Od CCS do ACC. Czym jest i w jaki sposób działa Adaptive Cruise Control? Na jakie udogodnienia mogą liczyć kierowcy?

Data:

Czym jest Adaptive Cruise Control?

Adaptive Cruise Control (aktywny tempomat) powstał jako rozbudowana i udoskonalona wersja zwykłego tempomatu CCS (Cruising Control System). Współczesne pojazdy posiadające tempomat aktywny wyposażone są w jedną z dwóch generacji tego systemu, a więc w ACC pierwszej generacji lub ACC drugiej generacji. Różnica pomiędzy obiema generacjami jest dość znaczna i wynika w głównej mierze z zaawansowania technologicznego oraz ilości elementów tworzących sieć systemu. Bez względu jednak na rodzaj tempomatu aktywnego, zawsze jego podstawowa rola pozostaje bez zmian – utrzymuje zadane przez kierowcę tempo jazdy i reaguje jego zmniejszeniem, gdy na drodze przed samochodem system wykryje jakiś pojazd (lub inną przeszkodę).

Jak doszło do stworzenia systemu ACC?

Początki prac nad aktywnym tempomatem, który dzisiaj znamy pod skrótem ACC, sięgają zaskakująco daleko, bo aż do połowy lat 80. To wówczas inżynierowie i konstruktorzy pracujący dla wielkich europejskich koncernów motoryzacyjnych rozpoczęli pracę nad stworzeniem systemu mogącego poprawić bezpieczeństwo na ruchu drogowym oraz zwiększyć efektywność przepływu pojazdów. Dzięki utworzonemu wówczas projektowi badawczemu Eureka Prometheus i pracach nad układami autonomicznej jazdy, utrzymywania właściwego pasa ruchu czy systemami informacji o korkach, udało się stworzyć podwaliny dla aktywnego tempomatu. Zanim jednak tempomat stał się aktywny, istniał jako zwykły tempomat CCS, czyli Cruising Control System. Jakie możliwości oferuje CCS?

CCS to rozwiązanie, które do dziś stanowi postawę pracy ACC. – wyjaśnia ekspert naszego sklepu iParts.pl, specjalizujący się w systemach pełniących funkcję asystenta kierowcy. – Za pomocą umieszczonego przy kierownicy przycisku, kierowca auta wyposażonego w CCS może ustalić prędkość, z jaką auto ma się poruszać i jaką ma utrzymywać na drodze. Komputer steruje pracą tempomatu za pomocą informacji z poszczególnych czujników i przerywa jego działanie w momencie, gdy kierowca naciśnie na hamulec. Ponowne naciśnięcie na pedał gazu (przy włączonym tempomacie) rozpędza auto i wystarczy, że zdejmiecie nogę z gazu, by tempomat na powrót przejął kontrolę.

Jakimi możliwościami dysponują systemy Adaptive Cruise Control I i II generacji?

ACC pierwszej generacji, choć stał się pełnoprawnym tempomatem aktywnym, posiada dość ograniczone (względem drugiej generacji) możliwości. Jego podstawowym sensorem jest radar o zasięgu 100 m umieszczany za atrapą chłodnicy. Radar ten, gdy na drodze przed autem wykryje zbliżającą się przeszkodę, wysyła sygnał do komputera sterującego pracą tempomatu, co kończy się stopniowym zmniejszeniem prędkości jazdy. Auto będzie wytracało prędkość aż do momentu granicznego, czyli 30 km/h. ACC I generacji nie sprawi, że samochód zatrzyma się całkowicie – do tego niezbędna jest interwencja kierowcy – wyśle za to dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, który ma skłonić kierującego do działania.

Adaptive Cruise Control drugiej generacji to system bardziej rozbudowany i oferujący znacznie większe możliwości. Widać to już choćby po tym, iż może współpracować z kilkoma urządzeniami kontrolującymi ruch na drodze, takimi jak:

  • radar,
  • LIDAR (radar wykorzystujący do wykrywania obiektów promień lasera)
  • samochodowe kamery wideo wysokiej rozdzielczości.

Co więcej, ACC II generacji – bez względu na to, w jakiej technologii skanuje przestrzeń przed autem – współpracuje z takimi systemami samochodowymi jak:

  • ABS,
  • ASR,
  • ESP.

Dzięki tej współpracy oraz zastosowaniu dodatkowego czujnika radarowego krótkiego zasięgu, Adaptive Cruise Control w najnowszej wersji jest w stanie śledzić ponad 30 ruchomych obiektów jednocześnie i skutecznie reagować w sytuacji najmniejszego nawet zagrożenia. Auto sterowane tempomatem aktywnym drugiej generacji nie tylko samo zwolni, ale też w razie potrzeby samo się zatrzyma i samo ruszy dalej. System potrafi również przeprowadzić manewr zmiany pasa, a dzięki współpracy z układem PreSafe, w razie potrzeby autonomicznie osuszy hamulce i napnie pasy bezpieczeństwa, chroniąc kierowcę i pasażerów przed skutkami możliwej kolizji.


Komentarze

Adaptive Cruise Control
Wojtek
,
02.12.2019
Odpowiedz
Adaptive Cruise Control to świetne narzędzie, bardzo przydatne podczas jazdy. Kupiłem samochód wyposażony w ACC i w praktyce działa naprawdę super. Dużo jeżdżę w trasy i na autostradzie jest to nieoceniona pomoc :)

Dodaj swój komentarz