-10% NA UKŁAD HAMULCOWY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
1
1
3
3
1
1
3
3
2
2
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Lepsze opony na przód czy na tył samochodu? Kto jaki wariant ustawienia powinien wybierać i dlaczego? Od czego wybór ten zależy?

Jednym z fundamentalnych pytań związanych z codzienną eksploatacją samochodu jest pytanie o to, czy lepsze opony powinny być zakładane na przednią, czy na tylną oś? Na której osi powinny znajdować się te słabsze opony? Jak wygląda prawda potwierdzona testami?

Lepsze opony na przód czy na tył samochodu? Kto jaki wariant ustawienia powinien wybierać i dlaczego? Od czego wybór ten zależy?

Niewiele tematów jest w środowisku kierowców i wszelkiego rodzaju ekspertów związanych z branżą motoryzacyjną przerabianych równie często i mocno, jak temat odpowiedniego „ustawiania” lepszych i gorszych opon. Mówi się o zarządzaniu ustawieniami opon, które ma na celu zapewnić… właśnie, co ma nam takie zarządzanie zapewnić? Dla jednych chodzi o wyrównanie zużycia dwóch par opon, dla innych wszystko zamyka się w zwykłej ekonomii i próbie ograniczenia się do zakupu dwóch nowych „gum” zamiast całego kompletu czterech. Nieliczni poprzez określone ustawienie opon próbują osiągnąć cel związany stricte z ich stylem jazdy i sposobem eksploatacji auta. Nieliczni zarządzanie ustawieniami opon wykorzystują w pełni świadomie, w oparciu nie tylko o wskazania branży (zarówno producentów aut, jak i firmy oponiarskie), ale i o własne doświadczenia. Mamy więc we wspomnianym już środowisku sporo nie zawsze zrozumiałych tez i sporo niepotwierdzonych teorii, a wszystko to prowadzi do dużego bałaganu i dezorientacji. Bo co powiedzieć komuś, kto po prostu ma do dyspozycji dwie opony lepsze, dwie gorsze i nie wie, jak powinien je rozdysponować? Gdzie założyć tę lepszą parę, a gdzie tę gorszą? Jaki efekt osiągnie konkretnym ustawieniem?

Jakie efekty daje zakładanie lepszych opona na przód, a jakie na tył? Czym kończy się jazda na wyraźnie słabszych oponach założonych na jedną z osi?

Ilekroć przychodzi do dyskusji o tym, na której osi warto mieć lepsze opony, a na której można sobie pozwolić na założenie tych słabszych, pojawia się kwestia napędu samochodu, w ramach którego zamierzamy dokonać określonego ustawienia. Bo też faktycznie mamy na rynku auta osobowe z napędem:

  • na przednią oś – tych jest ostatnio zdecydowanie najwięcej;
  • na tylną oś – rozwiązanie rzadziej spotykane w nowoczesnych modelach, ale nadal występujące;
  • z napędem na cztery koła – napęd na dwie osie to domena aut terenowych, ale też sporej liczby SUV-ów czy niektórych aut sportowych.

Teoretycznie w ramach każdego z tych napędów ustawienie opon lepszych na przednią lub tylną oś może dać nieco inne efekty i rzeczywiście pewne różnice pomiędzy tymi efektami są, jednak ostatecznie wszystko sprowadza się do dość ogólnej reguły, mówiącej o tym, że:

  • lepsze opony na tylnej osi sprzyjają podsterowności – auto traci przyczepność przednimi kołami i zaczyna płużyć na zakrętach;
  • lepsze opony na przednich kołach sprzyjają nadsterowności – auto na zakrętach lub podczas hamowania wpada w poślizg boczny.

Mamy więc, tak naprawdę, wybór pomiędzy rozwiązaniem złym a nienajlepszym, ponieważ tak czy inaczej wyraźnie słabsze opony (w zupełności wystarczy różnica 2-3 mm wysokości bieżnika) na jednej z osi mogą być potencjalnie niebezpieczne dla kierowcy, jego pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Jak rozwiązać tę trudną sytuację?

Od czego zależy decyzja o zakładaniu lepszych opon na przód lub na tył? Kto powinien wybierać lepsze opony na przedniej, a kto na tylnej osi?

