Częstym problemem pojawiającym się podczas zakupu wycieraczek, jest niezwrócenie uwagi na to, czy są one przeznaczone do aut z kierownicą po lewej, czy po prawej stronie. A czy różnica ta ma w ogóle jakieś znaczenie? Oczywiście, ma i to ogromne!

Samochody przeznaczone do ruchu lewostronnego, czyli tzw. „angliki”, to nie lada gratka dla kierowców szukających dobrze wyposażonych i zwykle bardzo zadbanych aut na rynku wtórnym. Samochody te są niemal bez wyjątku wyraźnie tańsze, niż te same wersje przystosowane do obowiązującego u nas ruchu prawostronnego. Jednakże za tą atrakcyjną ceną kryją się pewne niedogodności i kilka pułapek czekających na nieświadomych użytkowników polskich dróg. Co to za niedogodności? Co powinniście brać pod uwagę, decydując się na zakup typowego anglika i dlaczego to wycieraczki w takich przypadkach sprawiają aż tyle problemów?

Co należy zrobić, aby móc zarejestrować w Polsce samochód przystosowany do ruch lewostronnego?

Samochody przystosowane do ruchu lewostronnego można rejestrować w Polsce już od co najmniej kilki lat bez konieczności wprowadzania większych zmian w ich budowie. Nadal jednak pewne przeróbki są prawnie wymagane. Co to za przeróbki? Jeśli chcecie zarejestrować w Polsce auto sprowadzone np. z Wielkiej Brytanii, koniecznie będziecie musieli w nim przeprowadzić następujące zmiany:

  • dostosowanie reflektorów przednich do ruchu prawostronnego,
  • zmiana położenia tylnego światła przeciwmgłowego z prawej na lewą stronę,
  • wymiana lusterek wstecznych,
  • przeskalowanie zegara prędkościomierza z mil na kilometry (o ile oryginał nie dawał możliwości odczytywania wyniku w obu jednostkach miary jednocześnie).

I to wszystko. Tak wygląda całe niezbędne minimum, które pozwoli Wam swobodnie poruszać się sprowadzonym z zagranicy anglikiem po naszych drogach. A gdzie wycieraczki? Otóż, przepisy na ten temat milczą. Nie milczą natomiast eksperci i mechanicy zajmujący się profesjonalną konwersją aut przystosowanych do ruchu lewostronnego na auta przeznaczone do ruchu prawostronnego.

Jakie przeróbki powinniście wykonać, jeśli chcecie bezpiecznie poruszać się po naszych drogach typowym „anglikiem”?

Lista zmian, jakie zalecane są każdemu, kto osobiście sprowadził auto z Anglii lub już tu na miejscu postanowił taki właśnie samochód zakupić, jest dłuższa i zdecydowanie bardziej przemyślana. Powstała ona na podstawie różnic w konstrukcji obu tych wersji aut, a także doświadczeń mechaników i samych kierowców. I w niej już miejsce na wycieraczki faktycznie się znalazło. Co dokładnie powinniście zmienić w typowym angliku, aby móc nim bezpiecznie poruszać się po polskich drogach?

  1. Koło kierownicy wraz z pozostałymi elementami służącymi do kierowania pojazdem powinny zostać przełożone na lewą stronę – te pozostałe elementy to np. pedały, dźwignie, przełączniki czy lampki kontrolne.
  2. Przednie reflektory asymetryczne powinny zostać wymienione na reflektory dostosowane do ruchy prawostronnego – ich asymetryczność w ustawieniu lewostronnym grozi wieloma problemami na drodze.
  3. Tylne światło przeciwmgłowe należy przełożyć z prawej strony pojazdu na lewą.
  4. Zewnętrzne lusterka wsteczne powinny zostać wymienione na komplet do samochodu przeznaczonego do ruchu prawostronnego – wynika to z asymetryczności pola widzenia, które zapewniają.
  5. Układ wycieraczek przedniej szyby powinien zostać wymieniony na wycieraczki dla aut przystosowanych do ruchu prawostronnego.

Ale skąd na tej liście wzięły się właśnie wycieraczki? Czyżby w Anglii nawet krople deszczu trzymały się ruchu lewostronnego?

Dlaczego wycieraczki w autach przystosowanych do ruchu lewostronnego nie powinny być używane na polskich drogach?

Mechanizm wycieraczek w każdym samochodzie ustawiony jest tak, iż zapewnia niesymetryczne oczyszczenie pola widzenia.  Największą efektywność zapewnia po stornie kierowcy (pole widzenia oczyszczone w ok. 98%), a mniejszą po stronie pasażera (80%). Oznacza to, że przełożenie kierownicy w angliku bez zmiany wycieraczek skończy się tym, iż kierowca będzie miał gorsze pole widzenia, niż jego pasażer. Ale to nie wszystko. W większość aut przystosowanych do ruchu lewostronnego wycieraczki mają odwrócony kierunek działania, czyli zbierają wodę w przeciwnym kierunku niż w znanych nam modelach. Dlaczego tak? Ponieważ podstawowym zadaniem wycieraczek jest zapewnienie jak najlepszego pola widzenia kierowcy, który w anglikach zajmuje miejsce nie po lewej, a po prawej stronie. Wszystko to sprawia, że w autach sprowadzanych z Wielkiej Brytanii wymianie powinny ulec:

Możecie natomiast pozostawić bez wymiany sam silnik wycieraczek oraz mechanizm przeciwbieżny. Jeśli zaś chodzi o pióra wycieraczek, to te u renomowanych producentów nieprzypadkowo są opisywane jako części do zastosowania w samochodach z kierownicą po lewej lub po prawej stornie. Doskonałym przykładem jest tu marka Hella, oferującego np.:

Pamiętajcie, że prawidłowy dobór i ustawienie wycieraczek ma znaczenie nie tylko dla możliwości ich prawidłowego zamontowania, ale też dla efektywności ich działania, która to efektywność przekłada się na Wasze bezpieczeństwo.