Przyczyny powstawania błędu P2097. Co może skutkować pojawieniem się tego błędu?
Błąd P2097 to jeden z bardziej podstępnych błędów pojawiających się w dowolnego modelu samochodach. A jego podstępność wynika stąd, że choć główne przyczyny jego występowania są dobrze znane, istnieje całkiem spora liczna przyczyn dodatkowych, które mogą je wywoływać.

Kod błędu P2097 to jeden z tych błędów, które pojawiają się w najróżniejszych modelach aut i w zdecydowanej większość z nich należy go odczytywać w ten sam sposób. Nie bez powodu kojarzony jest powszechnie z sondą lambda, których to sond może być w nowoczesnych samochodach nawet kilka (w różnych miejscach). Sonda lambda jest dość prostym czujnikiem biorącym udział w procesie regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Na podstawie odczytów z sond lambda rozmieszczonych od silnika, aż po układ wydechowy, jednostka sterująca określa aktualny stan tej mieszanki i w razie potrzeby reguluje go np. poprzez dotryśnięcie większej ilości paliwa. Celem jednostki sterującej jest osiągnięcie mieszanki o stosunku stechiometrycznym, czyli uznanym za idealną proporcję pomiędzy paliwem a powietrzem. Proporcja ta powinna wynosić 1:14,7, czyli na 1 kg paliwa ma przypadać 14,7 kg powietrza. Błąd P2097 oraz towarzysząca mu ikonka check engine praktycznie w 100% przypadków oznaczają, że wartość mieszanki niebezpiecznie odbiegła od założonego ideału, jednak samo zaburzenie proporcji może być związane z przechyłem w obie strony. I już samo to pokazuje, jak różne mogą być faktyczne przyczyny pojawienia się kodu P2097 i że wcale niekoniecznie będzie to uszkodzenie sondy lambda. Z jakimi więc problemami powinni liczyć się kierowcy, w których autach pojawił się ten kod błędu?
Kod błędu P2097 w najbardziej oczywistej wersji. Jakie problemy sygnalizuje ten kod w przypadku większości aut?
Pojawienie się kodu błędu o numerze P2097 bardzo często opisywane jest w urządzeniach diagnostycznych jako Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 1 lub też Post Catalyst Fuel Trim System High Limit Bank 1. W obu przypadkach pierwszym podejrzanym jest sonda lambda umieszczona gdzieś w układzie wydechowym. Diagnoza jej stanu nie jest wcale prosta, ponieważ nie zawsze możecie liczyć na widoczne gołym okiem uszkodzenia. Czasem sonda lambda wygląda na całkowicie nietkniętą i jedynie jej wymiana da Wam pełną odpowiedź na to, czy faktycznie to ona generowała dany błąd. Jeśli winna była sonda, po jej wymianie i skasowaniu błędu, wszystko powinno wrócić do normy. Jednak na sondzie lambda w przypadku kodu błędu P2097 wcale nie kończy się lista podejrzanych. Co jeszcze może być przyczyną jego wyświetlenia?
Za drugi w kolejności, najczęstszy powód powstawania błędu P2097 uważa się nieszczelność w układzie wydechowym. Tu sprawa jest o tyle prostsza, że nieszczelność taką można zauważyć czy to po zejściu pod auto, czy też (czasem nie ma innego wyjścia), po rozmontowaniu wydechu. Jak należy radzić sobie z taką nieszczelnością?
- Mała nieszczelność – zalecane jest użycie specjalnej pasty, która po zaschnięciu uszczelni całkowicie drobne pęknięcie czy inne rozszczelnienie.
- Duża nieszczelność – tu już wymagane będzie użycie odpowiednich taśm do oplatania wydechu, które to taśmy (nakładane na mokro) po wyschnięciu tworzą rodzaj bandaża na uszkodzonym miejscu.
Pamiętajcie jednak, że takie uszczelnianie wydechu jest rozwiązaniem raczej doraźnym. Jeśli nieszczelność pojawiła się na skutek korozji, zdecydowanie lepiej jest uszkodzony element jak najszybciej wymienić.
Rzadziej spotykane przyczyny powstawania kodu błędu P2097. Co warto sprawdzić, przed wymianą sondy lambda?
Kod P2097 na ogół odczytywany jest, jako zaburzenie składu mieszanki paliwowo-powietrznej w kierunku zwiększonego udziału paliwa. W takich sytuacjach najczęściej komputer pokładowy pokazuje również zwiększone zużycie paliwa (co jest jednym z najbardziej typowych zjawisk towarzyszących uszkodzeniu sondy lambda). Zużycie to w skrajnych przypadkach może wzrosnąć aż o 50% względem zakładanej normy. Przyczyną tego, oprócz samej awarii sondy lambda czy nieszczelności wydechu, mogą być – jak pokazuje praktyka – nawet cieknące wtryskiwacze. Czasem kod błędu P2097 mylony jest z kodem P2096 skutkującym efektem odwróconego zburzenia, a więc zwiększonej ilości powietrza w mieszance. Co może być tego przyczyną?
W przypadku błędu P2096 mamy do czynienia z efektem nadmiaru ilości powietrza, a nie paliwa, i przyczyn problemów należy szukać nie za silnikiem (lub w samym silniku), a przed nim. Może to być skutek awarii przepływomierza, dolotu czy samego czujnika odpowiedzialnego za regulowanie ilości powietrza trafiającego do silnika. Zdarzały się też przypadki, kiedy to właśnie błąd P2097 wyskakiwał ze względu na problemy z filtrem powietrza. I tu problemy te mogą być naprawdę rozmaite. W Jeepach czy Dodgeach, gdzie kod błędu P2097 wyjątkowo odczytywany jest jako Downstream Fuel Trim System 1 Rich, warto sprawdzić, czy filtr powietrza nie jest zwyczajnie zapchany (przypadek związany ze wzrostem zużycia paliwa). Pojawienie się kodu P2096 jest efektem nadmiaru powietrza w układzie, warto więc sprawdzić nie tyle sam filtr, co jego obudowę. Zdarzały się bowiem przypadki, kiedy to kod błędu P2096 był efektem zwykłej nieszczelności obudowy filtra powietrza.
Adrian
Vincent
Wasal