-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
0
0
5
5
8
8
4
4
7
7
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

OM611 i jego pokrewna wersja OM612, czyli pierwsze wysokoprężne silniki Mercedesa z systemem Common Rail

Po sukcesie i doskonałych opiniach, jakie do dzisiaj zbiera silnik OM602, w 1997 roku Mercedes wypuścił kolejną jednostkę napędową mającą podbić rynek i umocnić renomę producenta aut ze Stuttgartu. Silnik ten nosił oznaczenie OM611 i stał się pierwszą wysokoprężną jednostką napędową Mercedesa korzystającą z systemu Common Rail. Jedną z kolejnych form rozwoju tej jednostki stanowi silnik OM612.

Charakterystyka i eksploatacja silnika OM611

Choć w latach 90-tych największe osiągnięcia w rozwoju technologii Common Rail miał włoski Fiat współpracujący z producentem części Magneti Marelli, to jednak właśnie niemiecki Mercedes zasłynął z produkcji wysokoprężnych silników wykorzystujących ten właśnie system. Wykorzystując kłopoty finansowe Włochów, w 1997 roku wypuścił silnik OM611, czyli czterocylindrowy, szesnastozaworowy motor z rozrządem opartym o łańcuch rozrządu, sprzęgłem współpracującym z kołem dwumasowym i elektromagnetycznymi wtryskami Boscha. OM611 jest silnikiem turbodoładowanym (początkowo była to turbosprężarka, w której ciśnienie kontrolowano za pomocą zaworu, a od 1999 roku zaczęto montować turbosprężarkę ze zmienną geometrią) o pojemności 2,151 cm³ i w pierwszej wersji oferujący moc na poziomie 102 oraz 125 KM. Jednostka nie współpracowała z filtrem cząstek stałych i zgodnie z zaleceniami producenta powinna być smarowana olejem Castrol 5W40. Interwał wymiany oleju silnikowego dla OM611 przewidziany jest na 15 tys. km lub 1 rok.

Wady i zalety OM611 od Mercedesa

Silnik OM611 był konstrukcją niezwykle udaną. Bardzo szybko okazał się godnym następcą legendarnego już motoru OM602, oferując kilka wyraźnych ulepszeń. Tak jak wspominana, wcześniejsza jednostka Mercedesa, silnik OM611 odznaczał się bardzo dużą, choć może już nie tak spektakularną trwałością. Nadal jednak przebieg na poziomie 500 tys. km nie stanowił dla niego najmniejszego problemu. Jednostka ta przy tym okazała się być wyjątkowo bezawaryjna i to nawet mimo większej komplikacji technologicznej. Najczęściej pojawiające się problemy z silnikiem OM611 dotyczą awarii pompy wysokiego ciśnienia oraz koła dwumasowego, które i tak jak na współczesne standardy wytrzymuje bardzo długo. Dla uzupełnienia listy zalet OM611 należy dodać niskim poziom spalania, wysoką kulturę pracy, sporą dynamikę i niskie koszty serwisu.

Specyfika i najczęstsze awarie silnika OM612

Silnik OM612 stanowi pięciocylindrową odmianę motoru OM611. Uzupełnieniem oferty tej rodziny jednostek Mercedesa jest sześciocylindrowy silnik OM 613. W obu motorach cylindry posiadają tę samą pojemność, przez co w wersji OM612 wynosi ona całościowo 2,7 litra, a w OM613 3,0 litra. Swoistym wyjątkiem jest trzylitrowa, 231-konna wersja OM612 montowana w modelu C 30 CDI AMG.

Silnik 270 CDI (OM612) w zależności od modelu, w jakim był montowany, posiada moc 156 KM, 163 KM lub 170 KM. Jego podstawowe charakterystyki w większości pozostały identyczne, jak w przypadku silnika OM611. Opiera się na wtrysku Common Rail, turbodoładowaniu i kole dwumasowym. Tak jak jego najbliższy krewniak, odznacza się dużą żywotnością, trwałością i bezawaryjnością. Oferuje wysoką kulturę pracy, niskie spalanie i sporą dynamikę. Najczęstszymi usterkami silnika OM612 są awarie termostatu oraz kolektora dolotowego.

Popularne z kategorii Silnik

Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 650/1
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 667/1
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 648/6
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OP 575
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr powietrza FILTRON AP 139/2
30,00 zł
4.8 (104 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
6 komentarzy
Mam już jeśli chodzi o silniki to mam dużo problemów z 612, ale mimo dymienia its przejechał 0.5 mln km kw cham merca za trwałość. 512 też ok
Bardzo dobry silnik. Przy przebiegu 450 000 bez dolewek oleju między wymianami. Tym czasie osprzętu naprawiane był alternator oraz rozrusznik po prostu szczotki się skończyły. Po wymianie szczotek pozostałe elementy funkcjonują dalej dobrze. Moja prośba aby nie grzebać w tym silniku.
Mam mercedesa z silnikem OM611 i naprawde polecam jezdzi bardzo dynamicznie jak na ta moc 125 KM mialem jedynie problem z nieszczelnym przewodem w ukladzie paliwowym wymienilem oringi i po sprawie Plecam i pozdrawiam
Mam silnik ten silnik w taxi. Bezproblemowy i bezawaryjny. Najlepsza możliwa opcja w mercedesie.
Mój znajomy ma właśnie takiego Mercedesa i też sobie chwali. Jeździłem kiedyś jego autem bo dał mi się przewieść i silnik jest dość dynamiczny, ogólnie jazda była bardzo komfortowa. Pytałem go o usterki tej jednostki to mówił, że nigdy jeszcze nie miał żadnych problemów, a z tego co tu czytam to te silniki nie mają poważnych usterek. Myśle, ze warto sie zdecydować na ten model, na pewno jeden z lepszych
Jeszcze niedawno miałem Mercedesa z silnikiem OM611. Byłem bardzo zadowolony, nigdy mnie nie zawiódł. Tego nowszego nie znam, dlatego z ciekawościa przeczytałem ten artykuł. O fajnych rzeczach piszecie, można sie dużo dowiedzieć

Powiązane artykuły

Wydmuchiwany olej spod korka wlewu oleju. Dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić?

Problem z wydmuchiwaniem oleju silnikowego spod korka wlewu. Dlaczego tak się dzieje i co z można z tym zrobić?

Przedmuchy oleju silnikowego spod korka wlewu nie są zjawiskiem częstym i oby nigdy nie były. Dlaczego? Ponieważ mogą świadczyć o poważnych usterkach w silniku, które są w stanie doprowadzić do kosztownych lub nawet bardzo kosztownych napraw. Skąd biorą się te przedmuchy? Co ma z nimi wspólnego dymienie spod korka oleju? Kiedy jest to problem, a kiedy nie?

czytaj więcej >
Prawidłowa temperatura silnika. Jaki zakres temperatur dla benzyny i diesla?

Ile wynosi prawidłowa temperatura silnika? Jaki jest zakres idealnych temperatur dla silników benzynowych, ale jaki dla diesli?

Wszystkie silniki spalinowe to nic innego jak piece napędzane płynnym paliwem. Tak jak w każdym piecu, również i w nich proces spalania zachodzi w pełni i prawidłowo wyłącznie w określonych zakresach temperatur. Jeśli będą za zimne, paliwo nie będzie efektywnie spalane, zbyt gorące grożą z kolei przegrzaniem i awarią. Jakie są te zakresy temperatur dla silników spalinowych? Jaką temperaturę powinien mieć diesel, a jaką silnik benzynowy?

czytaj więcej >
Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla. Poznaj przyczyny i rozwiązania problemu

Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla? Poznaj 4 przyczyny tego problemu i sposoby ich usunięcia

Do dziś wielu kierowców wybiera auta z silnikiem Diesla z powodów czysto ekonomicznych. Tańsze paliwo oznacza niższe koszty eksploatacji, ale tylko dopóki nie pojawią się problemy ze zwiększonym spalaniem. Co może być ich przyczyną? Dlaczego niektóre diesle palą wyraźnie więcej niż powinny?

czytaj więcej >
Co zrobić gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać usterkę?

Co zrobić, gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać taką usterkę i jak postępować, gdy już do niej dojdzie?

Zaczynacie podejrzewać lub wręcz macie pewność, że Wasze auto spala olej w nadmiernej ilości? Zastanawiacie się, co zrobić, aby ten zwiększony pobór oleju jakoś ograniczyć? Rozwiązanie problemu zależy od jego przyczyn, o ile problem ten faktycznie występuje. Ale po kolei.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze