Opony PNCS z technologią wyciszającej pianki od Pirelli. Jakie są ich faktyczne możliwości?
Czy opony samochodowe mogą być jeszcze cichsze? Marka Pirelli stara się nam udowodnić, że jak najbardziej. W ich wykonaniu wyciszanie opon nie polega jednak – jak można by się spodziewać – na rozwiązaniach ograniczających opory toczenia czy modyfikujących rysunek bieżnika. W jaki sposób to robią? Czym jest system PNCS stosowany w oponach Pirelli?

Czym jest PNCS od Pirelli? Jak zbudowane są opony wyposażone w to właśnie rozwiązanie?
Opony Pirelli z systemem Noise Cancelling System (PNCS to skrót od Pirelli Noise Cancelling System) mają za zadanie redukcję hałasu docierającego do wnętrza pojazdu, przy czym chodzi tu dokładnie o hałas generowany przez same opony. Podstawowym wyróżnikiem opon PNCS jest pianka poliuretanowa umieszczana na ich wewnętrznej powierzchni (części przylegającej do koła). Pianka ta jest trwale przyklejona do wewnętrznej ściany opony, a jej kształt i strukturę dopasowuje się do opony pod względem gęstości i grubości w taki sposób, aby zapewnić optymalną absorpcję dźwięku, nie wpływając jednocześnie negatywnie na inne właściwości.
Umiejscowienie pianki w oponach PNCS nie jest przypadkowe. Jej położenie pokrywa się z efektami badań wskazującymi na obszary, przez które przechodzą fale dźwiękowe generowane podczas toczenia się opony. Dzięki takiemu podejściu do czekającego ich wyzwania, konstruktorom Pirelli udało się stworzyć opony, które:
- absorbują wibracje – podczas toczenia się opony, powietrze w jej wnętrzu wibruje. Wibracje te są jednym ze źródeł hałasu powstającego podczas jazdy, dokuczliwego zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Pianka poliuretanowa absorbuje te wibracje, zmniejszając poziom hałasu przenoszącego się do wnętrza pojazdu;
- zmniejszają efekt rezonowania – wewnętrzna przestrzeń w oponie działa niczym pudło rezonansowe, wzmacniając drgania powstające na styku z podłożem. Dzięki zastosowaniu pianki, efekt rezonansu jest znacznie mniejszy, co przyczynia się do obniżenia poziomu hałasu podczas jazdy;
- zachowują wszystkie właściwości opony klasy premium – mimo grubej warstwy pianki, opony PNCS zachowują wszystkie właściwości opon wysokiej klasy, takie jak przyczepność, stabilność, trwałość czy zdolność do rozpraszania ciepła.
Testy pokazują również, że opony Pirelli z systemem PNCS zachowują swoją efektywność bez względu na warunki. Tak samo skuteczne są na suchych, jak i mokrych nawierzchniach, oraz przy różnych prędkościach.
Co w praktyce potrafią opony Pierlli z systemem PNCS? Na jaki efekt mogą liczyć kierowcy?
Opony Pirelli z systemem Noise Cancelling System zostały zaprojektowane w jednym tylko celu – aby skutecznie zmniejszać hałas wewnątrz pojazdu. Czy cel ten osiągnęły? Wszystko wskazuje na to, że tak. Istnieją jednak różne opinie ze strony samego producenta co do tego, jak bardzo system PNCS redukuje wspominany hałas. I tak:
- według jednych danych opony Pirelli PNCS zapewniają redukcję hałasu o 50% – jest to zasługą systemu PNCS, który zmniejsza dźwiękowy efekt drgań o 2-3 decybele, a w skali percepcji ludzkiego słuchu zmniejszenie o 3 decybele jest zazwyczaj odbierane jako zmniejszenie hałasu o około połowę;
- inne jednak materiały producenta wskazują na to, że opony PNCS przyczyniają się do obniżenia poziomu hałasu o 25% – taka redukcja sprawia, że w percepcji kierowcy i pasażerów poziom hałasu generowanego przez opony jest porównywalny z sytuacją, w której to jedno z czterech kół pojazdu nie generuje absolutnie żadnego dźwięku.
Która z tych wartości jest prawidłowa? Z całą pewnością dane te pokazują, że system PNCS od Pirelli jest skutecznym rozwiązaniem w redukowaniu hałasu generowanego przez opony, co przekłada się na znacznie wyższy komfort jazdy. Technologia ta jest szczególnie ceniona przez producentów samochodów premium, gdzie niski poziom hałasu wewnątrz pojazdu jest kluczowym aspektem komfortu podróżowania. Ceniona jest też przez samych kierowców, zwłaszcza – co ciekawe – przez kierowców amerykańskich. Jak oni oceniają ich skuteczność?
Co o oponach PNCS od Pirelli sądzą sami kierowcy? Jak wysoko oceniają ich zdolność do wyciszania hałasu?
Zagadka dotycząca tego, dlaczego to w USA opony PNCS cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jest dość prosta do rozwikłania. W kraju, gdzie większość aut jest znacznie większa i cięższa niż w Europie, generowany przez nie hałas również jest niemały. Opony PNCS hałas ten potrafią zredukować o… właśnie, o ile? Na to pytanie nie ma jednoznaczniej odpowiedzi. Te 2-3 zakładane decybele mogą bowiem faktycznie wywołać efekt wyciszenia o 50%, ale wcale nie muszą. Z drugiej jednak strony opinie amerykańskich kierowców dość jasno wskazują na redukcję na poziomie co najmniej 25% wcześniejszego hałasu. Gdzie więc leży prawda? Najprawdopodobniej, jak zwykle w takich przypadkach, prawda leży gdzieś pośrodku i otrzymany efekt wyciszenia zależał będzie m.in. od rozmiaru opony, stanu bieżnika, gabarytów auta, a nawet od typu nawierzchni. Bez wątpienia jednak efekt jest i to raczej zadowalający. Czy zadowalający również dla Was? Na to pytanie sami już musicie sobie odpowiedzieć.