Załóżmy, że nie macie innego wyjścia i po prostu musicie na jedną z osi w swoim aucie założyć wyraźnie słabsze opony. Jest to opcja z całą pewnością niezalecana, bo też zawsze, ale to zawsze tego typu rozwiązanie zmienia fabryczne ustawienia każdego samochodu. Pamiętajcie, że zwłaszcza nowoczesne auta (co najmniej od 15 lat) produkowane są z określonym ustawieniem zarówno zawieszenia, jak i systemów wspomagania kierowcy. Ustawienia te zakładają równomierne zużycie opon na obu osiach. Wystarczy im już, że muszą uwzględniać takie cechy samochodu, jak:

  • nierównomierny rozkład masy pojazdu – zwykle stosunek masy przodu auta do jego tyłu wynosi 65/35%, czyli w autach osobowych przednionapędowych przód odpowiada za 65% masy samochodu;
  • wyżej lub niżej umieszczony środek ciężkości – w sedanach jest on niżej, w SUV-ach wyżej;
  • zjawisko migracji wagi – do którego dochodzi podczas hamowania samochodu i które kończy się dociskaniem do podłoża przednich kół, a unoszeniem jego tylnej osi.

Jeśli do zestrojonego fabrycznie samochodu zaczniemy wprowadzać zmienne w rodzaju różnic przyczepności na przedniej i tylnej osi, pojazd zacznie zachowywać się jak zupełnie inne auto. W skrajnych przypadkach zwyczajnie zwariuje i stracicie nad nim kontrolę.

Zestrojenie fabryczne w nowszych auta przewiduje, że jeśli auto ma już tracić przyczepność, to powinno tracić ją na przedniej osi (nawet w przypadku auta przednionapędowego). Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa, ponieważ zderzenie czołowe jest dla kierowcy o wiele bezpieczniejsze (z całej masy względów), niż uderzenie bokiem. Z tego też m.in. powodu tzw. zwykłym kierowcom zaleca się, aby - jeśli już muszą zakładać parę słabszych opon na którąś oś – aby słabsze koła zakładali właśnie na przód. A kto powinien zakładać słabsze opony na tył? Jeśli już ktoś, to jedynie kierowcy rajdowi (również amatorzy biorący udział w rajdach samochodowych), a także bardzo doświadczeni kierowcy po kursach doskonalących technikę jazdy i znający doskonale swoje auto.

Opony w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Opony pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Opony
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Opinie o oponach całorocznych. Co mówią eksperci, a co kierowcy?

Opinie o oponach całorocznych. Co na ich temat mówią eksperci iParts.pl, a co sądzą o nich kierowcy – klienci naszego sklepu?

Temat opon całorocznych jest i będzie coraz popularniejszy. Nawet jeśli wciąż większość kierowców w Polsce stawia na opony sezonowe, to i tak przecież widać ciągły wzrost sprzedaży opon całorocznych. Z czego wynika to zjawisko? Co o oponach wielosezonowych sądzą eksperci, a co zwykli kierowcy, którzy mają już z nimi pewne doświadczenie? Sprawdźcie, w których miejscach opinie te się pokrywają.

czytaj więcej >
Wymiana opon zimowych na letnie zgodnie z kalendarzem czy prognozą pogody? Sprawdźcie, co i dlaczego jest lepszym rozwiązaniem

Wymiana opon zimowych na letnie zgodnie z kalendarzem czy prognozą pogody? Sprawdźcie, co i dlaczego jest lepszym rozwiązaniem

Z pewnością znacie doskonale ten moment, kiedy wszyscy kierowcy rzucają się do serwisów oponiarskich, bo „już czas”. Stają w długaśnych kolejkach, nieraz w nerwowych nastrojach, bo temperatury nagle wzrosły, a oni wciąż na zimówkach. Na ile ten ich pośpiech jest uzasadniony? Jakie znaczenie przy wiosennej wymianie opon ma spokój i rozsądek wsparty prognozami pogody?

czytaj więcej >
Jaki stojak na opony wybrać? Przegląd bezpiecznych rozwiązań

Jaki stojak na opony warto wybrać? Zobaczcie nasz przegląd bezpiecznych rozwiązań do domu lub garażu

Jak przechowujecie swoje opony? Układacie na regałach w garażu? Wynosicie na strych, czy też raczej trzymacie gdzieś w kącie w mieszkaniu? Żadna z tych opcji nie jest najlepsza. Może więc w końcu, przy następnej wymianie, warto pokusić się o odrobinę profesjonalizmu i wybrać jakiś fajny stojak na opony? Do wyboru macie kilka głównych typów i mnóstwo ich wariacji, które pozwolą Wam zadbać o opony oraz o dostępną przestrzeń za naprawdę przystępną cenę.

czytaj więcej >
Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Być może dziurawe drogi nie są już w Polsce tak częstym zjawiskiem jak kiedyś, ale nadal się zdarzają. Zwłaszcza wiosną, gdy wraz ze śniegiem, miejscami znika też część asfaltu. I gdy ktoś wjedzie z impetem w taką wyrwę w drogowej rzeczywistości, uszkodzenie opony ma jak w banku. Co wówczas? Jak dochodzić odszkodowania za uszkodzoną oponę? W jaki sposób ubezpieczyciele próbują wykpić się od odpowiedzialności i jak bronić się przed tym przy użyciu przepisów prawa?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze