Klimatyzacja

, W kategorii Klimatyzacja
    

W dzisiejszych czasach układy klimatyzacyjne stały się standardem w większości samochodów. Nawet najtańsze i najbardziej ekonomiczne pojazdy są wyposażone w klimatyzację, dlatego dzisiaj postaramy się pokrótce opisać budowę układu klimatyzacji, czynności serwisowe a także najczęstsze usterki. 

Głównymi elementami układu klimatyzacji w samochodzie są przede wszystkim chłodnica klimatyzacji (inaczej skraplacz klimatyzacji), kompresor klimatyzacji (sprężarka klimatyzacji), zawór dozujący, parownik oraz zbiornik czynnika roboczego. Z klimatyzacji korzystamy, gdy temperatura atmosferyczna jest różna od tej, którą chcemy uzyskać w kabinie samochodu. Jej działanie polega więc na schładzaniu wpływającego do auta powietrza, innymi słowy - na odbieraniu z niego ciepła. Odpowiada za to część zwana parownikiem, do którego dopływa czynnik roboczy w formie ciekłej (sprężonej). Tam ulega on rozprężeniu i odparowaniu. Następnie ma miejsce obniżenie temperatury ścianek parownika, ponieważ do odparowania potrzebne jest ciepło, które czerpane jest właśnie z nich. Dzięki zwiększonym powierzchniom zewnętrznym parownika, uzyskanych poprzez żebrowanie, wtłoczone poprzez dmuchawę wentylacyjną powietrze ma możliwość ochłodzenia. 

Odparowany czynnik roboczy ulega ponownemu sprężeniu przez kompresor klimatyzacji i przetłoczeniu do zbiornika ciśnieniowego przez chłodnicę. Proces ten ma więc charakter stałej wymiany ciepła. Warto wspomnieć, że regulacja wydajności chłodzenia może mieć miejsce za pomocą trzech sposobów, takich jak: dozowanie dopływu czynnika roboczego do parownika, zmiana prędkości obrotowej dmuchawy wentylacyjnej, a w końcu - okresowe włączanie i wyłączanie kompresora klimatyzacji. 

W trosce o nasz układ klimatyzacji, powinniśmy pamiętać o dokonywaniu regularnych, corocznych czynności konserwujących. Wśród nich powinniśmy nadmienić przede wszystkim całkowite usunięcie wilgoci z układu, regenerację czynnika roboczego, wymianę oleju oraz filtra powietrza, dezynfekcję parownika i kanałów powietrznych, wymianę osuszacza (zalecany okres – co dwa lata) oraz kontrolę wszystkich elementów i funkcji układu z usunięciem ewentualnych usterek. 

Jakie części klimatyzacji ulegają najczęstszym usterkom? Eksperci wymieniają tutaj zgodnie przede wszystkim skraplacze klimatyzacji i kompresory klimatyzacji. W przypadku tych pierwszych, zdarza się, że przyczyną usterek są czynniki zewnętrzne, takich jak np. kawałki materiałów, insekty czy nawet pył. Innymi, często zaobserwowanymi usterkami, są wycieki czynnika chłodzącego, spowodowane przez wadliwe spoiny i spawy. 

W przypadku kompresorów klimatyzacji, wycieki czynnika chłodzącego i oleju również mogą okazać się szkodliwe, i mogą doprowadzić do zatarcia pompy lub do jej wcześniejszego zużycia. Awarię kompresora klimatyzacji może też wywołać zbyt duża ilość oleju w układzie klimatyzacji, co grozi uszkodzeniem jego wewnętrznego zaworu. 

Jako że sezon letni tuż, tuż, a temperatura powietrza będzie systematycznie wzrastać, na koniec chcielibyśmy przytoczyć kilka wskazówek jak umiejętnie używać klimatyzacji w samochodzie. Rady zaoszczędzą nam ewentualnych komplikacji zdrowotnych, związanych z występowaniem szoku termicznego. Oto, co radzimy zrobić:

  • przed rozpoczęciem jazdy w lecie przewietrz wnętrze auta;
  • nie obniżaj zbyt szybko temperatury w samochodzie;
  • w celu uniknięcia szoku termicznego w czasie silnych upałów nie ustawiaj temperatury w kabinie niżej niż 7-9 st. C od tej na zewnątrz;
  • kilka km przed przybyciem do celu podróży temp. w samochodzie powinna być delikatnie wyrównywana z tą na zewnątrz - zrób to poprzez uchylenie okien;
  • ustaw nawiew na szybę i nogi, a nie bezpośrednio na twarz. 

Pamiętajmy zatem o regularnych czynnościach serwisowych układu klimatyzacji w naszych samochodach, a także o umiejętnym korzystaniu z klimatyzacji. Zaoszczędzi nam to wiele zdrowia, czasu i pieniędzy. Wszelkie komponenty niezbędne do prawidłowego działania klimatyzacji, takie jak m.in. skraplacze klimatyzacji, osuszacze, parowniki, czy kompresory klimatyzacji, znajdziesz na iParts.pl.


    

Komentarze

Awaria klimy?
zetka
,
27.07.2017
Odpowiedz
Czemu klimatyzacja zimą nie chce działać? Nie jest odczuwalne jej chłodzenie i nie chce "zdmuchiwać" rosy z szyb. Natomiast latem, oczywiście działa, lecz b. słabo. Niedawno nabyłem Xsarę Picasso z 2008 r. Poprzednio miałem Toledo, i tam klima tak zdziałała, że z zewnątrz niemal zamarzały szyby na niewielkiej powierzchni. Czy w Citroenie jest uszkodzona? Warsztaty twierdzą, że jest ok.
Klimatyzacja w samochodzie
Chevy
,
06.02.2017
Odpowiedz
Nie wyobrażam sobie dzisiaj jazdy samochodem bez klimatyzacji. Wiadomo, że trzeba pilnować aby filtry były czyste i żeby nie wdychać bakterii . Jazda bez klimatyzacji szczególnie na dłuższej trasie w lecie to okropna udręka.
zaparowane szyby
ketron
,
12.08.2016
Odpowiedz
klima to przydatna rzecz, a szczególnie jak mamy zaparowane szyby, po włączeniu moment i już wszystko widać :)
Klima i upały
Dawidek
,
03.08.2016
Odpowiedz
Jeśli ktoś raz kupił auto z klimatyzacją, wiadome jest, że nigdy nie powróci do samochodu bez takich rarytasów. Nie ma niczego lepszego niż przejażdżka w upalny dzień autkiem z klimą :)
Klimatyzacja
Cezary
,
28.04.2016
Odpowiedz
Nie wyobrażam sobie teraz jak by tak w samochodzie nie było klimatyzacji. Toż to najlepszy wynalazek motoryzacyjny jaki się dało wymyślić.
Wynalazek :)
Karolina
,
26.04.2016
Odpowiedz
Chwała temu kto wymyślił klimatyzację :) Dzięki niej w letni upalny dzień można spokojnie jechać na wycieczkę :)
Klimatyzacja
Kunik
,
18.04.2016
Odpowiedz
Klimatyzacja bardzo dobra rzecz. W lecie chłodno w aucie, a w zimie szybciej odparowują szyby.
klima
jarek
,
12.04.2016
Odpowiedz
nie wyobrażam sobie teraz jazdy bez klimatyzacji przy trzydziestu stopniowym upale. ten kto to wymyślił wiedział co robi!

Dodaj swój komentarz