Polska z najbardziej ekologiczną flotą aut w Europie? Dane dotyczące efektów spalania gazu LPG zdają się to potwierdzać
Gdyby ktoś zapytał Was o to, który europejski kraj posiada najbardziej proekologiczną flotę pojazdów, z pewnością nie wskazalibyście na Polskę. Bo jak można mówić o ekologii, gdy po naszych drogach porusza się tak wiele aut więcej niż pełnoletnich? A jednak, jeśli spojrzymy na to zagadnienie w nieco mniej oczywisty sposób, otrzymamy zaskakujące wyniki. Jak to możliwe? Wszystko dzięki napędowi LPG.

Polska nie Katar, ale i tak jesteśmy gazowym potentatem. Ilu naszych kierowców postawiło na LPG?
Jeśli ktoś z Was przegląda regularnie kolejne raporty i publikacje dotyczące popularności napędu LPG w poszczególnych krajach świata i Europy, ten fragment z pewnością go nie zaskoczy. Bo też od lat z kolejnych raportów wynika, że Polska jest jednym z absolutnych liderów wśród krajów, których kierowcy postawili właśnie na LPG. W Europie (a w zasadzie w Unii Europejskiej) nie mamy sobie równych. Niezmiennie jesteśmy na czele rankingu, choć liczba aut napędzanych LPG w naszym kraju ciągle się zmienia. W niedawnych raportach było ich 2,7 mln sztuk, ostatnie szacunki wskazują już na 3,3 mln „zagazowanych” pojazdów. Z tyłu za nami znaleźli się Włosi – 2,4 mln samochodów, a na trzecim miejscu Niemcy z 2,2 mln aut napędzanych LPG.
W ujęciu światowym część ekspertów podaje, że więcej aut na LPG znajdziemy wyłącznie w Turcji, ciekawie za to wygląda zestawienie procentowego udziału samochodów z napędem gazowym w całościowej liczbie aut zarejestrowanych w poszczególnych krajach. W zestawieniu tym Włochy są na trzecim miejscu z udziałem 20%, a wyprzedzają je Turcja (28%) oraz niedościgniony Iran (60%). To trzecie miejsce Włoch pokazuje wyraźnie, że pod względem liczby aut w ogóle (bez względu na rodzaj napędu), Polska jest prawdziwą potęgą.
Auta na LPG to nie „elektryki”, a jednak znacząco oszczędzają środowisko naturalne. Jak przekłada się to na konkretne dane?

Trend proekologiczny, jak żaden inny, wyznacza obecnie rozwój motoryzacji. Nic nie liczy się równie mocno, co normy emisji spalin, ilość emitowanych związków chemicznych, spalanie, emisyjność i wszystkie związane z tym zagadnienia. Porównanie właściwości gazu LPG (Liquid Petroleum Gas) stosowanego w samochodach osobowych z właściwościami zwykłej benzyny 95 wygląda pod tym względem niezwykle ciekawie, pokazując, z jak bardzo ekologicznym paliwem mamy do czynienia. Przykładowo:
- spalanie LPG generuje mniej dwutlenku węgla niż benzyna. Średnio LPG emituje około 10-15% mniej CO2 na kilometr w porównaniu do benzyny – co wynika głównie z wyższej zawartości wodoru w LPG i niższej zawartości węgla – a także o 50% mniej tlenku węgla (CO);
- emisje tlenków azotu są niższe przy spalaniu LPG, co jest korzystne dla jakości powietrza. LPG generuje około 20-35% mniej NOx niż benzyna;
- auto z napędem LPG emituje znacznie mniej cząstek stałych i węglowodorów niespalonych. Jest to szczególnie ważne w kontekście redukcji smogu.
- spalenie LPG to mniejsza produkcja prekursorów ozonu w troposferze, takich jak węglowodory i tlenki azotu;
- gaz LPG wykazuje lepszą efektywność spalania ze względu na wyższą zawartość wodoru, co przekłada się na mniejszą emisję szkodliwych substancji.
Warto również dodać, że w przypadku wycieków, LPG jest paliwem o wiele mniej szkodliwym niż popularne paliwa płynne. A wszystko dzięki temu, że gaz szybko paruje, wykluczając ryzyko zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych.
LPG jest droższe od prądu, ale o wiele tańsze od benzyny. Po jakim okresie zwróci Wam się inwestycja w instalację gazową?

Nie ma się co oszukiwać, popularność samochodów napędzanych LPG w Polsce nie jest wcale podyktowana troską kierowców o środowisko naturalne (bo też ilu z nich jest w pełni świadomymi faktycznego przełożenia spalania LPG na poziom zanieczyszczenia powietrza?), ale czystą, zwykłą ekonomią. Polacy pokochali LPG, ponieważ to błękitne paliwo pozwoliło nam jeździć więcej za mniej. Biorąc pod uwagę to, co ostatnimi czasy działo się na rynku paliw, było to naprawdę sporo więcej za sporo mniej. Cena gazu LPG przez ostatnią dekadą ulegała najmniejszych zmianom, dzięki czemu kierowcy inwestujący w instalację gazową dobrej jakości mogli oszacować realną stopę zwrotu z tejże inwestycji. A zwrot ten nadal następuje zaskakująco szybko.
Zakładając, że ktoś wybiera do swojego auta instalację gazową przyzwoitej jakości za ok. 3,5 tys. złotych i że w ciągu roku pokonuje średnio te standardowe 20-24 tys. km, przy obecnych cenach gazu cała ta inwestycja zwróci mu się mniej więcej po 12-14 miesiącach. Brzmi nieźle, prawda? A przecież cały czas mamy na rynku samochody z fabrycznymi instalacjami LPG, w których nie musimy już nic dodatkowo instalować. Pozostaje nam tylko koszt eksploatacji tego typu samochodów, który jednak można dość łatwo obniżyć. Korzystając z oferty iParts.pl – zwłaszcza z naszych cyklicznych promocji i wyprzedaży – możecie zapewnić sobie dostęp do tanich części do aut z napędem LPG, odpowiednich do praktycznie każdego modelu oraz marki.
Dopóki elektromobilność nie stanie się powszechna, nie wejdzie na wyższy poziom efektywności i dostępności, gaz LPG nadal będzie stanowił najtańsze i najbardziej ekologiczne rozwiązanie. Jak długo może to potrwać? Na to pytanie nikt chyba nie jest w stanie wiarygodnie odpowiedzieć.
ED670