Kod błędu DTC B1267 w Renault i nie tylko. Co może oznaczać i dlaczego niełatwo jest go prawidłowo zinterpretować?

Data:

System OBD, a obecnie OBD II to naprawdę potężne narzędzie w rękach diagnosty. Jednak system ten potrafi jednocześnie przyprawić o ból głowy każdego kierowcę, który próbuje na własną rękę odczytać i zinterpretować kody błędów. Widać to doskonale na przykładzie błędu DTC B1267 pojawiającego się m. in. w autach marki Renault. Dlaczego?

Kody błędów DTC (z ang. Diagnostic Trouble Code) to nic innego jak oznaczenia składające się z szeregu liter oraz cyfr, za pomocą których komputer pokładowy samochodu zapisuje rodzaj wykrytej usterki. Kod DTC to zwykle litera odnosząca się do układu, w jakim doszło do awarii oraz rząd 4 cyfr ustalających dokładne miejsce usterki i pomagających diagnoście prawidłowo zinterpretować sam kod. To tyle w teorii. A jak wygląda to w praktyce? Dlaczego kod DTC B1267 może przysporzyć niemałych problemów?

Problemy z odczytywaniem kodów błędów DTC. Skąd się biorą i jak należy sobie z tym radzić?

Mogłoby się wydawać, ze dysponując tak doskonałym rozwiązaniem, jak kody błędów DTC, które – przynajmniej w teorii – wskazują nam, co i kiedy się zepsuło, eksploatacja dowolnego samochodu będzie samą przyjemnością. Przecież w razie jakiejkolwiek awarii, jakichkolwiek problemów z autem, wystarczy odczytać kod błędu i od razu wiemy, co trzeba zrobić. Co wymienić. Niestety, w praktyce ten sposób działania to droga donikąd. A raczej do całej masy niepotrzebnych wydatków. Dlaczego? Powodów ku temu jest co najmniej kilka, w tym za najważniejsze należy uznać:

  • ilość możliwych błędów DTC – samych podstawowych kodów błędów DTC mamy ok. 1600;
  • różne odczyty błędów otrzymywane za pomocą różnych urządzeń diagnostycznych – jest to dość ciekawe, a rzadko poruszane, choć potwierdzone przez praktykę zagadnienie;
  • trudność prawidłowej interpretacji kodów błędów – sam kod to jedynie wskazówka, nigdy odpowiedź na pytanie, co się zepsuło;
  • różne znaczenia tych samych kodów błędów w przypadku różnych marek aut – omawiany kod błędu DTC B1267, jak sami zobaczycie, co innego może oznaczać w przypadku Opla, a co innego w przypadku poszczególnych modeli Renault.

Wystarczy, że poszukując prawidłowej interpretacji kodu DTC B1267 pominiecie którykolwiek z powyższych punktów, a możecie zostać zaprowadzeni na manowce. Przykład? Poszukiwanie odpowiedzi na znaczenie błędu DTC B1267 bez uwzględnienia marki samochodu.

Błąd DTC B1267 w różnych samochodach. Na co może wskazywać?

Jeśli w Waszym samochodzie pojawi się błąd DTC B1267 i chcąc go zinterpretować (dowiedzieć się, co oznacza i jak powinniście postąpić w razie jego pojawienia się), zapewne w pierwszej kolejności traficie na informację o tym, iż błąd DTC B1267 to nic innego, jak „silnik ze sprzężeniem zwrotnym – awaria prawego obwodu dolotu powietrza”. Kod B1267 jest ogólnym kodem usterki wskazującym na awarię obwodu prawego wlotu powietrza do serwomotoru. Serwomotor ten pomaga kontrolować przepływ powietrza w prawej części dolotu, a jego awaria oznacza problemy z:

Przyczyn wystąpienia tej awarii i pojawianie sią omawianego kodu może być kilka, tak jak kilka może być sposobów na usunięcie problemu. Ale to nie wszystko, bo drążąc głębiej temat, możecie odnaleźć informację, że w przypadku aut marki Renault kod błędu DTC B1267 prowadzi w zupełnie innym kierunku. W jakim?

Spodobał Ci się artykuł?

Błąd DTC B1267 w autach marki Renault. Co oznacza i jak można sobie z nim poradzić?

Jeśli jesteście posiadaczami jednego z modeli Renault wyposażonego w system OBD II, kod błędu DTC B1267 również może oznaczać opisane wyżej problemy z dolotem. Ale może również wskazywać na całkowicie odmienny problem. Jak opisują to niektórzy eksperci, w Renault kod błędu DTC B1267 należy odczytywać w sposób następujący:

  • B – OBD-II Diagnostic Body (B) Trouble Code For Engine
  • 1 – Fuel And Air Metering
  • 2 – Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input
  • 6 – Cylinder 4 Contribution/Balance Fault
  • 7 – Shift/Timing Solenoid Malfunction/ 3-2 Shift Solenoid Circuit Electrical

Kod ten może oznaczać więc np. niewłaściwą pracę czujnika wału korbowego wysyłającego sygnał do komputera sterującego wtryskiem paliwa i zapłonem, co przekłada się na:

Zwykle problem ten nie umożliwia dalszej jazdy, ale błąd taki nigdy nie powinien być ignorowany, gdyż może np. zakończyć się zniszczeniem katalizatora.


Komentarze

Kod błędu DTC B1267 w Renault
Rafał
,
07.07.2021
Odpowiedz
Mam auto marki Renault wyposażone w system OBD II i trafiłem tutaj, bo pojawił się w nim taki dokładnie kod błędu i to już jakiś czas temu. Faktycznie zaobserwowałem też wzrost zużycia paliwa w porównaniu z tym co było wcześniej. Wygląda na to, że dzięki tej poradzie namierzyłem problem i jest to niewłaściwa praca czujnika wału karbowego jak można wyżej przeczytać. Dobrze to wiedzieć. Dzięki za przydatny artykuł.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.