Przed czym chroni nas asystent martwego pola? W jaki sposób działa i kiedy możemy liczyć na jego pomoc?

Data:

Jednym z ważniejszych, choć przez niektórych ciągle lekceważonych zagrożeń związanych z jazdą samochodem, są tzw. martwe pola. Kierowca podczas jazdy często nie ma żadnych możliwości sprawdzić, czy w jego martwym polu nie znajduje się pieszy lub inny pojazd. Nie ma, a raczej nie miał, gdyż problem ten rozwiązuje obecnie system znany jako asystent martwego pola. Jaką rolę pełni to rozwiązanie? Na jakich podzespołach opiera się jego działanie i w jaki sposób należy z niego korzystać?

Czym jest i jak działa asystent martwego pola?

Asystent martwego pola to jeden z systemów wchodzących w skład systemu ADAS, czyli zbioru rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zadaniem asystenta martwego pola jest – jak sama nazwa wskazuje – monitorowanie sytuacji w tzw. martwych polach (martwych strefach), czyli obszarach, które w normalnej sytuacji nie są dostępne dla oczu kierowcy. Chodzi tu przede wszystkim o strefę obok samochodu, nieco z tyłu, zasłoniętą przed wzrokiem kierowcy przez słupki boczne i nieobejmowaną przez lusterka boczne oraz tylne. Te właśnie martwe strefy stanowią poważne zagrożenie podczas jazdy, ponieważ są w stanie skutecznie ukryć obecność innego pojazdu, nawet jeśli posiada ona całkiem spore gabaryty.

Standardowy, nowoczesny asystent martwego pola opiera swoje działanie na:

  • czujnikach lub radarze umiejscowionym pod tylnym zderzakiem,
  • kamerze lub kamerach samochodowych.

Coraz częściej elementem systemu jest również wyświetlacz typu head-up display, który przekazuje informację o zagrożeniu bezpośrednio przed oczy kierowcy. W mniej zaawansowanych systemach rolę ostrzeżenia przejmuje sygnał dźwiękowy i/lub wyświetlająca się na obszarze lusterka bocznego ikonka.

W jaki sposób asystent martwego pola może być wykorzystywany?

Asystent martwego pola w swojej najprostszej wersji ogranicza się do monitorowania martwej strefy z tyły pojazdu podczas jazdy i ostrzegania kierowcy przed znajdującymi się tam pojazdami w momencie, gdy ten zadeklaruje (np. poprzez włączenie kierunkowskazu) chęć zmiany pasa ruchu. W bardziej zaawansowanych systemach asystent martwego pola potrafi również:

  • wspomagać kierowcą podczas włączania się do ruchu (kiedy kierowca włącza się do ruch, wyjeżdżając np. tyłem z posesji),
  • ostrzegać przed niebezpieczeństwem podczas wysiadania z pojazdu (kiedy nadjeżdżający pojazd może zagrozić osobom opuszczającym samochód),
  • uruchamiać system Precrasch (system aktywuje elementy bezpieczeństwa po wykryciu pojazdu, który w sposób ewidentny uderzy w tył chronionego samochodu).

Asystent martwego pola już teraz wykorzystywany jest do całej palety zadań mających nie tylko ułatwiać jazdę, ale przede wszystkich chronić samochód i podróżujące nim osoby. Możemy się spodziewać, iż z czasem ilość tych zadań jeszcze wzrośnie, wraz ze wzrostem możliwości nowoczesnych czujników oraz samochodowych systemów bezpieczeństwa.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.