Szczęśliwcy, którzy mogą poważnie myśleć o zakupie samochodu marki Aston Martin, z całą pewnością powinni wziąć pod uwagę flagowe modele tego brytyjskiego producenta – modele, w których montowano m.in. skrzynię biegów Touchstone III. Co warto wiedzieć o tej przekładni?

Aston Martin to marka kultowa. To jedna z tych marek samochodów sportowych i luksusowych, której rozpoznawalność sięga praktycznie całego globu. Bo któż na świecie nie oglądał przygód agenta 007, który zdecydowanie najchętniej poruszał się właśnie samochodami tej brytyjskiej marki. Srebrny DB5 to prawdziwa legenda, jak i cała seria DB. Jednak w ostatnich latach flagowymi modelami Aston Martina są modele Vanquish (w segmencie coupe) oraz Vanquish Volante (jako roadster). I choć Aston Martin Vanquish również zdążył już trafić do filmu, szczegóły techniczne tego samochodu dobrze znane są wyłącznie prawdziwym fanom marki. Kiedy więc zdarza się, że ktoś spoza tego kręgu wchodzi w posiadanie Aston Martina Vanquish, niekoniecznie jest w stanie szybko zorientować się w jego konstrukcji oraz wyposażeniu. Jednym z ważniejszych elementów wyposażenia modeli Vanqiush oraz Vanquish Volante są skrzynie biegów z serii Touchtronic. A jedną z najważniejszych, niemalże przełomowych konstrukcji tej serii okazała się być przekładnia trzeciej generacji, czyli Touchtronic III. Co warto o niej wiedzieć?

Czym jest przekładnia Touchtronic? Ile generacji tej skrzyni biegów mamy obecnie na rynku?

Touchtronic to rozwiązanie bliźniacze do opisywanych już przez nas przekładni Mercedesa z systemem TouchShift. W obu przypadkach mamy do czynienia z tego samego typu konstrukcją bazową i z niemal identycznymi nieporozumieniami. Tak jak wspominany TouchShift, tak i Touchtronic mylony jest z przekładnią półautomatyczną (zautomatyzowaną przekładnią manualną) posiadającą funkcję manualnej zmiany biegów. W rzeczywistości w obu tych przypadkach mamy do czynienia z klasycznym automatem (przekładnią w pełni automatyczną), do której dodano system manualnej zmiany biegów. System ten ma za zadanie umożliwić kierowcy przejęcie kontroli nad przełożeniami, co miało zniwelować jedną z rzekomych wad wszystkich automatów.

Przekładnie z serii Touchtronic to konstrukcja niemiecka, stworzona przez firmę ZF dla brytyjskiej marki Aston Martin. Pierwsza konstrukcja tego typu, a więc Touchtronic I (przekładnia pierwszej generacji), miała swoją premierę w 1990 roku na Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Pierwszym samochodem, w którym przekładnię tę zamontowano, był Aston Martin DB7 Vantage. Jednym z wyróżników serii Touchtronic jest specjalne oprogramowanie zapobiegające automatycznemu wrzucaniu biegu w momencie, gdy przekładnia ustawiona jest w trybie manualnym. Tryb Touchtronic aktywowany jest przez przycisk na konsoli środkowej lub za pomocą łopatek zmiany biegów. Samo sterowanie biegami odbywa się z użyciem tych właśnie łopatek.

Jak do tej pory seria Touchtronic składa się z przekładni czterech generacji, a więc:

  • Touchtronic I,
  • Touchtronic II,
  • Touchtronic III,
  • Touchtronic IV.

Generacją, która naprawdę sporo wniosła do modeli wyposażanych w te przekładnie, okazała się Touchtronic III. Dlaczego?

Co warto wiedzieć o skrzyniach biegów Touchtronic III od Aston Martina? W jakich modelach aut można je spotkać?

Touchtronic III to trzecia odsłona skrzyni automatycznej ZF produkowanej dla marki Aston Martin, która dzięki specjalnemu systemowi pozwala kierowcy przejąć kontrolę nad zazwyczaj w pełni autonomiczną przekładnią automatyczną. Tauchtronic III posiada fabryczne oznaczenie 8HP90 i swoją premierę miała w 2012 roku. Ta ośmiobiegowa przekładnia stała się jedną z podstaw do pierwszego liftingu, jakiemu poddano modele Aston Martin Vanquish oraz Aston Martin Vanquish Volante. Oba te modele z rocznika 2015 wyposażona właśnie w skrzynię biegów Touchtronic III, co znacząco wpłynęło na ich możliwości i ekonomię eksploatacyjną. Ta nowatorska konstrukcja, umieszczona według schematu transaxle (przy tylnej osi) współpracuje z jednostką o pojemności 5,9 litra, posiadającą 48 zaworów w układzie V12. Dzięki zastosowaniu jej we wspominanych modelach, inżynierom marki Aston Martin udało się osiągnąć:

  • redukcję zużycia paliwa oraz emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla aż o 10% względem poprzednich wersji (współpracujących z przekładnią Touchtronic II);
  • skrócenie czasu niezbędnego do osiągnięcia prędkości 100 km/h w modelu Vanquish (coupe) do zaledwie 3,8 sekundy, co oznacza poprawę wyniku aż o 0,5 sekundy;
  • zwiększenie prędkości maksymalnej do 324 km/h (co jest zasługą wydłużenia zwłaszcza ostatniego przełożenia).

Oczywiście, nie wolno zapominać, że wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby z nową przekładnią Touchtronic III nie współpracował nowy silnik V12. Silnik ten zyskał na sprawności względem swojego poprzednika, generując aż 576 KM (o 3 KM więcej) i oferując wyższy maksymalny moment obrotowy, wynoszący całe 630 Nm (więcej o 10).

Oczywiście, nie obyło się przy tym wszystkim bez pewnych problemów w postaci awarii, jakie trapią przekładnię Touchtronic III. Do najczęściej pojawiających się usterek nalży tu zaliczyć zużywanie się tulei, zmniejszenie ciśnienia oleju wewnątrz systemu, przedwczesne zużywanie się elementów mechanicznych skrzyni biegów, a także przepalenia jednostki mechatronicznej przy wysokich temperaturach powietrza atmosferycznego.