Jak zadbać o auto napędzane LPG? Co należy zrobić, wymienić i wiedzieć o działaniu instalacji gazowej w niskich temperaturach

Data:

Jak każdy inny rodzaj napędu, również LPG ma swoje wady i zalety. Do zalet z całą pewnością możemy zaliczyć niskie koszty eksploatacji samochodów na gaz, do wad z kolei konieczność dbania o kolejny układ samochodowy. A dbać o instalację LPG trzeba bardzo starannie, zwłaszcza zimą, kiedy narażona jest na największe ryzyko uszkodzenia. Na co właściciele aut napędzanych gazem powinni szczególnie uważać? Co koniecznie powinni robić przed każdą kolejną zimą?

Jak powinien wyglądać zimowy przegląd samochodu z instalacją LPG. Na które elementy należy zwrócić szczególną uwagę?

Jeden z popularniejszych mitów odnoszących się do samochodów na gaz mówi o tym, iż LPG niszczy silniki. Owszem, niszczy, o ile instalacja gazowa została wykonana niezgodnie ze sztuką lub nie jest prawidłowo eksploatowana. Przy obecnych instalacjach już piątej generacji (a mówi się także i o szóstej), żadna jednostka napędowa nie jest znacząco narażona na uszkodzenie ze względu na spalanie w niej gazu, choć istotnie auta napędzane LPG wymagają uwagi i odpowiednich przeglądów. Jeśli chcecie, żeby Wasz napędzany gazem samochód działał bezproblemowo przez długie lata, powinniście przed każdą zimą przeprowadzić w nim profesjonalny przegląd, w który obowiązkowymi punktami kontroli będą:

  1. Akumulator – sprawdzić należy poziom jego sprawności, stan naładowania, oraz stan ogólny. W tym ostatnim punkcie mieście się m. in. poziom zabrudzenia klem, które najprawdopodobniej trzeba będzie przeczyścić i nasmarować wazeliną techniczną.
  2. Świece i przewody zapłonowe – jeśli ich stan będzie odbiegał od normy, w przypadku aut z instalacją gazową może to skutkować licznymi problemami. Zwróćcie uwagę szczególnie na świece zapłonowe. Ich sprawność jest tu bardzo ważna, więc w żadnym wypadku nie powinniście na nich oszczędzać. Nowe, dobrej jakości świece zapłonowe znajdziecie na iParts.pl.
  3. Węże elastyczne – chodzi tu o węże elastyczne gazowe oraz wodne. Szukajcie wszelkich nieszczelności tych właśnie elementów. Z zauważeniem nieszczelności przewodów wodnych nie ma większego problemu, gorzej jest z przewodami gazowymi. Do wykrywania ich nieszczelność potrzebna będzie specjalistyczna aparatura, jaką na wyposażeniu mają dobre warsztaty. Warto jednak to zrobić dla samego spokoju ducha.
  4. Płyn chłodzący – choć niektórych może to zaskoczyć, podczas zimowego przeglądu auta na LPG zawsze powinno się kontrolować stan płynu chłodzącego. Jeśli okaże się, że jest go zbyt mało, należy go natychmiast uzupełnić (szeroki wybór płynów do chłodnic znajdziecie w naszej ofercie). Niedostateczny poziom płynu chłodzącego może być przyczyną nieprawidłowego ogrzewania reduktora, a to przełoży się na zakłócenie procesu odparowywania LPG i złą pracę silnika.
  5. Filtr gazu – ostatnim ważnym punktem zimowego przeglądu aut napędzanych gazem LPG jest upewnienie się, że filtr gazu nie wymaga wymiany. To on stanowi barierę dla wszelkich zanieczyszczeń, które mogą znaleźć się w „błękitnym paliwie”, a zwłaszcza zimą jakość gazu bywa różna, nawet jeśli tankujecie wyłącznie na markowych stacjach benzynowych. Dobre i niedrogie filtry gazu również znajdziecie na iParts.pl.

Jeśli tylko macie taką możliwość, przed każdą zimą sprawdzajcie stan przewodów gazowych biegnących wzdłuż podwozia samochodu. Szukajcie ubytków powłoki antykorozyjnej na mocowaniach elementów instalacji gazowej, a także nieszczelności w okolicach wielozaworu zbiornika, zaworu tankowania i połączeń przewodów.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny filtrów LPG w naszej ofercie!

Czym różni się gaz zimowy od gazu letniego. Dlaczego zimą stosujemy LPG o nieco innym składzie mieszanki?

Już od lat, zgodnie z przepisami, od 1 grudnia do 31 marca na stacjach benzynowych właściciele pojazdów napędzanych LPG tankują tzw. gaz zimowy. Gaz ten posiada nieco innych skład niż gaz letni, ponieważ zawiera większą ilość propanu. Zmiana ta spowodowana jest specyfiką pracy instalacji gazowej i samego gazu, który zimą, przy niskich temperaturach miałby bez tej modyfikacji problemy z docieraniem od zbiornika do reduktora. Na szczęście zmianą gazu z letniego na zimowy sami kierowcy nie muszą się przejmować. Należy to wyłącznie do obowiązku dystrybutora.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.