OM611 i jego pokrewna wersja OM612, czyli pierwsze wysokoprężne silniki Mercedesa z systemem Common Rail
Po sukcesie i doskonałych opiniach, jakie do dzisiaj zbiera silnik OM602, w 1997 roku Mercedes wypuścił kolejną jednostkę napędową mającą podbić rynek i umocnić renomę producenta aut ze Stuttgartu. Silnik ten nosił oznaczenie OM611 i stał się pierwszą wysokoprężną jednostką napędową Mercedesa korzystającą z systemu Common Rail. Jedną z kolejnych form rozwoju tej jednostki stanowi silnik OM612.
Charakterystyka i eksploatacja silnika OM611
Choć w latach 90-tych największe osiągnięcia w rozwoju technologii Common Rail miał włoski Fiat współpracujący z producentem części Magneti Marelli, to jednak właśnie niemiecki Mercedes zasłynął z produkcji wysokoprężnych silników wykorzystujących ten właśnie system. Wykorzystując kłopoty finansowe Włochów, w 1997 roku wypuścił silnik OM611, czyli czterocylindrowy, szesnastozaworowy motor z rozrządem opartym o łańcuch rozrządu, sprzęgłem współpracującym z kołem dwumasowym i elektromagnetycznymi wtryskami Boscha. OM611 jest silnikiem turbodoładowanym (początkowo była to turbosprężarka, w której ciśnienie kontrolowano za pomocą zaworu, a od 1999 roku zaczęto montować turbosprężarkę ze zmienną geometrią) o pojemności 2,151 cm³ i w pierwszej wersji oferujący moc na poziomie 102 oraz 125 KM. Jednostka nie współpracowała z filtrem cząstek stałych i zgodnie z zaleceniami producenta powinna być smarowana olejem Castrol 5W40. Interwał wymiany oleju silnikowego dla OM611 przewidziany jest na 15 tys. km lub 1 rok.
Wady i zalety OM611 od Mercedesa
Silnik OM611 był konstrukcją niezwykle udaną. Bardzo szybko okazał się godnym następcą legendarnego już motoru OM602, oferując kilka wyraźnych ulepszeń. Tak jak wspominana, wcześniejsza jednostka Mercedesa, silnik OM611 odznaczał się bardzo dużą, choć może już nie tak spektakularną trwałością. Nadal jednak przebieg na poziomie 500 tys. km nie stanowił dla niego najmniejszego problemu. Jednostka ta przy tym okazała się być wyjątkowo bezawaryjna i to nawet mimo większej komplikacji technologicznej. Najczęściej pojawiające się problemy z silnikiem OM611 dotyczą awarii pompy wysokiego ciśnienia oraz koła dwumasowego, które i tak jak na współczesne standardy wytrzymuje bardzo długo. Dla uzupełnienia listy zalet OM611 należy dodać niskim poziom spalania, wysoką kulturę pracy, sporą dynamikę i niskie koszty serwisu.
Specyfika i najczęstsze awarie silnika OM612
Silnik OM612 stanowi pięciocylindrową odmianę motoru OM611. Uzupełnieniem oferty tej rodziny jednostek Mercedesa jest sześciocylindrowy silnik OM 613. W obu motorach cylindry posiadają tę samą pojemność, przez co w wersji OM612 wynosi ona całościowo 2,7 litra, a w OM613 3,0 litra. Swoistym wyjątkiem jest trzylitrowa, 231-konna wersja OM612 montowana w modelu C 30 CDI AMG.
Silnik 270 CDI (OM612) w zależności od modelu, w jakim był montowany, posiada moc 156 KM, 163 KM lub 170 KM. Jego podstawowe charakterystyki w większości pozostały identyczne, jak w przypadku silnika OM611. Opiera się na wtrysku Common Rail, turbodoładowaniu i kole dwumasowym. Tak jak jego najbliższy krewniak, odznacza się dużą żywotnością, trwałością i bezawaryjnością. Oferuje wysoką kulturę pracy, niskie spalanie i sporą dynamikę. Najczęstszymi usterkami silnika OM612 są awarie termostatu oraz kolektora dolotowego.
Kędzior
Krzysztof
Rafal
Marek TaxiBoy
Jacek
Piotrek