Jak samodzielnie ustalić pozycję biegunów w akumulatorze? Kiedy ich położenie może ulec zmianie i jak sobie z tym poradzić?

Data:
W kategorii Akumulator

Określenie położenia biegunów w akumulatorze jest bardzo proste, ale też bardzo ważne. Pomijając już fakt, że odwrotne podpięcie baterii może się źle skończyć, ustalenie, czy mamy do czynienia z akumulatorem prawobiegunowym, czy też lewobiegunowym, jest kluczowe przy jego wymianie. Dlaczego?

Wyobraźcie sobie taką sytuację: Wasz stary akumulator odmówił ostatecznie dalszej współpracy i przyszedł czas na jego wymianę. W normalnych okolicznościach weszlibyście na stronę iParts.pl i zamówili na niej nową, fajną baterię do swojego auta. Tym razem jednak postanowiliście skorzystać z oferty Waszego znajomego/sąsiada/kolegi z pracy, który ma „prawie nowy” akumulator o idealnie odpowiadających Wam parametrach. Zgadza się pojemność, zgadza się prąd rozruchowy, nawet gabaryty są w miarę podobne. Kupujecie więc za pół ceny, zadowoleni zamierzacie zamontować go w swoim samochodzie i… niespodzianka! Nie zgadza się położenie biegunów. Wasz stary akumulator był prawobiegunowy, a ten kupiony okazyjnie jest lewobiegunowy. I co teraz? No cóż, zawsze możecie dokręcić do niego żarówkę i używać jako nocnej lampki podczas wakacyjnego biwakowania. W Waszym aucie już go nie użyjecie. A wystarczyło wcześniej określić, jaka jest pozycja biegunów starego akumulatora i zwrócić uwagę na pozycję biegunów w tym właśnie kupowanym. W jaki sposób możecie to ustalać samodzielnie?

Jak w prosty sposób możecie samodzielnie ustalić pozycję biegunów w akumulatorze?

Na ustalenie, czy macie do czynienia z akumulatorem prawobiegunowym czy lewobiegunowym istnieje jeden, niezwykle prosty sposób. Wystarczy tylko:

  1. wyciągnąć akumulator z samochodu lub zdjąć go z półki,
  2. ustawić baterię słupkami do siebie (bok akumulatora, przy którym znajdują się słupki biegunów, ma znajdować się bezpośrednio przed Wami),
  3. odszukać położenie plusa.

Jeśli plus znajduje się po Waszej prawej ręce, jest to akumulator prawobiegunowy. Jeśli po lewej, lewobiegunowy.

Plus zawsze powinien być oznaczony, więc odnajdziecie go bez problemu. Przy odrobinie wprawy dla określenie pozycji biegunów nie będziecie nawet musieli ruszać akumulator z miejsca czy ustawiać go słupkami w Waszym kierunku.

Musicie jednak pamiętać, że ułożenie plusów i minusów może się zmienić. W sprawnych akumulatorach nie ma prawa do tego dojść, jednak zdarzają się sytuację, kiedy dochodzi do przebiegunowania i wówczas akumulator prawobiegunowy staje się nagle lewobiegunowym. Kiedy do tego dochodzi i jak należy sobie radzić w takiej sytuacji?

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny akumulatorów samochodowych w naszej ofercie!

Kiedy bieguny mogą zamieniać się miejscami? Czym grozi przebiegunowanie akumulatora?

Przebiegunowanie akumulatora to poważny problem, do którego może dojść na skutek jego głębokiego rozładowania. Czasem wystarczy, że jest to rozładowanie chwilowe, jednak znacznie częściej zjawisko to może powstać w przypadku rozładowania długotrwałego (np. przed wyjazdem z kraju zostawiacie samochód w garażu, bateria w nim rozładowuje się zupełnie i pozostaje w tym stanie przez dłuższy czas).

Przebiegunowanie akumulatora oznacza, że plus pojawia się na minusie, a minus na plusie. Normalne użytkowanie baterii samochodowej, czy nawet jej naładowanie jest już niemożliwe. Jeśli przebiegunowanie zdarzyło się w starszym, mającym już kilka lat akumulatorze, jest on praktycznie nie do odratowania. Lepiej rozejrzyjcie się za czymś nowym (tym razem może jednak nie od znajomego, a raczej z pewnego źródła). Jeśli do przebiegunowania doszło we w miarę nowej baterii, są jeszcze sposoby na jej odratowanie. Jakie?

Ogólnie znane są dwa sposoby na ponowne, prawidłowe ustawienie biegunów:

  1. Rozładowanie akumulatora do zera i następnie podpięcie go pod mocny prostownik – metoda ryzykowna, gdyż może skończyć się nawet spaleniem prostownika.
  2. Rozładowanie akumulatora do zera i podpięcie go na jakiś czas równolegle do innej, dość słabej baterii – metoda bezpieczna, choć wymagająca co najmniej kilku dni spędzonych przy doglądaniu całego procesu.

Pamiętajcie jednak, że samodzielne przebiegunowanie akumulatora jest dość wymagające i nie zawsze kończy się powodzeniem. Czasem po prostu lepiej odpuścić i poszukać sobie nowej baterii do samochodu.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.