Włoska marka Pirelli, jak wielu innych producentów ogumienia samochodowego, postanowiła pójść za potrzebą rynku oraz swoich klientów i stworzyć opony klasy premium do aut typu SUV. Tak powstały modele Pirelli Scorpion oraz Pirelli Scorpion Verde.

Odkąd popularne SUV-y (Sport Utiluty Vechicles) pojawiły sią na rynku motoryzacyjnym, świat dosłownie zwariował na ich punkcie. Kierowcy wreszcie otrzymali coś nowego, świeżego, innego od produkowanych przez dziesięciolecia sedanów, kombi czy coupe. Auta te okazały się szybko tak wielkim hitem, że obecnie praktycznie nie sposób znaleźć szanującego się producenta samochodów, który nie miałby ich w swojej ofercie. Co więcej, SUV-y niemal całkowicie wyparły sportowe coupe, zajmując miejsce samochodu mocnego, agresywnego, a dodatkowo umożliwiającego (przynajmniej w teorii) jazdę po bardzo zróżnicowanym terenie. Jednak SUV-y to auta inne niż wcześniej produkowane – przede wszystkim cięższe, wyższe i wymagające przez to samo nieco innego typu opon. Opony do SUV-ów pojawiły się więc dość szybko i obecnie niemal każda marka oponiarska ma w swojej ofercie model przeznaczony do tego typu aut. Nie inaczej jest też w przypadku włoskiego potentata, czyli marki Pirelli, która specjalnie dla samochodów typu SUV opracowała serię opon Scorpion. Na chwilę obecną seria ta składa się z zaledwie dwóch modeli – Pirelli Scorpion oraz Pirelli Scorpion Verde. Nie ulega jednak wątpliwości, że jeśli tylko SUV-y wytrzymają konkurencję ze strony chociażby aut elektrycznych, już za jakiś pojawią się kolejne Scorpiony.

Opona letnia Pirelli Scorpion. Co możemy uznać za jej najmocniejszą stronę?

Opona 4x4 letnia PIRELLI Scorpion 235/55 R18 100 H

Opona 4x4 letnia PIRELLI Scorpion 235/55 R18 100 H

Marka Pirelli ma w swojej ofercie aż 14 modeli opon letnich i doskonale wie, jakimi cechami opona taka powinna się wyróżniać. Model Pirelli Scorpion powstał na bazie niemałego, bo sięgającego już 150 lat doświadczenia w produkcji ogumienia samochodowego, w tym wielu dekad opracowywania opon dla najmocniejszych samochodów świata biorących udział w rajdach i wyścigach na całym globie. Podstawą do skonstruowania opon Pirelli Scorpion były inne opony letnie tej włoskiej marki, przede wszystkim Pirelli Cinturato P7, które uchodzą za wzorzec opon uniwersalnych klasy premium. Opony Scorpion można uznać za ich wzmocnioną wersję, która nadal jednak skupia się na 4 podstawowych czynnikach, jakimi są:

  1. bezpieczeństwo – zapewniane przez doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni;
  2. wydajność – przebieg zwiększony względem opon niższych klas z tego samego segmentu;
  3. ekologia – obniżone opory toczenia wpływają na redukcję spalania paliwa i niższą emisję szkodliwych związków do atmosfery;
  4. komfort – jazda samochodami na oponach Pirelli Scorpion ma być przyjemna, a więc przede wszystkim jak najcichsza.

Opony Pirelli Scorpion – homologowane przez takich producentów aut, jak Jeep oraz Volkswagen – są oponami letnimi o niezwykle wyrównanych, bardzo wysokich osiągach. Ich najmocniejszą stroną jest osiągany komfort jazdy oraz przyczepność na mokrej nawierzchni, jednak niemal tak samo dobrze radzą sobie pod kątem trwałości (przebiegu) oraz przyczepności na suchej nawierzchni.

Opona letnia Pirelli Scorpion Verde. Nie tak dobra, ale znacznie chętniej wybierana

Opona letnia PIRELLI Scorpion Verde 215/60 R17 96H

Opona letnia PIRELLI Scorpion Verde 215/60 R17 96H

Zanim jeszcze świat poznał oponę Pirelli Scorpion, w nowych SUV-ach licznych producentów aut zakładano już opony letnie Pirelli Scorpion Verde. Jest to ciągle model niezwykle popularny, a ponieważ został doskonale sprawdzony, cały czas znajduje wielu nabywców na całym świecie. Model Pirelli Scorpion posiada homologację takich samochodowych marek, jak Audi, BMW, Land Rover, Maserati, Porsche, Volkswagen, Volvo i Mercedes. A czym opony te zasłużyły sobie na podobne uznanie?

Pod względem samych tylko osiągów opony Pirelli Scorpion Verde prezentują się minimalnie słabiej niż nowsza ich wersja, czyli Pirelli Scorpion, za to nie mają sobie równych gdy chodzi o dostępność rozmiarów oraz wykorzystane w ich produkcji technologie. Jeśli chodzi o rozmiary, Pirelli Scorpion Verde dostępne są w wielkościach 16, 17, 18, 19, 20, 21 i 22 cale, przy czym dla każdego z tych rozmiarów producent przygotował od kilku do kilkunastu rozmiarów szczegółowych różniących się nie tylko gabarytami, ale i indeksami masy oraz prędkości. A jak wygląda sprawa z technologiami wykorzystanymi w produkcji opon letnich Pirelli Scorpion Verde?  Tych mamy aż 3, a są nimi:

  1. Run Flat – opracowany przez Pirelli system Run Flat korzysta ze specjalnych wzmocnień wbudowanych w ścianki boczne opony, które usztywniają ich strukturę i pozwalają przenosić obciążenie auta z centralnego pasa bieżnika w sytuacji, gdy dojdzie do przebicia powłoki opony i gdy ciśnienie powietrza w niej spadnie poniżej oczekiwanego optimum;
  2. Seal Inside – to rozwiązanie przypomina coś, co znane jest miłośnikom militariów. Specjalna technologia sprawia, że dalsza jazda samochodem z oponami Pirelli Scorpion Verde możliwa jest nawet po ich przebiciu. Seal Inside zapobiega utracie ciśnienia w oponie w 85% przypadków, co pozwala na bezpieczne kontynuowanie podróży;
  3. PNCS – nazwa tej technologii to skrót od Pirelli Noise Canceling System, czyli systemu tłumienia hałasu opracowanego przez Pirelli. Podstawą tego sytemu są elementy pochłaniające fale dźwiękowe wchodzące w skład opony i zapobiegające przedostawaniu się hałasu do wnętrza samochodu. System PNCS to spory krok w kierunku zwiększenia komfortu jazdy.

Wybór pomiędzy oponami Pirelli Scorpion a Pirelli Scorpion Verde nie należy z pewnością do prostych. Dopóki jednak nie doczekamy się większego wyboru rozmiarów w nowszych Scorpionach, model Scorpion Verde siłą rzeczy wybierany będzie przez większą liczbę kierowców.

Inne modele opon Pirelli:

Pirelli Cinturato P7