Jakie są objawy zużytych amortyzatorów?

W kategorii Amortyzatory

Amortyzatory stanowią jedne z kluczowych części samochodowych, które mają bezpośredni wpływ na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo kierowcy i współpasażerów, przez co warto na bieżąco kontrolować ich stan zużycia. Jakie są typowe objawy dla uszkodzonych amortyzatorów

Istnieje kilka przesłanek, które pozwalają przypuszczać, że amortyzatory w naszym samochodzie uległy uszkodzeniu. Niezwykle ważne jest, aby umieć je odpowiednio wcześnie dostrzec, gdyż uszkodzone amortyzatory sprawiają, że samochód zaczyna się gorzej zachowywać podczas jazdy, co nie pozostaje bez wpływu na poziom bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Oprócz tego nie należy zapominać o regularnej kontroli stanu zużycia amortyzatorów – ułatwi to dalszą eksploatację samochodu. 

Wśród najczęściej spotykanych objawów uszkodzonych amortyzatorów znajduje się wydłużona droga hamowania samochodu oraz odrywające się koła od powierzchni jezdni. Niepokojącą oznaką są także "skaczące" koła podczas przeprowadzania manewru hamowania. Samochód z uszkodzonymi amortyzatorami niepewnie prowadzi się na zakrętach – charakteryzuje się tzw. "pływaniem" w zakrętach oraz podczas hamowania. Objawami, które mogą sugerować uszkodzone amortyzatory, i które jest dość łatwo zauważyć będzie wyciek oleju z amortyzatora oraz nierównomierne zużycie opon

Pamiętajmy, że jazda z uszkodzonymi amortyzatorami może doprowadzić do szeregu niebezpiecznych wydarzeń na drogach. Uszkodzone amortyzatory sprawiają, że nasz samochód o wiele łatwiej może utracić przyczepność z nawierzchnią, co w konsekwencji może zakończyć się utratą panowania nad pojazdem. Oprócz tego równie niebezpieczny jest fakt wydłużonej drogi hamowania, gdyż to niekiedy może być kluczowe dla rozwoju wydarzeń w przypadku pojawienia się nagłej przeszkody na jezdni lub też podczas próby zatrzymania się przed poprzedzającym nas samochodem. 

Stan zużycia amortyzatorów sprawdza się na specjalnym stanowisku, w które powinna wyposażona być każda stacja diagnostyczna. Sprawność amortyzatora, która mieści się w widełkach 50 – 80% sprawia, że auto zostanie dopuszczone do ruchu drogowego. Dopuszczalna wartość minimalna wynosi natomiast 40%. Ponadto warto pamiętać, że procentowa różnica pomiędzy wszystkimi amortyzatorami w samochodzie nie powinna być większa niż 20%.


    

Komentarze

amor przedni prawy
krychu
,
07.11.2017
Odpowiedz
To samo stuki w prawym kole, pływanie po drodze, ściągało na prawą stronę przy najmniejszych nierównościach, po wymianie ok.
amortyzatory
arti
,
28.07.2017
Odpowiedz
ja miałem efekt "pływania" przy szybkiej jeździe ponad 100km/h kierownica była 'lekka i czuła przy dłuższej jeździe było to męczące i niebezpieczne . Teraz po wymianie na gazowe kayaby bajka. auto jest wyżej i prowadzi się 70 % lepiej. warto wydać 500 ale być pewnym auta
ściagało na boki
anrdzej
,
25.04.2016
Odpowiedz
mi się wylał prawy przedni i zaczęło autem ściągać na prawo podczas jazdy, przy wymianie warto pamiętać żeby zmieniać parami na osi
amortyzator
tadeusz
,
08.04.2017
Odpowiedz
nie ma potrzeby , bo za tydzien moze w jednym peknac uszczelniacz i co drugi wyrzucic , wymieniam sam koszt tylko amortyzatora , dodam biore zawsze najtansze szkoda przeplacac
uszkodzony amortyzator
denny
,
03.02.2017
Odpowiedz
Ja miałem taką sytuację że w pewnym momencie zacząłem słyszeć stukanie w kołach i po sprawdzeniu tego w warsztacie okazało się że moje amortyzatory są do wymiany.Trochę mnie to kosztowało ale przynajmniej jest bezpieczniej i lepsza jazda i nic mi już nie stuka.
olej
Kochers
,
17.08.2016
Odpowiedz
Przychodzę do auta, a pod spodem plama oleju, patrzę a to z amortyzatora. Takie objawy były u mnie :)
na przyszłość
Tedi
,
04.08.2016
Odpowiedz
Interesujący i przydatny artykuł. Na pewno z niego skorzystam jeśli będę miał problemy z zawieszeniem :)
brak amortyzacji
lukaszenko
,
02.05.2016
Odpowiedz
To proste - nie ma amortyzacja, znaczy amortyzator jest na wykończeniu, albo już dawno umarł.
stukanie
achmed
,
19.04.2016
Odpowiedz
u mnie zaczęło stukać w przednik kole i myślałem że to wahacz albo drążek a okazało się że amortyzator się wylał i przez to takie stuki były
Wylany amortyzator
Jareczek
,
13.04.2016
Odpowiedz
Prawy tylny amortyzator miałem wylany i przy mocniejszych skrętach w lewo samochód zaczął jechać bokiem jak w drifcie. Po wymianie jak ręka odjął

Dodaj swój komentarz