Klasa opony samochodowej to coś więcej niż jej cena. Sprawdź, która z nich najlepiej pasuje do Twoich wymagań

Czas wymiany opon z zimowych na letnie to dobry moment na podjęcie decyzji o zakupie nowego kompletu ogumienia samochodowego. Wbrew pozorom, najważniejszą decyzją podejmowaną podczas wyboru nowych opon nie jest ich średnica, nośność, opór toczenia czy dowolna inna cecha, ale klasa. Decyzja o tym, czy zdecydujemy się na oponę klasy ekonomicznej, średniej czy premium, zaważy na wszystkich jej charakterystykach i możliwościach.

Czym są klasy opon samochodowych?

Wszystkie duże koncerny zajmujące się produkcją ogumienia, ma w swojej ofercie opony samochodowe mieszczące się w każdej z trzech klas podstawowych, czyli w klasie ekonomicznej, średniej oraz w klasie premium. Ogólnie przyjmuje się, że każda z tych klas jest odzwierciedleniem stosunku jakości do ceny produktu i zgodnie z tym opony klasy ekonomicznej są najtańsze, ale i najsłabsze, a opony premium najdroższe i najnowocześniejsze. Ten podział może być jednak nieco mylący, ponieważ przede wszystkim każda z tyk klas dostosowana jest do nieco innych wymagań. Tym samym przy decydowaniu się na opony danej klasy, powinniśmy przede wszystkim brać pod uwagę nie tylko ich cenę, ale przede wszystkim nasze indywidualne potrzeby.

Co wyróżnia opony klasy ekonomicznej?

Opony klasy ekonomicznej – ich przedstawicielami są takie marki jak Barum, Dębica, Sava oraz Dayton – to opony najmniej zaawansowane technologicznie, za to ich bardzo mocną stroną jest pewność sprawdzonych doskonale technologii. Opony ekonomiczne wykonuje się zgodnie z technologią, która przestała być już uważana za innowacyjną, za to ma za sobą wiele lat funkcjonowania na rynku i tym samym wiele lat eksploatacji. Użyta do ich produkcji mieszanka gumowa nie jest mieszanką nowoczesną, za to daje nam całkowitą pewność, pod warunkiem, że nie będziemy obciążać naszego ogumienia ponad określony poziom. To samo dotyczy bieżnika.

Opony ekonomiczne to opony przede wszystkim praktyczne i funkcjonalne. Doskonale sprawdzają się podczas spokojnej, codziennej jazdy, zwłaszcza w warunkach miejskich. Idealnie pasują do aut klasy średniej i niższej, które miesięcznie nie pokonują zbyt dużych odległości. Jeśli więc poruszasz się głównie po mieście, sporadycznie w trasie i posiadasz niezbyt mocne auto, którym starasz się jeździć spokojnie, opony klasy ekonomicznej idealnie spełnią Twoje wymagania.

Dla kogo opony klasy średniej?

Opony klasy średniej uważane są obecnie za najlepszy kompromis pomiędzy jakością a ceną, a przy tym za najbardziej uniwersalny rodzaj ogumienia samochodowego. Najlepiej znanymi markami oferującymi tego typu opony są: Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone oraz Uniroyal.

Opony klasy średniej spełniają wymagania zdecydowanie największej grupy kierowców. Doskonale sprawdzają się w warunkach miejskich oraz na dłuższych trasach. Łączą dobre osiągi z komfortem i wysokim bezpieczeństwem jazdy. Dostosowane są do samochodów klasy niższej, średniej oraz premium. Mogą byś spokojnie montowane zarówno w autach małolitrażowych, jak i w ciężkich SUV-ach.

W jakich autach warto stosować opony klasy premium?

Klasa premium to klasa opon najbardziej zaawansowanych technologicznie. To właśnie te opony są wyznacznikiem trendów, które za jakiś czas staną się oponiarskim standardem. Ich produkcja jest bardzo kosztowna, przez co i cena zakupu najwyższa. W zamian za to kierowcy otrzymują jednak bardzo dobre osiągi i wysoki poziom bezpieczeństwa nawet przy dynamicznej jeździe naprawdę mocnymi samochodami. Najbardziej znanymi markami opon klasy premium są: Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear czy Michelin.

Opony klasy premium to produkt przeznaczony dla najbardziej wymagających kierowców, właścicieli aut sportowych, limuzyn lub po prostu tych, którzy jeżdżą bardzo dużo, przy najróżniejszych warunkach pogodowych.


Komentarze

opony
Hubert
,
07.05.2019
Odpowiedz
Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej inwestować w średniaki, lub nawet w ekonomiczną klasę. Wymienia się w sumie i tak, a ja jakoś dużo nie jezdze po nie wiadomo jakim terenie, wiec stawiałem raczej mniej na jakość. Wolałem wydać hajs i wymienić inne podzespoły.

Dodaj swój komentarz