Przekładnie bezstopniowe CVT. Jakie są wady i zalety tego typu konstrukcji? Czy CVT ma szansę zawojować rynek europejski?

Data:

Przekładnia bezstopniowa to nienowy już wynalazek. Pierwsze konstrukcje tego typu trafiły do produkowanych masowo samochodów już w latach 80. Najważniejsze jest jednak to, że skrzynie CVT przechodzą nieustannie proces doskonalenia, z każdym niemal rokiem zyskując na jakości i trwałości. Kto wie, być może za kilkanaście lat staną się standardem w światowej motoryzacji. Czy mają na to realną szansę?

Czym jest i jak działa przekładnia bezstopniowa CVT?

Przekładnia bezstopniowa lub bezstopniowa skrzynia biegów znana szeroko pod skrótem CVT (z ang. Continuous Variable Transmission) to bardzo ciekawy wariant przekładni stosowany w światowej motoryzacji od blisko 30 lat. Pierwszym producentem, który zdecydował się zastosować skrzynię CVT był holenderski DAF, a miało to miejsce na przełomie lat 80. i 90. Wyposażonymi w nie samochodami, które szczególnie dobrze zapadły wszystkim w pamięć, były niewielkie dafy 600 – auta te do dziś można spotkać na europejskich drogach, choć ich właściciele niezbyt pochlebnie wyrażają się o zastosowanych w nich przekładniach CVT. Dlaczego?

Problem, jak zawsze, wziął się z użycia rozwiązań nowatorskich – wyjaśnia nasz ekspert z iParst.pl, – a przez to wcześniej niesprawdzonych na szeroką skalę. Bardzo szybko okazało się, że skrzynie CVT nie są stworzone do samochodów z napędem na tylną oś (a taki napęd występował w modelu DAF 600), a zastosowanie gumowych pasków klinowych do przenoszenia napędu skutkuje dość niską trwałością całego mechanizmu przekładni. Dlatego też od tamtego czasu w konstrukcji przekładni bezstopniowych CVT doszło do wielu bardzo istotnych zmian.

Przede wszystkim miejsce pasków klinowych zajęły pasy stalowe lub też nawet łańcuchy. Skrzynie też zaczęto montować głównie w samochodach przednionapędowych i trend ten trwa do dzisiaj, choć ostatnio coraz częściej mówi się o tym, że skrzynie CVT mają potencjał do zawojowania aut różnych klas i kategorii.

Jakie są największe i najważniejsze zalety przekładni bezstopniowej CVT?

Ze względu na jej charakterystykę, złośliwi zwykli określać przekładnię bezstopniową CTV jako skrzynię biegów dla emerytów. I choć ocena ta jest dalece przejaskrawiona, ma pewne głęboko ukryte podstawy wynikające zarówno z wad, jak i z zalet tego typu konstrukcji. Jeśli chodzi o zalety skrzyń CVT, to należy do nich zaliczyć przede wszystkim:

  • wysoką kulturę pracy – auto zwalnia i przyśpiesza bez żadnych przeskoków tak charakterystycznych dla samochodów z przekładnią manualną;
  • niskie zużycie paliwa – samochody wyposażone w przekładnie CVT, o ile są prawidłowo eksploatowane, odznaczają się niższym zużyciem paliwa niż samochody ze skrzyniami manualnymi;
  • niska waga i małe gabaryty przekładni – dzięki temu skrzynie CVT doskonale sprawdzają się w autach z napędem przednim i silnikiem poprzecznym.
Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Co należy zaliczyć do największych wad przekładni bezstopniowych CVT?

Jak każda konstrukcja stosowana w motoryzacji, skrzynia biegów CVT również posiada swoje wady. Do tych podstawowych i najbardziej dokuczliwych należy zaliczyć:

  • stosunkowo niską sprawność i dynamikę pojazdu wyposażonego w przekładnię CVT – będziecie mogli odczuć tę różnicę w porównaniu z tym, co oferują samochody ze skrzyniami manualnymi;
  • ograniczoną trwałość mechanizmu – jeszcze do niedawna żywotność skrzyń CVT szacowana była na ok. 150 tys. km, jednak najnowsze konstrukcje mają wytrzymać nawet dwa razy większy przebieg;
  • możliwe problemy z dostępem do części oraz fachowego serwisu – jeśli chodzi o części, to tu dostęp zapewni Wam m. in. nasz sklep iParts.pl, co zaś tyczy się profesjonalnych warsztatów zapewniających fachową obsługę aut z przekładnią CVT, to faktycznie może Wam przyjść nieco się takich naszukać.

Omawiając wady skrzyń przekładni bezstopniowych CVT należy jednak zaznaczyć, że skrzynie te poddawane są nieustannym ulepszeniom. Na przestrzeni ostatnich 30 lat widać wyraźną poprawę jakość i trwałości tego mechanizmu. Coraz częściej też skrzynie CVT montowane są nie tylko w małych, miejskich samochodach, ale i nawet w sporych i mocnych SUV-ach. Jeśli tendencja ta się utrzyma, już wkrótce możemy spodziewać się prawdziwego boomu na CVT.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.