Opony sportowe, czyli jakie? Jak dobrać do swojego auta odpowiednie opony typu „sport”?
Wybór opony sportowej to jedno z trudniejszych przedsięwzięć czekających każdego kierowcę, który szuka tego typu ogumienia. Do podobnego zakupu trzeba się bowiem solidnie przygotować i zdobyć niemałą wiedzę na temat tychże opon. Co dokładnie trzeba o nich wiedzieć?

Kiedy pojawia się temat zakupu opony sportowej? Pomijając profesjonalnych kierowców rajdowych lub też bardziej zaawansowanych i doświadczonych już amatorów biorących udział w rajdach samochodowych, temat zakupu opon sportowych zwykle pojawia się w momencie zakupu auta o ponadstandardowej mocy silnika, tzw. auta usportowionego lub wręcz sportowego. U przeciętnego kierowcy pojawia się wówczas pytanie, czy nie byłoby dobrym pomysłem zmienić standardowe opony turystyczne na opony sportowe, aby ten mocny silnik miał możliwość się wykazać i by można było poczuć prawdziwy, sportowy charakter samochodu? Część kierowców w podobnej sytuacji pozostanie przy oponach standardowych, ale część wejdzie na stronę iParts.pl i zacznie szukać nowego kompletu opon sportowych do swojej czterokołowej bestii. I co ta właśnie grupa powinna wybrać? Czego szukać? Jakie modele opon sportowych będą dla nich odpowiednie?
Czym są opony sportowe? Jakie opony możemy uznać za sportowe i jak ma się to do podziału dokonywanego przez ich producentów?
Opona osobowa letnia DĘBICA Presto UHP2 225/45 R17 94Y
Zacząć musimy od wyjaśnień, bez których cały temat opon sportowych u wielu bardziej zamiesza nić cokolwiek wyklaruje. W ujęciu ogólnym opony jako takie dzielimy – pod względem ich performatywności – na 3 podstawowe kategorie:
- opony turystyczne – standardowe opony przeznaczone do codziennej jazdy po drogach publicznych;
- opony usportowione – wersje sportowe opon standardowych, stworzone z myślą o mocnych, również usportowionych samochodach osobowych lub stricte rajdowych;
- opony sportowe – wyjątkowo nastawione na użytkowanie w sportach motorowych, zwykle nieposiadające homologacji dopuszczających je do jazdy po drogach publicznych.
Problem w tym, że bardziej profesjonalny podział uwzględniający tzw. reaktywność opon samochodowych wprowadza znacznie więcej kategorii, co wynika chociażby z tego, że część opon znajduje się na pograniczu opon usportowionych i sportowych oraz usportowionych i turystycznych. Dla uproszczenia przyjmijmy jednak podział wyżej podany z jednym ważnym zastrzeżeniem – przez opony sportowe w tym konkretnym poradniku będziemy rozumieć opony usportowione, posiadające homologację drogową i zapewniające minimum bezpieczeństwa na drodze podczas zmiennych warunków atmosferycznych (co oznacza m.in. pominięcie opon typu semi-slick).
Czym powinniście się kierować przy doborze opon sportowych? Które cechy tych właśnie opon mogą okazać się dla Was kluczowe?
Opona osobowa letnia HANKOOK Ventus Prime 3 K125 195/45 R16 84H
Czym kierują się właściciele aut wybierający standardowy zestaw opon turystycznych sezonowych lub wielosezonowych? Z doświadczenia wiemy, że głównie marką, opiniami, ceną, rzeźbą i wysokością bieżnika. A czym powinni się kierować przede wszystkim? Przede wszystkim powinni kierować się dostosowaniem opony do stylu i możliwości jazdy. I dokładnie tak samo jest w przypadku opon sportowych. Decydując się na opony sportowe, deklarujecie, że interesuje Was dynamiczna, wręcz agresywna jazda, ale też że posiadacie odpowiednie umiejętności, aby zapanować nad mocnym autem przy tym stylu prowadzenia pojazdu. Producenci opon sportowych już na etapie ich projektowania zakładają, iż trafią one do kierowców potrafiących z nich należycie korzystać, a to z kolei znaczy, że opony te nie pozostawią Wam wiele miejsca na błędy popełniane na drodze.
Im bardziej sportowy jest charakter opony, tym lepszą będzie oferować przyczepność, ale kosztem:
- komfortu – większa twardość i głośność;
- ekonomika eksploatacji – wyższe zużycie paliwa, szybsze zużywanie się ogumienia;
- czasu na reakcję – reaktywność opony spada wraz ze wzrostem jej performatywności (usportowienia).
Wybierając opony sportowe, zawsze zważajcie na to, jaki jest stopień jej usportowienia i z jakim wyzwaniem wiąże się jazda na nich. Pozornie różnice mogą być niewielkie, jak ma to miejsce w przypadku opon Michelin Pilot Sport 4 i Michelin Pilot Sport 4S. Oba modele są modelami sportowymi, ale oferują inny poziom komfortu, ekonomiki i inną reaktywność. Jeśli dopiero zaczynacie swoja przygodę z mocniejszymi autami, wybierajcie raczej Michelin Pilot Sport, dla bardziej doświadczonych kierowców, obytych już z jazdą autami usportowionymi, sensownym wyborem będą opony Michelin Pilot Sport 4S.
Jakie modele opon sportowych warte są polecenia? Które z nich znajdziecie w naszym sklepie, na iParts.pl?
Opona letnia MICHELIN Pilot Sport 4 205/55 R16 94Y
Omawiane przez nas opony sportowe posiadające homologację drogową określane są czasem mianem opon touringowych. Jest to dokładnie ten segment opon, które powinny interesować kierowców mocniejszych aut osobowych, w tym również SUV-ów. Przykładami tego typu opon sportowych, które możecie znaleźć w naszym sklepie, są:
- Kormoran Ultra High Performance,
- Dębica Presto UHP 2,
- Laufen S Fit EQ LK01+,
- Nexen N’Fera SU1,
- Hankook Ventus Prime 3,
- Nokian PoweProof,
- Uniroyal RainSport 5,
- Vredestein Ultrac,
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5,
- Bridgestone Turanza T005,
- Continental PremiumContact 6,
- Michelin Pilot Sport 4.
Każda z tych opon to dobra propozycja dla kierowców poszukujących modelu sportowego (touringowego) z wysokim indeksem prędkości, oferującego obniżoną reaktywność przy zadowalającym komforcie i naprawdę niezłej przyczepności. Wybór konkretnego modelu to już przede wszystkim kwestia Waszych preferencji oraz bardziej szczegółowych charakterystyk.