Jakich kluczy potrzebujecie do wymiany filtra oleju w samochodzie? Zobaczcie naszą propozycję niezbędnych narzędzi
Wymiana oleju wraz z filtrem to prosta i przyjemna robota, chyba że nie macie czym odkręcić tego filtra. Potrzebujecie do tego klucza i nie zawsze jest to jeden i ten sam klucz. Jaki klucza będzie Wam potrzebny? Czy sam klucz do filtra wystarczy?

Większość kierowców obytych z mechaniką pojazdową na poziomie podstawowym i mających chęć zajmowania się swoim autem samodzielnie, osobiście wymienia olej silnikowy wraz z filtrem – wymiana filtra jest w końcu elementem obowiązkowym wymiany oleju. Aby przystąpić do takiej wymiany, nie potrzebujecie wiele. Dobrze jest mieć własny garaż z kanałem, ale czasem wystarczy dobry podnośnik z podpórkami. Przydadzą Wam się różne akcesoria (chociażby miska do zlania zużytego oleju), ale koniecznymi narzędziami będą wyłącznie dwa typy kluczy, czyli:
- Klucz do korka spustowego oleju – żeby zlać olej z miski olejowej musicie odkręcić korek spustowy, a to wymaga odpowiedniego klucza.
- Klucza do filtra oleju – klucz ten przydaje się wyłącznie w pierwszej fazie odkręcania filtra i to w zasadzie wszystko, jednak bez odpowiedniego klucza od filtra oleju zapomnijcie o jego odkręceniu.
Dlaczego klucz do filtra oleju jest konieczny? Ponieważ filtr ten, nawet jeśli nie był mocno dokręcony podczas jego zakładania, został dosłownie przyssany przez działający układ smarujący, tworząc połączenie niemożliwe do zerwania bez odpowiednich narzędzi. Jeśli więc chcecie odkręcić filtr oleju, potrzebujecie klucza. Jakiego?
Jakie typy kluczy do filtrów oleju znajdziecie w naszym sklepie, na iParts.pl?
Ani producenci samochodów, ani tym bardziej producenci filtrów oleju nie ułatwiają nam zadania. Obecnie na rynku mamy tyle najróżniejszych rodzajów tychże filtrów, że czasem aż trudno w to uwierzyć, przy czym każdy z nich wymaga odpowiedniego klucza. Na szczęście z pomocą przychodzą nam sami producenci kluczy do filtrów, którzy proponują zarówno klucze bardzo uniwersalne (skuteczne w przypadku nawet 90% filtrów metalowych), jak i bardzo mocno nacelowane na obsługę konkretnego modelu. Jakie filtry oleju znajdziecie w naszej ofercie?
Klucz odginany (30° / 60°/ 90°), szczypcowy do filtrów oleju 63.5 - 116 mm
Klucze szczypcowe, nastawne – doskonałe klucze do filtrów oleju zapewniające dostęp tam, gdzie żadnym innym sposobem nie sposób się dostać. Klucze te, zwłaszcza produkcji NEO Tools, możemy śmiało polecić każdemu, kto chce mieć porządne narzędzia do różnego typu filtrów oleju. Do wyboru macie tu klucz odgięty lub klucz odginany. Zdecydowanie większe pole manewru daje klucz odginany, gdyż jego szczypce regulowane są w zakresie 90°, a to pozwala na manipulowanie przy w naprawdę sporej ciasnocie.
Klucz do filtra oleju opaskowy K2 57-73 mm
Klucze taśmowe – tu elementem zaciskanym na kluczu jest taśma wykonywana z różnych materiałów, od metalu po skórę. Nowoczesne klucze taśmowe są, a przynajmniej powinny być, osadzane na rączce z przegubem, co pozwala osiągać zakres pracy 90°, a takie rozwiązanie jest warunkiem łatwego dostępu do wielu filtrów oleju.
Klucz łańcuchowy do filtrów oleju 1/2"
Klucze łańcuchowe – chyba najpopularniejsze klucze do filtrów oleju, oferowane w różnych wariantach i umożliwiające obsługę bardzo wielu modeli filtrów. Klucze łańcuchowe mogą być małe – z nasadką na półcalową grzechotkę, przeznaczone do odkręcania konkretnych filtrów, lub duże – posiadające rączkę z przegubem oraz długi, szeroki łańcuch bardzo poważnie zwiększający liczbę filtrów oleju, jakie można nimi odkręcać, poczynając od tych małych, aż po filtry w samochodach ciężarowych.
Klucz kielichowy do filtra oleju, Toyota, 64,5/14 t
Klucze kielichowe – proste, solidne narzędzia o kształcie metalowego kielicha, który zasadza się na końcówkę zamontowanego filtra. Klucze te obsługuje się za pomocą zwykłych grzechotek i wyłącznie do odkręcania filtra oleju. Pamiętajcie również, że większość filtrów puszkowych powinna być dokręcana z siłą 20 Nm, a tę przeciętny człowiek jest w stanie swobodnie wygenerować bez użycia jakichkolwiek kluczy, dlatego filtr oleju dokręcamy zwykle samą ręką.
Klucz do filtra oleju (64-120 mm)
Klucze pazurkowe – zwane popularnie „pajączkami”, są to filtry bardzo proste, tanie i dość uniwersalne. Zwykle występują w 2 rozmiarach – do większych i mniejszych filtrów oleju. Wymagają użycia klucza płasko-oczkowego lub grzechotki. Podstawą ich budowy i działania są przekładnie planetarne zaciskające podczas obrotu „ząbki” klucza, które to ząbki zwierają się na filtrze i umożliwiają jego odkręcenie. Wybierając taki klucz, dobrze jest poszukać modelu z dodatkową przejściówką umożliwiającą użycie większych dźwigni (z 3/8 na 1/2 cala).
Ilu kluczy do filtrów oleju potrzebujecie? Czym należy się kierować przy wyborze klucza do filtra oleju?
W przypadku tzw. przeciętnego kierowcy złotą zasadą, którą zalecają przestrzegać sami producenci kluczy do filtrów oleju, jest dobór klucza do konkretnego filtra, a w zasadzie do konkretnego modelu auta. Szukajcie więc takich kluczy, które nie tylko będą pasowały do zastosowanego tam filtra, ale też do auta i oferowanej przez ten model przestrzeni. Różne są bowiem rozwiązania i różnych wymagają podejść do odkręcania filtra. W jednych autach dostęp do filtra oleju jest bardzo łatwy i możecie odkręcać go praktycznie dowolnym, pasującym do niego kluczem. W innych będziecie musieli się z kolei sporo nagimnastykować, a wybór klucza pasującego do filtra oleju nie zagwarantuje Wam bezproblemowej wymiany. A ilu kluczy potrzebujecie? Zwykle po jednym do każdego z obsługiwanych aut. Czyli jeśli zajmujecie się również samochodami członków rodziny czy znajomych, może być tych kluczy nawet kilka. Rozbudowane komplety kluczy do filtrów oleju to już domena profesjonalnych mechaników.
Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości związane z wyborem klucza do filtra oleju, śmiało możecie poprosić o pomoc jednego z naszych ekspertów iParts.pl. Ich rolą jest pomóc Wam w dbaniu o swoje auto.