Konie mechaniczne [KM] są powszechnie używaną praktycznie w całej Europie jednostką mocy silnika spalinowego. Jednak w wielu ważnych dokumentach mamy również do czynienia z kilowatami [kW]. Czym różnią się od siebie te jednostki? Jak w prosty sposób przeliczyć kW na KM? Z jakimi jeszcze jednostkami mocy silnika możemy się spotkać?

Skąd wzięły się konie mechaniczne?

Określając moc dowolnego silnika spalinowego, instynktownie opisujemy ją w najlepiej znanej nam i najbardziej rozpowszechnionej jednostce mocy, czyli w koniach mechanicznych [KM]. Koń mechaniczny jest jednostką dość leciwą, powstałą jeszcze w XIX wieku, czyli w czasach, gdy królowały maszyny parowe i kiedy ich siłę porównywano z siłą zwykłego konia pociągowego. To właśnie wówczas powstał wzorzec przelicznika, który mówił, iż silnik parowy o mocy 3 KM jest w stanie wykonać taką samą pracę, co jeden pracujący koń pociągowy. Różnica polegała jedynie na tym, że silnik parowy mógł pracować praktycznie bez przerwy. W sumie okazywało się więc, iż silnik parowy o mocy 3 KM wykonuje w ciągu doby pracę równoważną z pracą trzech koni pociągowych pracujących przez cały dzień po 8 godzin każdy.

Utrwalona i sprawdzona jednostka mocy KM po wynalezieniu silników spalinowych zaczęła być wykorzystywana do szacowania możliwości nowych jednostek napędowych. Choć oznaczenie KM stało się dominujące, gdzieniegdzie można spotkać również symbol PS – z niemieckiego Pferdestärke. Znacznie rzadziej, lecz nadal spotykanym, jest oznaczenie HPM (z ang. Horsepower Metric) lub HPI (również z ang. Horsepower Imperial).

Jak przeliczyć konie mechaniczne na kW?

Choć konie mechaniczne zdają się być naturalnym wyborem przy określaniu mocy silnika, to jednak właśnie wat [W] jest znormalizowaną jednostką mocy każdej maszyny. W przypadku silników spalinowych używa się jednostki wat podniesionej do trzeciej potęgi, czyli kilowatów [kW] – jeden kilowat to 1000 watów.

Po wprowadzeniu układu SI, w oficjalnych dokumentach waty, a właściwie kilowaty, zastąpiły konie mechaniczne przy określaniu mocy silników spalinowych i elektrycznych. Dotyczy to zwłaszcza dokumentów potwierdzających homologację, kart rejestracyjnych pojazdów oraz dowodów rejestracyjnych. Nadal jednak to właśnie konie mechaniczne pozostały w powszechnym użyciu, zwłaszcza w mniej oficjalnych materiałach oraz podczas zwykłych rozmów pomiędzy kierowcami. Z tego też powodu powstała konieczność przeliczania KM na kW i na odwrót. Na całe szczęście nie jest to proces skomplikowany i możliwy do przeprowadzenia przy pomocy zwykłego kalkulatora. Jedno, co trzeba zapamiętać, to stosunek obu jednostek mocy, czyli:

  • 1 KM jest równy 0,74 kW;
  • 1 kW jest równy 1,36 KM.

Chcąc zamienić KM na kW musimy więc pomnożyć wartość KM przez 0,74, a pragnąc dokonać przeliczenia kW na konie mechaniczne, wystarczy pomnożyć wartość liczbową kW przez 1,36.

Podana wyżej wartość kW i KM jest wprawdzie wartością przybliżoną, jednak całkowicie wystarczającą dla codziennych potrzeb. Przeliczanie kW na KM z użyciem liczb posiadających 8 cyfr po przecinku (a taka jest ich rzeczywista złożoność) byłoby zwyczajnie zbyt uciążliwe.

{KALKULATOR_KWKM}