Glinka do lakieru to jeden z produktów stosowanych w celu oczyszczenia karoserii. Zwykle glinkowanie stanowi pewien etap w przygotowaniu lakieru do woskowania lub do odświeżenia jego powłoki. Dlaczego warto się na to glinkowanie zdecydować?

Mycie samochodu przy użyciu samej tylko wody w połączeniu z szamponem mogłoby stanowić doskonały przykład klasycznej syzyfowej pracy. Nie ważne, jak często byście tę czynność powtarzali i jak wiele wysiłku w to włożyli, efekt nigdy nie będzie ani w pełni zadowalający, ani długotrwały. Jeszcze gorszych efektów możecie się spodziewać, jeśli po takim prostym myciu zdecydujecie sią zaraz na woskowanie. Wosk nałożony na tak przygotowaną karoserię bardzo szybko straci swoje właściwości i będzie niemalże znikał w oczach. Dlaczego? Ponieważ samo takie zwykłe mycie auta pozwala pozbyć się jedynie tych najlepiej widocznych zabrudzeń, pozostawiając wszystko to, co wbiło się lub wżarło w lakier. Aby pozbyć się tych głęboko osadzonych nieczystości, niezbędny jest cały proces dekontaminacji karoserii, a przynajmniej samo jej wyglinkowanie. Na czym to polega?

Czemu służy glinkowanie samochodu? Czy glinkować można wyłącznie karoserię, czy również inne elementy nadwozia?

Glinkowanie to oczyszczanie nadwozia samochodu przy użyciu specjalnej glinki do lakieru. Glinka taka zbiera mocno zespolone z lakierem nieczystości, tak chemiczne, jak i organiczne. Glinkowanie pozwala nam się pozbyć m. in.:

  • drobinek smoły,
  • głęboko wbitych pyłów i ziarenek piasku,
  • resztek martwych owadów,
  • drobinek żywicy.

Musicie przy tym pamiętać, że glinka służy do usuwania zanieczyszczeń tak mikroskopijnych, że wręcz niewidocznych gołym okiem. Zwykle drobinek tych w ogóle na lakierze nie widać, co nie znaczy, że ich obecność nie pozostaje widoczna. Wyraźne zmatowienie lakieru, blaknięcie czy problemy z utrzymaniem się na nim jakichkolwiek powłok ochronnych to wyraźny znak, że jest on pełen tego typy mikroskopijnych zanieczyszczeń.

Glinkowanie, wbrew pozorom, nie jest czynnością zarezerwowaną wyłącznie dla karoserii. Niektórzy auto detailerzy zalecają wręcz obowiązkowe glinkowanie przedniej szyby, jako powierzchni najbardziej narażonej na kontakt z zanieczyszczeniami niesionymi przez pędzące powietrze.

Na rynku mamy obecnie wiele rodzajów glinek do lakieru oferowanych przez różnych producentów. Kluczowym czynnikiem, jakim powinniście się kierować przy jej wyborze, jest twardość. Mamy więc glinki:

  • twarde,
  • średnio twarde,
  • miękkie.

Im bardziej miękka glinka, tym częściej można jej używać do oczyszczania lakieru. Glinki twarde, jak np. glinka do lakieru od K2 stworzone są do stosowania sporadycznego, również do tych aut, które nigdy wcześniej nie były glinkowane.

Którym etapem przygotowania lakieru do woskowania lub do odświeżenia jest glinkowanie? Czym należy je poprzedzić?

Glinka do lakieru K2, 200 g

Glinka do lakieru K2, 200 g

Tak jak samo mycie karoserii przy pomocy szamponu nie jest wystarczające do pełnego oczyszczenia lakieru, tak też i glinkowanie nigdy nie powinno być wykonywane jako jedyna czynność mająca na celu usunąć z lakieru nieczystości. Glinkowanie poprzedzone być powinno CO NAJMNIEJ solidnym myciem karoserii, a w wersji bardziej profesjonalnej zwykle tych etapów poprzedzających glinkowanie jest znacznie więcej. Dla profesjonalnego auto detailera glinkowanie to zaledwie etap w przygotowaniu lakieru do odświeżenia czy nałożenia nowego wosku. Pełna lista takich przygotowań powinna obejmować:

  • wstępne mycie karoserii,
  • mycie z pędzelkowaniem,
  • oczyszczanie karoserii preparatem do usuwania owadów,
  • deironizacja,
  • czyszczenie chemiczne (usuwanie smoły i żywicy),
  • glinkowanie.

W wersji skróconej proces taki powinien zawierać przynajmniej dokładne mycie karoserii, czyszczenie chemiczne oraz właśnie glinkowanie.

Glinkowanie koniecznie należy więc poprzedzić bardzo dokładnym usunięciem z karoserii wszelkich widocznych gołym okiem zabrudzeń i co najmniej jednym etapem oczyszczania chemicznego, mającego na celu usunięcie najgorszych i najtrudniejszych zabrudzeń w rodzaju smoły, żywicy oraz metalicznych drobinek pochodzących w głównej mierze ze ścieranych klocków hamulcowych.

W jaki sposób należy prawidłowo używać glinki do lakieru samochodowego? Jakie opinie na ten temat mają profesjonalni detailerzy?

Preparat K2 Spectrum, 700 ml, atomizer

Preparat K2 Spectrum, 700 ml, atomizer

Glinkowanie jest czynnością wymagająca cierpliwości, precyzji i znajomości kilku kluczowych zasad zapewniających skuteczne i bezpieczne działanie takiej glinki. Do zasad tych należy:

  • rozgrzanie i uformowanie glinki – pracujemy z kawałkiem glinki o masie ok. 20 g, formując ją po uprzednim rozgrzaniu do kształtu małego placka;
  • glinkujemy zawsze na mokro (nigdy na sucho!), przy czym nie jest bez znaczenia, jakiego rodzaju cieczy użyjemy podczas glinkowania. Z całą pewnością nie powinno się używać w tym celu samej wody, gdyż nie zapewnia ona odpowiedniego poślizgu i glinkowanie na czystej wodzie może skończyć się wieloma rysami na lakierze. Eksperci są natomiast podzieleni, czy glinkować należy na wodzie z szamponem, czy na specjalnych preparatach w rodzaju K2 Spectrum. Od razu należy jednak przyznać, że grupa optująca za użyciem specjalnych preparatów posiada na poparcie swoich opinii naprawdę mocne, widoczne gołym okiem argumenty;
  • lakier glinkujemy ruchami pionowymi lub poziomymi, nigdy kolistymi. Pozwala to uniknąć mocnych zarysowań lakieru.

Pamiętajcie również o tym, aby nie używać brudnej glinki do czyszczenia wielu elementów karoserii. Zebrane przez glinkę nieczystości wbijają się w nią, zamieniając ją po jakimś czasie w mały papier ścierny. Nie jest to coś, czego chcielibyście używać przez dłuższy czas.