Łożysko koła, piasta

, W kategorii Łożysko i Piasta koła
    

Łożysko koła to niezwykle ważny element każdego samochodu, którego stosowanie jest powszechne nie tylko w motoryzacji, ale i w sporej części pojazdów innego typu. Ich rola jest oczywista, natomiast wciąż niewielu kierowców zdaje sobie sprawę ze znaczenia tego elementu. Jakie zatem są zadania łożyska koła? Na jakie usterki łożysk musimy być przygotowani? Jakie są ich rodzaje?

Według definicji, łożysko to element pojazdu podtrzymujący (łożyskujący) inny jego komponent (łożyskowany) tak, aby umożliwić mu względny ruch obrotowy. Jednym słowem, w przypadku auta łożysko koła neutralizuje opory toczenia samochodu. Jest to o tyle ważne, że wszelkie usterki tej części mogą być bardzo niebezpieczne – wystarczy sobie bowiem wyobrazić, co może się stać jeśli wadliwe łożysko da o sobie znać np. w trakcie manewru wyprzedzania... Zjawiska takie jak zablokowanie koła czy utrata kontroli nad pojazdem mogą mieć naprawdę negatywne skutki. 

Piasta koła
We współczesnych samochodach łożyska koła często występują jako część zespolona z piastą. Piasta to element koła napędowego, który obraca się wraz z kołem i jest niejako osadzony na osi poprzez łożysko. W starszych samochodach do osadzenia piasty koła stosowano przede wszystkim łożyska stożkowe o różnych średnicach, przy wykorzystaniu nakrętki centralnej. Obecnie jednak, bardziej popularnym rozwiązaniem są łożyska z pierścieniami uszczelniającymi i stałym zapasem smaru. 

Jakie znaczenie ma to dla przeciętnego użytkownika? Przede wszystkim finansowe. Przeciętny koszt łożyska zespolonego z piastą koła jest dużo wyższy niż pojedynczego łożyska, więc jeśli wcześniej nie byliśmy świadomi, że w naszym aucie zastosowano takie rozwiązanie, możemy być zaskoczeni podczas wymiany. 

Z finansowego punktu widzenia jeszcze gorzej jest, kiedy łożysko koła zintegrowane jest z tarczą hamulcową i magnetycznym pierścieniem czujnika ABS. Takie rozwiązanie wykorzystuje się chociażby w Citroenie C4, Renault Megane i Scenic, Peugeocie 307 czy 308. Oznacza to więc, że jeśli chcemy wymienić łożysko koła, jesteśmy zmuszeni od razu wymienić cały komplet, nawet jeśli pozostałe komponenty są w dobrej kondycji (a cena takiego zestawu potrafi być naprawdę wysoka). Warto więc być świadomym tego, jakie rozwiązanie konstrukcyjne wykorzystuje się w danym aucie, jeszcze przed kupnem samochodu. 

Łożyska koła to stosunkowo odporne części samochodowe, jednak mają one określoną trwałość. Wpływ na nią mają czynniki takie jak technika jazdy, kondycja dróg i ogólne warunki eksploatacyjne (jako ciekawostkę można podać fakt, że eksploatacja auta w górach przekłada się na zwiększoną temperaturę zacisku, co z kolei przenosi się na piastę a efektem jest wytapianie się smaru z łożyska). Każde łożysko koła wykonuje bowiem miliony obrotów, podczas których może dojść do sukcesywnego złuszczenia bieżni i wykruszenia opiłków metalu. To właśnie w ten sposób następuje „przemęczenie materiału” i zużycie łożyska. 

Łożysko koła
Jak możemy łatwo rozpoznać objawy zużytego łożyska koła? Najczęstszymi symptomami będą sygnały dźwiękowe. Odgłosy tarcia, metaliczne stuki, wycie, stukot, szum z okolic piasty powinny nas zaalarmować, że wymiana łożyska koła zbliża się wielkimi krokami. Jeśli zużycie jest w zaawansowanej fazie mogą pojawić się dodatkowe objawy, takie jak drgania kierownicy czy wibracje kół pojazdu. 

Jak już wspominaliśmy, charakterystyka łożysk wpływa na to, że są to części stosunkowo trwałe i rzadko ulegają awariom. Może się jednak tak niefortunnie złożyć, że do łożyska będzie wnikać woda, która z czasem doprowadzi do korozji i w konsekwencji do zablokowania się części. Zawieść może też czynnik ludzki – zła regulacja napięcia wstępnego, zły montaż czy użycie najtańszych produktów („chińszczyzny”) może doprowadzić do nieoczekiwanej usterki. 

Trzeba także powiedzieć, że w trakcie wymiany należy dochować wszelkich zaleceń producenta samochodu, jak i części. Proces musi być przeprowadzony w dobrych, czystych warunkach a demontaż powinien odbyć się przy pomocy fachowych ściągaczy. Z kolei w przypadku montażu, należy pamiętać, że wszelkie korygowanie łożyska młotkiem jest niedopuszczalne – w tym celu powinniśmy skorzystać ze specjalnej prasy. 

W iParts.pl znajdziesz szeroką ofertę łożysk koła, piast i innych elementów. Wszystkie produkty charakteryzują się najwyższą jakością i niską ceną. Aby wybrać odpowiedni towar, pasujący do Twojego samochodu, odwiedź którąś z poniższych stron:

Serdecznie zapraszamy do zakupów.


    

Komentarze

Łożysko
Jakub
,
06.02.2017
Odpowiedz
Bardzo ważna rzecz o którą należy dbać w swoim samochodzie. Ostatnio miałem właśnie problem z łożyskiem i mój mechanik mi je wymienił i teraz wszystko działa sprawnie jak powinno i już nie ma takiej głośnej jazdy jak wtedy.
wymiana łożyska
marko
,
12.08.2016
Odpowiedz
no niestety, w niektórych przypadkach trzeba używać prasy do wymiany łożyska, więc bez serwisu się nie obejdzie
łożysko
Kuba
,
03.08.2016
Odpowiedz
gdy w moim aucie łożysko uległo zużyciu, to podczas jazdy było słychać huczenie jakby samolot startował :)
Łożysko
Jacek
,
28.04.2016
Odpowiedz
Swego czasu wytarło mi się łożysko na piaście i tak strasznie huczało podczas jazdy że nie dało się jechać z większą prędkością. Po wymianie zapanowała cisza i spokój.
wymiana
chmura
,
26.04.2016
Odpowiedz
jakby wymiana tego łożyska była prostsza to by było zdecydowanie dużo lepiej i prościej samemu sobie z tym poradzić
cztery koła
sztosik
,
20.04.2016
Odpowiedz
jak się ma auto z napędem na cztery koła to się ma cztery takie zestawy w samochodzie, natomiast przy zwykłej belce z tyłu to jest chyba jakoś z tarczami połączone o ile się nie mylę
łożysko koła
Grześ
,
15.04.2016
Odpowiedz
bardzo dobrze że pojawiają się takie artykuły. wiadome staje coś o czym się dotychczas nie wiedziało

Dodaj swój komentarz