw jak:
- Węgry – 57 proc.
- Rumunia – 47 proc.
- Rosja 32 proc.
W oczywisty sposób może dziwić brak Niemiec w ścisłej czołówce państw, w których zakłady motoryzacyjne najmocniej postawiły na rozwój technologii. Tymczasem, jak się okazuje, zaledwie 22 proc. tamtejszych firm z branży automotiv posiada własny dział badań i rozwoju nowych technologii.
Stawianie na nowoczesne rozwiązanie technologiczne przez zakłady motoryzacyjne w poszczególnych krajach bardzo dobrze pokrywa się z ich nastawieniem do elektromibilności (idei mającej na celu rozwój i popularyzację samochodów elektrycznych) oraz z produkcją części do aut elektrycznych. Nieprzypadkowo aż 30 proc. zakładów motoryzacyjnych w Polsce już teraz produkuje części do samochodów elektrycznych, co czyni nas jednym z czołowych wytwórców autoczęści tego typu w Europie, tuż za wspomnianymi już Węgrami (43 proc. węgierskich zakładów motoryzacyjnych produkuje części do aut elektrycznych)
Przyszłość elektromobilności widziana oczami polskiej branży automotiv
Jak wynika z badania „MotoBarometr 2018. Nastroje w automotive”, przeprowadzonego przez firmę Exact Systems w kilku krajach Europy, w tym również w Polsce (badania przeprowadzano wśród producentów samochodów oraz poddostawców części i komponentów samochodowych), połowa naszych rodzimych przedstawicieli sektora motoryzacyjnego jest przekonanych o czekającym nas rozwoju zarówno technologicznym, jak i produkcyjnym. Słynna już „motoryzacja 4.0” – oparta na technologii przyszłości, w tym na produkcji samochodów elektrycznych – ma być szansą na wybudowanie w Polsce nowej fabryki części samochodowych (w tym głównie części do aut elektrycznych), a także doprowadzić do zwiększenia produkcji w fabrykach już istniejących.
Opinie i szacunki polskich przedstawicieli są tak optymistyczne, że niemal połowa z nich widzi możliwość w ciągu 5 lat doścignięcia najbardziej zaawansowanych graczy z dziedziny elektromobilności, czyli USA oraz Chiny. Jak wyjaśnia ekspert iParts.pl – To właśnie elektromobilność uważana jest za najważniejszy obecnie trend w światowej motoryzacji, a produkcja części do samochodów elektrycznych może zapewnić polskim zakładom bardzo dobre miejsce na rynku. Gdyby powiodły się plany ściągnięcia do naszego kraju takich potentatów, jak np. LG Chem – największego dostawcy ogniw do samochodów elektrycznych – pozycja lidera elektromobilności znalazłaby się w naszym zasięgu.
Jak wygląda obecnie popularność samochodów elektrycznych w Polsce?
Plany i wizje polskich producentów części do samochodów elektrycznych wydają się brzmieć fantastycznie, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę faktyczną popularność elektromobilności, przekładającą się na ilość jeżdżących po naszych drogach elektrycznych aut. W obecnym, 2019 roku, pierwsza dziesiątka najczęściej rejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych przedstawiała się następująco:
- BMW i3 – 603 szt.
- Nissan Leaf – 106 szt.
- Renault Zoe – 50 szt.
- Jaguar I-Pace – 43 szt.
- Audi e-tron – 42 szt.
- Volkswagen e-Golf – 27 szt.
- Hyundai Kona – 23 szt.
- Tesla Model 3 – 16 szt.
- Tesla Model S – 10 szt.
- Tesla Model X – 8 szt.
Jak widać, ich liczba nie może napawać optymizmem fanów elektromobilności. Być może jednak Polska stanie się czołowym dostawczą części do aut elektrycznych na inne rynki? Takiej ewentualności nie można teraz wykluczyć.
Adam