Profesjonalni kierowcy, tak jak profesjonalni piloci, przed każdą dłuższą podróżą przeprowadzają tzw. walk-around check, czyli w miarę dokładną kontrolę swojego pojazdu. Na czym ta kontrola polega i w jaki sposób możecie sami ją przeprowadzić?

Chyba każdy kierowca raz na jakiś czas staje przed wyzwaniem, jakim jest naprawdę długa podróż. Gdy do pokonania mamy nie dziesiątki, ale setki lub nawet tysiące kilometrów, musimy odpowiednio zadbać o samochód, jakim chcemy tę trasę przejechać. I tu od razu pojawia się pierwsze „ale”. Jeśli wyruszacie w długą podróż samochodem nowym (powiedzmy do lat 3), Wasz walk-around check możecie śmiało ograniczyć do absolutnego minimum. W takich przypadkach interesują Was przede wszystkim: poziom płynów samochodowych, być może filtry (zwłaszcza filtr kabinowy) oraz zawartość bagażnika (komplet bezpieczników, żarówek, kamizelka odblaskowa itp.). Ale jeśli w podróż wyruszacie autem starszym, mającym za sobą już kilkaset tysięcy przebiegu, ten walk-around check musi być o wiele bardziej szczegółowy. Co dokładnie powinno znaleźć się wówczas na Waszej obowiązkowej liście kontrolnej?

Kontrola stanu nadwozia oraz kół samochodu

Miernik cyfrowy uniwersalny

Miernik cyfrowy uniwersalny

Zaczynamy od dosłownego walk-around, czyli od obejścia dookoła całego samochodu i kontroli wzrokowej stanu nadwozia. Taka kontrola ma na celu wyłapanie wszelkich nieprawidłowości, które mogły powstać bez Waszej wiedzy, a które mogą być już widoczne. W ramach tej kontroli koniecznie przyjrzyjcie się bliżej Waszym wycieraczkom. Tu już nie wystarczy pobieżnie rzucić na nie okiem. Należy obejrzeć przede wszystkim stan piór, ale także samych ramion. Jeśli z wycieraczkami będzie coś nie tak, przed każdym poważniejszych wyjazdem należy je bezwzględnie wymienić. Bez względu na prognozy pogody!

Drugim elementem, na jaki w tym punkcie musicie zwrócić szczególną uwagę, są oczywiście opony. Sprawdźcie więc, czy barki Waszych opon są równe i gładkie (bez pęknięć i wybrzuszeń), czy bieżnik posiada odpowiednią głębokość i czy nie widać po nim oznak nierównomiernego ścierania. Koniecznie sprawdźcie też ciśnienie w oponach i już teraz dostosujcie je do wymaganego. Pamiętajcie, żeby dobrać ciśnienie do obciążenia samochodu, zwłaszcza jeśli czeka Was wakacyjny wyjazd w kilka osób ze sporą ilością bagaży. Na koniec skontrolujcie śruby kół i ich dokręcenie. Tę czynność powinniście przeprowadzać z kluczem dynamometrycznym w ręku.

Kontrola samochodu z siedzenia kierowcy

Preparat do czyszczenia klimatyzacji K2 Klima Doktor, 500ml

Preparat do czyszczenia klimatyzacji K2 Klima Doktor, 500ml

Po obejściu auta dookoła, możecie zająć miejsce w fotelu kierowcy i już z tej pozycji kontynuować sprawdzanie jego stanu. W tym punkcie sprawdzamy zawsze przede wszystkim:

  • światła samochodowe,
  • stan samych reflektorów (również ich przejrzystość),
  • wycieraczki i sterowanie szybami,
  • klimatyzację.

W przypadku wakacyjnych wyjazdów w dłuższe trasy, zwłaszcza ta klimatyzacja będzie mieć spore znaczenie. Pamiętajcie, że jazda w upale to zupełnie inna dyscyplina sportu, zwłaszcza jeśli „klima” okaże się niesprawna. A co zrobić, gdy Wasze auto zwyczajnie nie posiada klimatyzacji? O tym pisaliśmy w naszym poradniku „Jak przygotować się do podróży samochodem bez klimatyzacji podczas upału? Garść porad dla posiadaczy aut bez klimatyzacji”.

Kontrola komory silnika

W punkcie trzecim przychodzi czas na uniesienie pokrywy silnika i skontrolowanie tego, co sami możecie sprawdzić, a często również wymienić. Na Waszej liście kontrolnej koniecznie znaleźć się powinny:

  • wszystkie przewody gumowe – sprawdzacie ich stan i zamocowanie,
  • wszystkie paski klinowe – również chodzi o ich stan oraz czy są prawidłowo ułożone i napięte,
  • poziomy płynów – musicie sprawdzić każdy płyn eksploatacyjny, do jakiego macie dostęp w komorze silnika, poczynając od oleju samochodowego, na płynie do spryskiwaczy kończąc.

W przypadku płynów Wasza kontrola nie powinna ograniczać się wyłącznie do ich poziomu, ale dotyczyć musi również ich aktualnego stanu. Jakość płynu do chłodnicy czy płynu hamulcowego możecie sprawdzić za pomocą odpowiednich mierników, ale jeśli po prostu nie macie pewności, kiedy oba płyny wymienialiście po raz ostatni, powinniście to zrobić właśnie teraz – tak dla świętego spokoju. Podobnie rzecz ma się z olejem. Przy okazji nie zapominajcie o filtrach – tak filtrze oleju, jak i filtrze paliwa. Zwłaszcza w przypadku diesla filtr paliwa musi być w doskonałym stanie.

Co jeszcze? Oczywiście akumulator. Jego stan również możecie sprawdzić za pomocą odpowiedniego miernika, tzw. multimetru. Upewnijcie się, że Wasz akumulator ma dość sił, by wytrzymać całą czekającą Was trasę. Przy okazji możecie też przetestować alternator, który często bywa przyczyną rzekomych problemów z akumulatorem.

Kontrola stanu podwozia i zawieszenia

Jaki ostatni punkt obowiązkowy Waszego walk-around check przed długą podróżą, czeka Was zejście pod auto i przyjrzenie się dokładne podwoziu. Tu uwaga Wasza powinna być skierowana przede wszystkim w stronę przewodów hamulcowych. Sprawdźcie dokładnie stan przewodów hamulcowych miękkich oraz twardych. To, co najbardziej powinno Was w tym przypadku interesować, to wszelkie oznaki parcenia gumy lub korozji metalu. Jeśli na jakimkolwiek z przewodów pojawią się ślady wskazujące na ich znaczne zużycie, przewód ten kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany.

A będąc już pod autem, obejrzyjcie również pozostałe podzespoły. Być może przy tej okazji wyłapiecie coś, co nawet nie oznacza konieczności natychmiastowej interwencji, ale wskaże Wam wyraźnie, co w najbliższym czasie wymagać będzie wymiany.