Pompa paliwa

, W kategorii Pompa paliwa i dodatki
    

Gdyby zapytać przeciętnego kierowcę o rolę pompy paliwa w samochodzie, w sporej ilości przypadków usłyszelibyśmy krótkie „nie wiem”. Jeśli chciałbyś więc dowiedzieć się więcej o tej części, poznać jej budowę i funkcjonowanie – ten artykuł jest dla Ciebie.

Podstawową funkcją pompy paliwa jest przekazywanie paliwa do systemu zasilania, zapewnianie prawidłowego ciśnienia paliwa a także ustalanie odpowiedniego wydatku. Innymi słowy, pompa paliwa dostarcza paliwo ze zbiornika do układu zasilania, aby możliwe było przeprowadzenie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jest to więc bardzo ważna część, bowiem bez sprawnej pompy paliwa, silnik nie może działać poprawnie.

W przypadku rynku części zamiennych, standardowy podział pomp paliwa obejmuje same wkłady pomp paliwa, pompy w obudowie, jak i kompletne moduły (zespoły zasilające) oraz pompy montowane poza zbiornikiem. W przypadku kompletnych pomp paliwa, produkt posiada prócz wkładu także m.in. obudowę, czujnik wskaźnika paliwa (pływaki), przewody etc.

W układach wtryskowych niskociśnieniowych, spotkać możemy dwa typy pomp paliwa – rotacyjne i wirnikowe. Pompa rotacyjna wykorzystuje specjalną tarczę zabierakową, która wprawiana jest w ruch bezpośrednio z wałka silnika, a także wirnik omywany paliwem. Rolki robocze zostały tu zamontowane w wycięciach, umieszczonych na obwodzie tarczy zabierakowej. Gdy pompa paliwa pracuje, rolki są dociskane siłą bezwładności do mimoosiowej bieżni. Pomiędzy poszczególnymi rolkami paliwo ulega sprężeniu i wylatuje przez pompę króćcem wylotowym.

W tym procesie ważną rolę pełni zawór przelewowy, którego celem jest zapobieganie wzrostowi ciśnienia w obrębie pompy, jeśli wystąpi zjawisko przeciwciśnienia po stronie tłocznej. W takim wypadku, działania są następujące – zawór przekazuje paliwo do strony ssawnej i tym samym tworzy krótki obieg przepływu w obrębie podzespołu. Z kolei zawór zwrotny nie dopuszcza do wytwarzania się pęcherzyków par paliwa (w tym celu utrzymuje resztkowe ciśnienie po stronie tłocznej).

pompa paliwa
Z kolei pompy wirnikowe są zamontowane w środku zbiornika paliwa w specjalnym koszu wraz z czujnikiem poziomu paliwa oraz siatkowym filtrem paliwa po stronie ssącej. Pompa wirnikowa, aby mogła działać poprawnie, musi być całkowicie zanurzona w paliwie. Przez pompę przepływa wtedy paliwo, które ma funkcje chłodzące a także czyszczące (korzystają na tym szczotki i kolektor).

Jak w poprzednim przypadku istotny był zawór przelewowy, tak w tym warto zwrócić uwagę na zawór nadmiarowy. Jeśli bowiem ciśnienie w komorze tłoczenia jest większe niż wartość dopuszczalna, zawór nadmiarowy łączy komorę tłoczenia z komorą ssania. W ten sposób minimalizowane jest ryzyko przegrzania się silnika elektrycznego. Z drugiej strony, konstruktorzy zadbali o zawór zwrotny, którego rola jest jasna – nie dopuścić do opróżnienia się układu, gdy ten nie pracuje. Efektywność pracy pompy paliwowej w dużej mierze opiera się na prędkości wirnika, a co za tym idzie – napięcia zasilania.

Zasadniczo, pompa wirnikowa posiada dwa główne elementy – elektryczny i mechaniczny. Elektryczny moduł to silnik prądu stałego, którego zadaniem jest napędzanie pompki tłoczącej paliwo. Wspomniane silniki posiadają magnesy trwałe i wirniki obmywane paliwem, przez co nie ma ryzyka stworzenia wybuchowej mieszanki paliwowo-powietrznej. Konstrukcja ta okazała się prosta i użyteczna, a wśród jej zalet eksperci wymieniają obniżkę obciążeń termicznych jak i spadek poboru mocy przez pompę. Jeśli w trakcie produkcji zastosowane zostaną dobre jakościowo materiały, efektem jest duża trwałość i niezawodność pompy paliwowej. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, aby przy zakupie pompy paliwa do naszego samochodu, wybierać produkty sprawdzonych i renomowanych producentów.

Pompa wirnikowa jest w większości przypadków dwustopniowa, co polega na tym, że oba stopnie są pompami bocznowirnikowymi połączonymi w jednym wirniku. Wokół wieńca łopatkowego pompy zlokalizowany jest kanał boczny. Gdy wirnik obraca się, paliwo w wieńcu łopatkowym nabiera energii kinetycznej, która następnie jest przetworzona na energię ciśnienia.

W przypadku pompy niskociśnieniowej, elektryczne zasilanie przebiega poprzez przekaźnik. Schemat działania jest następujący: po załączeniu zapłonu pompa pracuje przez kilka sekund. Jeśli po zapłonie kierowca nie uruchomi silnika, pompa paliwa zostaje wyłączona.

Elektryczna pompa paliwa
Co ciekawe, niskociśnieniową pompę wirnikową wykorzystuje się także do zasilania wysokociśnieniowego układu wtryskowego benzyny. W takim systemie pompę używa się w celu zapewnienia pompie wysokociśnieniowej adekwatnej dawki paliwa. Elektryczne sterowanie pompy wirnikowej odbywa się tak samo, jak układach niskociśnieniowych.

Sprawa wygląda zgoła inaczej w przypadku pomp wysokiego ciśnienia. Główną rolą pompy wysokociśnieniowej jest wygenerowanie wysokiego ciśnienia w układzie wtryskowym (ok. kilkudziesięciu megapaskali). Niemożliwe jest więc wykorzystanie w pompach wysokiego ciśnienia rozwiązań technicznych, znanych z pomp niskiego ciśnienia. Idealnie sprawdzają się konstrukcje oparte na tłokowym przetłaczaniu paliwa. Pompy wysokociśnieniowe są napędzane poprzez wał rozrządu. W przypadku wysokociśnieniowych pomp paliwa, możemy dokonać podziału na pompę promieniową, osiową a także szeregową. Według większości ekspertów, jednym z najkorzystniejszych rozwiązań jest pompa promieniowa. Nic więc dziwnego, że najczęściej możemy je spotkać w wysokociśnieniowych układach zasilania.

Pompy wtryskowe to jednak temat na tyle złożony oraz skomplikowany, że wymaga opracowania osobnego artykułu. Zachęcamy więc do regularnego odwiedzania naszej strony – zagadnienia te omówimy w naszych przyszłych poradnikach na stronie iParts.pl.

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:


    

Komentarze

zamiennik pompy paliwowej
Krzychu
,
23.06.2017
Odpowiedz
Poprzednia pompa paliwowa u mnie w aucie zatarła się. Mechanik wymienił mi ją na zamiennik do innego auta (ponieważ nie było do mojego) i pasuje. Jestem bardzo zadowolony ponieważ jest trochę lepsza reakcja na gaz i silnik pracuje równo.
pompa
Zen
,
03.02.2017
Odpowiedz
Raz miałem problem z pompą paliwa w moim stary aucie ale mechanik go rozwiązał ale od tamtej pory dbam o to aby nie doprowadzić do zapalenia się kontrolki. Pilnuję aby w baku zawsze była odpowiednia ilość paliwa.
ciężki dostęp
Luki
,
16.08.2016
Odpowiedz
w moim aucie, żeby dostać się do pompy paliwowej trzeba opuścić bak, strasznie dużo roboty :/
poziom paliwa
jaruś
,
03.08.2016
Odpowiedz
Pompę paliwową nie jest ciężko zatrzeć. Zdarzało się, że jeździłem na rezerwie i niestety padła. Nauczka na przyszłość jest, zawsze starać się utrzymywać chociaż 1/4 paliwa w baku :)
uszkodzona
danielski
,
27.04.2016
Odpowiedz
u mnie przyczyną popsutej pompy paliwowej było szarpanie podczas jazdy, szczególnie po wciśnięciu pedału gazu
umiejscownienie
artur_77
,
26.04.2016
Odpowiedz
do pompy paliwa w moim Golfie ciężko się dostać, a niestety spotkała mnie ta przykrość i musiałem ją wymienić. 3 godziny z głowy
Pompa
Grzegorz
,
19.04.2016
Odpowiedz
Całe szczęście że pompy paliwowe nie psują się tak często a ich koszt wymiany nie jest wysoki.
pompa paliwowa
Krzyniu
,
14.04.2016
Odpowiedz
jak dobrze że w moim dieslu nie ma takiej pompy tylko jest na pasku rozrządu :-)

Dodaj swój komentarz