Najlepszymi oponami na zimę są opony zimowe, a najlepszymi wśród opon zimowych są opony klasy premium. Dunlop Winter Sport 5 to doskonały przykład opon zimowych klasy premium, które zasłużyły na miejsce w tej klasie. Czy jednak na pewno?

Większość kierowców przykłada naprawdę sporą uwagę do wyboru opon zimowych. Świadomość stopnia trudności warunków, z jakimi opony te muszą się mierzyć w sezonie zimowym, skłania nas do uważnego wyboru konkretnego producenta oraz modelu. Coraz rzadziej zdarza się, że dokonujemy wyboru wyłącznie na podstawie ceny, coraz większe znaczenie ma bowiem jakość przekładająca się na bezpieczeństwo i konkretne osiągi. Podejście to premiuje opony klasy – nomen omen – premium, czyli modele z najwyższej półki – tak cenowej, jak i jakościowej. Produkowane od kilku lat opony Dunlop Winter Sport 5 to jeden ze sztandarowych produktów należących do tej właśnie klasy. Z pewnością nie są najtańsze, ale wszystko zdaje się potwierdzać ich naprawdę wysoką klasę. No, prawie wszystko. Zobaczcie sami, czy warto inwestować w jakość spod znaku Dunlop.

Opona Dunlop Winter Sport 5 widziana okiem kierowcy. Co możemy wyczytać z jej wyglądu i oznaczeń?

Większość kierowców, wybierając nowy komplet opon, polega przede wszystkim na tym, co sami są w stanie zauważyć. Widzimy więc nazwę, cenę, ale – co jeszcze ważniejsze – widzimy bieżnik oraz informacje dołączone do opony. I właśnie na bieżniku oraz na opisie modelu warto się skupić w pierwszej kolejności.

Opona osobowa zimowa 205/55 R16 Winter Sport 5 91T DUNLOP

Opona osobowa zimowa 205/55 R16 Winter Sport 5 91T DUNLOP

Opona Dunlop Winter 5 posiada typowy dla „zimowek” bieżnik kierunkowy, jednak już na pierwszy rzut oka widać, iż został on w ciekawy sposób zmodyfikowany. To, co szczególnie zwraca uwagę, to:

  • Bardzo duża głębokość bieżnika i szerokość rowków – bieżnik o wysokości 9 mm jest dla niektórych zaskoczeniem, ale jego zastosowanie naprawdę ma sens. W przypadku Dunlop Winter Sport 5 chodzi przede wszystkim o uniknięcie zjawiska aquaplaningu, czyli utraty przyczepności na zalanej wodą nawierzchni. Tak, jest to opona zimowa, która ma za zadanie radzić sobie z wodą równie dobrze, jak opony letnie.
  • Duża ilość klocków bieżnika – to również jest w stanie dostrzec niemal każdy kierowca. W oponach Dunlop Winter Sport 5 klocków bieżnika jest zauważalnie więcej niż w przeciętnych oponach zimowych. W jakim celu? Zdaniem producenta (i faktycznie ma to sens) chodzi o zwiększenie powierzchni styku opony z nawierzchnią. Sądząc po testach, cel ten został osiągnięty.
  • Liczne lamele na klockach bieżnika – to kolejna cecha, jaką każdy z nas może dostrzec gołym okiem. Większa ilość klocków przekłada się również na większą ilość lameli, które pokrywają niemal całą powierzchnię bieżnika. Zadaniem lameli jest efektywne wgryzanie się w śnieg i mocne odpychanie opony od zaśnieżonej nawierzchni. Już po tym można łatwo poznać, ze Dunlop Winter Sport 5 jest oponą jak najbardziej zimową.

Patrząc na oponę, możemy też wyciągnąć ciekawe wnioski z jej oznaczeń oraz etykiet. W przypadku Dunlop Winter Sport 5 będzie to przede wszystkim:

  • energooszczędność (zużycie paliwa) na poziome „C” – nie jest to wynik doskonały, ale z pewnością dobry;
  • odprowadzanie wody na poziome „B” – co potwierdza obserwacje związane z głębokością bieżnika i szerokością rowków;
  • głośność dla większości rozmiarów na poziome 69 dB – to naprawdę dobry wynik.

Etykieta Unijna Dunlop Winter Sport 5 dla rozmiaru 205/55R16 91H

Etykieta Unijna Dunlop Winter Sport 5 dla rozmiaru 205/55R16 91H

Jak widać, Dunlop Winter Sport 5 to opona stworzona do radzenia sobie w zmiennych warunkach zimowych (śnieg, pośniegowe błoto, obfite roztopy), bardzo cicha i nie generująca nadmiernego zużycia paliwa. Tyle każdy z nas jest w stanie wywnioskować sam. A co wynika z przeprowadzanych przez najróżniejsze podmioty testów?

Opony Dunlop Winter Sport 5 z punktu widzenia dziennikarzy motoryzacyjnych. Jak model ten wypada w testach?

Każda opona trafiająca do ogólnej sprzedaży przechodzi najpierw serię zaawansowanych testów wykonywanych przez producenta, a następnie – już po tym, jak pojawia się na rynku – testy organizowane przez poszczególne podmioty z branży motoryzacyjnej. Podmiotami tymi są głównie niezależne organizacje badające jakość i bezpieczeństwo produktu oraz najważniejsze magazyny motoryzacyjne. Dokładnie taką samą ścieżkę przeszły również opony Dunlop Winter Sport 5. Testy producenta z pewnością poszły pomyślnie (marka Dunlop nie mogłaby sobie pozwolić na wypuszczenie do sprzedaży wybrakowanego produktu), a jakie wyniki przyniosły testy niezależnych podmiotów? Zaskakująco dobre.

W testach opon zimowych, przeprowadzanych w latach 2015 (początek produkcji tego modelu) – 2021, opony Dunlop Winter Sport 5 zajmowały niemalże bez wyjątku miejsce w TOP 3. Za każdym razem mieściły się w pierwszej trójce najlepszych spośród testowanych opon zimowych. Jedyny wyjątek stanowi tu test Auto Bilda przeprowadzany w 2019 roku. W tym jednym teście Dunlop Winter Sport 5 zajęła dopiero 16 miejsce wśród 20 testowanych opon. Co było tego przyczyną? Teraz możemy już jedynie spekulować. Gdyby jednak było się czym martwić, z pewnością któryś z pozostałych testów również by to wykazał. Jeden nienajlepszy wynik uzyskany w 10 różnych testach może być przysłowiowym wypadkiem przy pracy. Albo też rok 2019 był wyjątkowo pechowy dla Dunlopa i jednocześnie doskonały dla pozostałych producentów.

Inne modele opon Dunlop:

Dunlop Sport Bluresponse