Jak twierdzą niektórzy kierowcy, żaden moment nie jest dobry na wymianę akumulatora. Mimo tego akumulator wymieniać czasem trzeba i zdecydowanie lepiej jest to zrobić zawczasu, niż pod presją czasu. Jak rozpoznać, że pora na wymianę akumulatora właśnie nadchodzi?

Akumulator to kolejny element samochodu zaliczany do grupy części eksploatacyjnych. A czym są części eksploatacyjne? Są to te elementy auta, które na skutek zwykłej, codziennej eksploatacji ulegają stopniowemu zużyciu. Takimi częściami są np. tarcze i klocki hamulcowe czy opony. Akumulator, nawet ten najlepszy, montowany w samochodzie fabrycznie (tzw. pierwszomontażowy), również ulega zużyciu i w końcu nadchodzi czas, kiedy jego wymiana jest już po prostu jedynym możliwym rozwiązaniem. Jednak to nie wszystko. Akumulator, jak każda inna części, może ulec uszkodzeniu, choćby na skutek nieprawidłowej eksploatacji lub też ujawnionej nagle wady fabrycznej. Wiele z tego typu usterek również kwalifikuje go do wymiany. Co to za usterki i w jakich okolicznościach najczęściej do nich dochodzi?

Po czym rozpoznać, że akumulator nadaje się już jedynie do wymiany?

Bateria samochodowa może zakończyć swój żywot na różne sposoby. Najczęściej jednak jest to efekt zwykłej, ale długotrwałej eksploatacji, bez spektakularnych zdarzeń i efektów, które łatwo wykryć i równie łatwo zakwalifikować. Prawidłowo eksploatowany akumulator w pewnym momencie zwyczajnie „gaśnie”, czyli traci swoje oryginalne właściwości w stopniu uniemożliwiającym nie tylko jego dalszą eksploatację, ale też jakiekolwiek próby reanimacji. Bardzo często kierowcy w pewnym momencie zauważają po prostu, że ich akumulator zaczyna sprawiać im coraz więcej problemów. Wydaje się słabszy, bardziej wrażliwy na niskie temperatury i wymagający coraz lepszych warunków do prawidłowego funkcjonowania. Wszystkie te zjawiska zwykle następują po czasie, który określany jest jako „czas żywotności akumulatora”. Ile taka żywotność akumulatora wynosi? Na to nie ma jednego, prostego wzoru. Wiele bowiem zależy od:

  • typu akumulatora,
  • jego marki,
  • sposobu użytkowania,
  • przeznaczenia.

Jako „przeznaczenie akumulatora” powinniście rozumieć to, dla jakich celów został on wyprodukowany. Produkowane obecnie akumulatory są przeznaczane albo na pierwszy montaż (akumulatory OE), albo na rynek wtórny (akumulatory AF – od Aftermarket). Żywotność akumulatorów OE zawsze jest wyższa, niż akumulatorów AF.

Wymiana akumulatora

W zależności od każdego z tych czynników, domyślna żywotność akumulatora może wynosić od 5 do nawet 12 lat. Po upływie tego czasu i utracie przez baterię całej żywotności, wymiana akumulatora na nowy jest po prostu nieunikniona. A żeby określić lub przewidzieć, kiedy ten moment nastąpi, warto odnaleźć i sprawdzić datę produkcji akumulatora. Informację o roku i miesiącu produkcji baterii samochodowej znajdziecie zakodowaną w numerze seryjnym. Aby ją rozkodować, musicie odnaleźć ten numer i sprawdzić, jak dany producent koduje datę produkcji. Rozkodowanie jej możliwe jest za pomocą prostych, dostępnych w internecie tabelek.

Na skutek czego wymiana akumulatora staje się koniecznością?

Zwykłe starzenie się baterii samochodowej to proces normalny i nieunikniony. Można go co prawda spowolnić, ale można też przyśpieszyć. Można w końcu doprowadzić do tego, że wymiana akumulatora stanie się koniecznością już po roku użytkowania go. W jaki sposób? Co może doprowadzić baterię samochodową do stanu praktycznie uniemożliwiającego jakikolwiek ratunek?

Oprócz upływu lat, konieczność wymiany akumulatora mogą spowodować następujące zdarzenia:

  • uszkodzenie mechaniczne – to może być błąd kierowcy, mechanika lub też skutek wypadku samochodowego. Uszkodzenie mechaniczne wywołane czynnikami zewnętrznymi z reguły oznacza koniec życia baterii;
  • wielokrotne, głębokie rozładowanie akumulatora – głębokie rozładowanie akumulatora nigdy nie pozostaje dla niego bez żadnych konsekwencji. Nawet te baterie, które fabrycznie są przystosowane do głębokich rozładowań, po kilkunastu takich rozładowaniach przestają nadawać się do użytku. Ich pojemność po ok. 20 głębokich rozładowania spada o 60% oryginalnej, a taka bateria nie spełnia już żadnych standardów;
  • przebiegunowowanie akumulatora – jeden z efektów głębokiego rozładowania. Przebiegunowanie akumulatora w przypadku nowej i dobrej jakości baterii może dać się skutecznie odwrócić, a sam akumulator będzie mógł jeszcze działać poprawnie przez kilka lat. Na ogół  jednak przebiegunowanie niszczy baterię do tego stopnia, że jej reanimacja traci już sens i konieczna staje się jej wymiana.

I tu jeszcze ważna uwaga na temat tego, kiedy mamy do czynienia z głębokim rozładowaniem. Otóż, zgodnie z informacjami producentów, głębokie rozładowanie to spadek poziomu naładowania akumulatora do 10% zalecanej wartości lub nawet niżej. Dla standardowych baterii oznacza to napięcie spoczynkowe na poziomie poniżej 11,30 V.

Kiedy jest najlepszy czas na wymianę akumulatora?

A na koniec coś, co wielu z Was może bardzo zainteresować. Jeśli planujecie wymianę akumulatora w ciągu najbliższego roku lub nawet dwóch, bardzo poważnie powinniście się zastanowić, czy wymiany tej jednak nie przyśpieszyć. Dlaczego? Ponieważ ceny nowych akumulatorów od początku roku wzrosły już o 10%, a eksperci przewidują dalszy ich wzrost co najmniej o kolejne 10-15%. Wszystko to na skutek wzrostu cen ołowiu na światowych rynkach oraz umacniania się dolara wobec innych walut. Jeśli więc chcecie uprzedzić nagły wzrost cen akumulatorów, lepiej już teraz zastanówcie się nad ich wymianą. Ma to tym większy sens, że właśnie teraz na iParts.pl znajdziecie akumulatory po obniżonych cenach.

Korzystajcie, póki jest taka możliwość!