DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
4
4
2
2
1
1
0
0
0
0
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Plany dotyczące zmian w prawie jazdy kategorii B. Co szykuje dla nas Komisja Europejska być może już w 2024 roku?

W ostatnich miesiącach przez cały kraj przetoczyła się informacja o zmianach dotyczących prawa jazdy kategorii B. Wszystko zaczęło się od tego, że określone środowiska wpływające na prawodawstwo UE postulowały możliwość jazdy z kategorią B autami do 4250 kg DMC. Nagle jednak nastąpił gwałtowny zwrot, i kolejny plan zakłada już dopuszczenie do prowadzenia aut o masie zaledwie 1800 kg. O co tu chodzi? Czy polscy kierowcy będą musieli niedługo robić dodatkowe kursy na prowadzenie ciężkich aut osobowych??

Plany dotyczące zmian w prawie jazdy kategorii B. Co szykuje dla nas Komisja Europejska być może już w 2024 roku?

Prawo jazdy kategorii B na samochody do 4250 kg DMC? Kto i dlaczego chciał wprowadzić tego typu zmiany?

Projekt mówiący o rozszerzeniu zakresu pojazdów możliwych do prowadzenia przez kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B o auta o dopuszczalnej masie całkowitej sięgającej nawet 4250 kg, trafił do Komisji Europejskiej już jakiś czas temu. Za projektem tym – co nie jest żadną tajemnicą – stały trzy różne środowiska, dla których takie zwiększenie DMC aut prowadzonych na kategorii B byłoby sporym ułatwieniem. A środowiskami tymi były:

  1. Środowiska proekologiczne, propagujące ideę elektromobilności – w ich przypadku chodziło o to, że osobowe samochody elektryczne już teraz są coraz cięższe (ze względu na wysoką wagę baterii), a wiele modnych i prestiżowych aut typu SUV z łatwością przekracza swoją masą 3000 kg. Zwiększenie DMC dla aut możliwych do prowadzenia na kategorii B pozwoliłoby producentom „elektryków” zwiększyć szybko zasięgi tychże aut (przez powiększenie baterii), bez utraty sporej liczby potencjalnych klientów mogących prowadzić pojazdy jedynie do 3500 kg DMC.
  2. Branża przewoźników i kurierów – zwłaszcza firmy kurierskie są zainteresowane dostawczymi autami elektrycznymi, jednak masa produkowanych obecnie z trudem mieści się w wyznaczonej przez obowiązujące przepisy dla kategorii B granicy 3500 kg.
  3. Branża usług motoryzacyjnych – chodzi tu przede wszystkim o tzw. laweciarzy, którzy mają coraz większe problemy ze zmieszczeniem się na kategorii B w dopuszczalnych 3500 kg, zwłaszcza że samochody elektryczne są naprawdę coraz cięższe.

I kiedy już wydawało się, że pomysł wspierany przez te trzy znaczące przecież środowiska może faktycznie wejść w życie, Komisja Europejska dokonała spektakularnej wolty i zamiast zwiększyć DMC dla aut możliwych do prowadzenia przez kierowców z kategorią B, postanowiła masę tych pojazdów zmniejszyć. Dlaczego i w jaki sposób?

Jak miałoby wyglądać nowe prawo jazdy kategorii B? Jakimi autami mogliby się poruszać posiadacze tej kategorii?

Komisja Europejska jest obecnie w fazie konsultacji i kształtowania dokładnego projektu przepisów wprowadzających zmiany w prawie jazdy kategorii B, a jedną z kluczowych zmian miałby być to, iż na obecnej kategorii B kierowcy będą mogli poruszać się samochodami o DMC nie większej niż 1800 kg. Mamy tu więc zakładane ograniczenie względem stanu obecnego (3500 kg) o blisko połowę. Tu już jednak zaraz pojawiły się pierwsze niejasności, które wciąż są przedmiotem poważnych dyskusji. O ile bowiem początkowo mówiło się o tym, iż chodzi o granicę 1800 kg DMC, o tyle następne komunikaty wskazywały raczej na to, iż te 1800 kg to nie będzie już dopuszczalna masa całkowita, ale masa własna pojazdu. Czy robi to jakąś różnicę? I tak, i nie. Z pewnością byłaby to zmiana na lepsze chociażby z punktu widzenia właścicieli „elektryków”, które nawet w swojej najmniejszej wersji nie mieszczą się w granicy 1800 kg DMC (DMC bardzo popularnego Renault ZOE to 1950 kg). I tu zaraz też pojawił się drugi pomysł mówiący o tym, iż nowe ograniczenia względem posiadaczy prawa jazdy kategorii B nie powinny dotyczyć aut elektrycznych. Dlaczego mieliby być w ten sposób uprzywilejowani?

Pomysł na zmiany w kategorii B – czego nikt już chyba nie ukrywa – ma na celu „zachęcenie” kierowców do przesiadania się na niewielkie, lekkie auta miejskie o małym litrażu i jeszcze mniejszym spalaniu. Auta elektryczne, jako te nieemisyjne, nie powinny być jednak stawiane w tym samym szeregu, co auta spalinowe. I wszystko wskazuje na to, że nie będą, choć nie bardzo jeszcze wiadomo, w jaki sposób KE uda się stworzyć nowe przepisy tak, aby nikt nie czuł się dyskryminowany ze względu na auto, jakie posiada, a więc i na jakiego go stać.

Jakimi samochodami mielibyśmy jeździć z kategorią B+? Czy konieczne będzie przechodzenie dodatkowych kursów i egzaminów?

Prawo jazdy kategorii B dla aut o DMC do 1800 kg, a co dalej? Czego będziemy potrzebować do jazdy cięższymi samochodami? Konsultowany obecnie projekt Komisji Europejskiej zakłada utworzenie nowej kategorii prawa jazdy, czyli kategorii B+. Jej posiadacze będą mogli poruszać się samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej od 1801 kg do 3500 kg. De facto oznaczałoby to, że posiadacz kategorii B+ może prowadzić każdy samochód o DMC nie przekraczającej 3500 kg, ponieważ aby otrzymać kategorię B+, trzeba by było ukończyć najpierw pełen cykl szkolenia niezbędny do posiadania kategorii B. Ciekawym rozwiązaniem są również progi wiekowe dla obu tych kategorii. O ile bowiem do otrzymania kategorii B wystarczy mieć ukończone 18 lat, o tyle kategorię B+ mogą posiadać już wyłącznie kierowcy w wieku 21 lat.

Konsultacje na temat omawianych zmian trwają i trudno dziś orzec jednoznacznie, jaki kształt przybierze ostateczny projekt. Część ekspertów mówi, że podobna rewolucja jest w tej chwili zwyczajnie niemożliwa i nikt się na nią nie zgodzi, inni jednak już teraz radzą uwzględniać fakt, że od 2024 roku pojawi się nowa kategoria prawa jazdy wraz ze wszystkimi tego konsekwencjami. Jak będzie w rzeczywistości? Zobaczymy.

Kobieta w motoryzacji to raczej oksymoron. Branża samochodowa niewątpliwie kojarzona jest z mężczyznami, jednak coraz więcej kobiet, w tym również ja, coraz lepiej odnajduje się w tym typowo męskim świecie. Jako kobieta staram się często pokazać nieco inny punkt widzenia a tematy, które na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane przedstawić w prosty i przystępny, nawet dla laika sposób.
1 komentarz
W USA można prowadzić pojazd do około 11T na odpowiednik kat. B.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze