„Mam problem z niskim ciśnieniem oleju w silniku. Czy to może być wina pompy oleju? A jeśli tak, to czy muszę ją wymieniać?” Tak, problemy z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia w silniku mogą wynikać z awarii pompy i wówczas zdecydowanie należy ją wymienić. Jak najszybciej. Ale mogą też wynikać z innych przyczyn, które należy wcześniej wykluczyć.

Dlaczego niskie ciśnienie oleju silnikowego jest tak niebezpieczne?

Olej silnikowy to zdecydowanie najważniejszy samochodowy płyn eksploatacyjny. Ktoś mógłby wprawdzie zaprotestować, że najważniejsze jest przecież paliwo, bez którego żadne auto nie pojedzie, ale to nie prawda. Kiedy braknie bowiem paliwa, samochód stanie, ale po zatankowaniu ruszy dalej. Gdy natomiast braknie oleju silnikowego, auto stanie i nigdy nigdzie już nie pojedzie, chyba że na złom lub do warsztatu na wymianę silnika.

Aby olej samochodowy mógł pełnić swoją funkcję odpowiednio, musi być utrzymywany na odpowiednim poziomie ciśnienia. Ciśnienie to gwarantuje prawidłowe krążenie w układzie i tym samym prawidłowe smarowanie. Niskie ciśnienie oleju to sygnał, że w układzie smarowania dzieje się coś niedobrego i należy natychmiast zareagować.

Co może powodować spadek ciśnienia oleju samochodowego?

Przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego może być kilka. Uszkodzenie pompy oleju jest bez wątpienia jedną z nich, zanim jednak zabierzecie się za jej wymianę, sprawdźcie najpierw, czy nie macie również innych problemów mogących powodować spadek ciśnienia oleju. Co to za problemy? Pierwszym i najbardziej oczywistym, który zresztą najłatwiej jest potwierdzić lub wykluczyć, jest niski poziom oleju silnikowego w układzie smarowania. Być może wynika to ze zwykłego zapomnienia o konieczności jego dolewania (regularnie, co jakiś czas), a być może jest to efekt powstania poważniejszej nieszczelności. Nieszczelność taką z reguły łatwo jest rozpoznać, ponieważ uciekający nią olej pozostawia bardzo widoczne ślady.

Czasem bywa i tak, że winę ponosi nie uszkodzona pompa oleju, a sam silnik. Jeśli Wasza jednostka z jakiegoś powodu spala ponadnormatywne ilości oleju silnikowego, siłą rzeczy jego ubytki w układzie będą znaczne i po jakimś czasie (bez uzupełniania) jego ciśnienie spadnie. Spalanie dużych ilości oleju przez silnik rozpoznać można choćby po kolorze spalin, które w takim przypadku mają zwykle niebieskawy kolor.

Jakie są objawy uszkodzenia pompy oleju i do czego mogą prowadzić?

Pompy oleju teoretycznie są urządzeniami bardzo trwałym, w praktyce jednak lubią się psuć szybciej, niż założył to ich producent. W niektórych modelach aut nawet dużo szybciej. Jak objawia się uszkodzenie pompy oleju? Właśnie spadkiem ciśnienia tego smarowidła. Jeśli kontrolka się zapali, a Wy odpowiednio szybko zdążycie zareagować, najprawdopodobniej unikniecie jakichkolwiek problemów wynikających z niskiego ciśnienia oleju w układzie. Ale uwaga! Awaria pompy oleju może nastąpić nagle i zupełnie niespodziewanie, obniżając gwałtownie ciśnienie smarowidła, a tym samym jakość smarowania silnika. Przy dużych prędkościach taka sytuacja może doprowadzić nawet do błyskawicznego zatarcia jednostki napędowej.

I jeszcze jedno. Zanim obwinicie pompę olejową, wymieńcie najpierw czujnik ciśnienia oleju. To małe ustrojstwo jest bowiem najczęstszą przyczyną nieuzasadnionego zapalenia się kontrolki poziomu oleju.