Jak rozpoznać objawy zużycia łożyska amortyzatora? Czym skutkuje jazda z uszkodzonym łożyskiem?

Data:
W kategorii Mocowanie amortyzatora

Jakiś czas temu otrzymaliśmy telefon od zaniepokojonego kierowcy, w którego samochodzie już po raz kolejny łożysko amortyzatora całkowicie zablokowało się na skutek zużycia. Nasz rozmówca przyznał, że choć potrafi rozpoznać oznaki zużycia tego elementu, po raz kolejny nie był ich w stanie zauważyć. Czy to w ogóle możliwe? Otóż, teoretycznie tak. A wszystko z winy m. in. coraz lepszych i skuteczniejszych systemów wspomagania jazdy.

Jakie objawy daje uszkodzone łożysko amortyzatora?

Łożysko amortyzatora – zwane również górnym łożyskiem amortyzatora lub górnym mocowaniem amortyzatora – to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia w autach z kolumną MacPhersona, czyli w zdecydowanej większości samochodów. Rolą łożyska amortyzatora jest umożliwienie obracania się kolumny oraz tłumienie drgań. W tym celu składa się ono z właściwego łożyska tocznego oraz z gumowego elementu absorbującego drgania. Jak łatwo się domyślić, wszelkie objawy zużycia łożyska amortyzatora wiązać się będą z zaburzeniami jednej z tych funkcji lub obu jednocześnie. Co to oznacza?

W największym uproszczeniu można powiedzieć, że zużyte łożysko amortyzatora dawać będzie o sobie znać za pomocą licznych, niepożądanych i z całą pewnością mocno niepokojących dźwięków dochodzących z okolicy koła, a dokładniej – z okolicy mocowania amortyzatora, a także poprzez nasilające się problemy ze skręcaniem. Problemy te nasilać się będą wraz ze stopniem zużycia, czy też raczej uszkodzenia łożyska amortyzatora, choć zasada ta częściowo dotyczy obecnie jedynie starszych modeli aut. Dlaczego?

Dlaczego uszkodzenie łożyska amortyzatora jest coraz trudniejsze w rozpoznaniu?

Mocno zużyte łożysko amortyzatora, a dokładniej – właściwe łożysko toczne, podczas jazdy samochodem daje dość charakterystyczne objawy w postaci rosnącego oporu na kierownicy przy skręcaniu kół. Nierzadko zjawisku temu towarzyszy również przenikliwe skrzypienie lub trzeszczenie dobiegające z okolicy zawieszenia. W starszych samochodach podobne objawy były wyraźnym sygnałem postępującego zużycia łożyska amortyzatora, a wręcz świadczyły o jego uszkodzeniu. Problem w tym, że wraz ze wzrostem siły i efektywności układów wspomagania kierownicy, objawy te stały się coraz trudniej zauważalne. W nowoczesnych modelach całkowicie realna stała się sytuacja, w której kierowca w ogóle nie zorientuje się, że łożysko amortyzatora działa coraz gorzej, prawdopodobnie aż do momentu jego zablokowania się. Wówczas to sprężyna w gnieździe zaczyna się obracać, a prowadzący auto słyszy przy skręcaniu bardzo wyraźne skrzypienie i charakterystyczne, sprężyste „strzały”.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny elementów mocowania kolumny amortyzatora w naszej ofercie!

Skąd biorą się dziwne hałasy przy zużytym łożysku amortyzatora?

Z całą pewnością sporą szansą na zauważenie objawów zużycia łożyska amortyzatora są hałasy dobiegające z okolic koła. Hałasy te to przede wszystkim głośne stuki, dudnienie lub pukanie. Ich przyczyną jest poważne zużycie (wyrobienie) elementów gumowych górnego mocowania amortyzatora. Jeśli kiedykolwiek usłyszycie takie dźwięki, powinniście natychmiast skontrolować stan zawieszenia, a zwłaszcza łożyska i gumowego elementu mocowania. Zwykle oznacza to również konieczność ich natychmiastowej wymiany, co samo w sobie nie jest jednak czynnością specjalnie kosztowną. Ceny łożysk amortyzatorów są bardzo przystępne, warto jednak pamiętać, aby wymieniać je zawsze przy okazji wymiany samych amortyzatorów. W ten sposób zaoszczędzicie sporo na robociźnie.

I jeszcze jedno – zamiast czekać i nasłuchiwać objawów zużycia łożyska amortyzatora, lepiej po prostu wymieniać tę część zgodnie z zaleceniami producenta, czyli nie później niż co 100 tys. km. Tak po prostu.


Komentarze

Poduszka amortyzatora przedniego
Piotrkorczowic
,
07.06.2020
Odpowiedz
Uważam że brakuje tu jednej ważnej informacji jak sprawdzić poduszkę amortyzatora.otóż wystarczy złapać za górną część koła przystające normalnie samochodzie i szarpnąć za koło wówczas stwierdzimy czy jest luz na poduszce amortyzatora czy też nie
Interwał wymiany
Sylwek
,
03.03.2020
Odpowiedz
Mój samochód ma już a według mnie dopiero 200tyś km i nic przy zawieszeniu nie było jeszcze robione, bo działa poprawnie. Ja jestem tego zdania, że jak coś chodzi to nie trzeba tego ruszać, bo wszystkie części w czasie ekspotacji dopasowywują się do siebie i każda ingerencja zaburza tą harmonię
Sciaganie
Mrmuri
,
17.01.2020
Odpowiedz
Jest taka możliwość że uszkodzone łożysko lub element gumowy górnego mocowania amortyzatora powoduje ściąganie samochodu w jedną stronę???
Dobre pytanie
Pawel
,
05.02.2020
Odpowiedz
U mnie skrzypi i tez sciaga. Zastanawiam się to czyto nie od tego.
Mylne objawy
Marcin
,
29.11.2019
Odpowiedz
Sam nieraz mam problem z rozgryzieniem tych objawów. Bardzo często dają mylne skojarzenia i wychodzi, że jest to coś zupełnie innego. A już sporo miałem takich przypadków..
Regularność
Filip
,
16.10.2019
Odpowiedz
Ja po awarii amortyzatorów, która na prawdę konkretnie nadszarpnęła moj budżet, wymieniam teraz regularnie. Nie ma co oszczedzac, tym bardziej ze same lozyska nie są drogie, a jak posypie się wszystko to wiecie jak jest :/
wymiana łożysk
Olaf
,
11.09.2019
Odpowiedz
Też jestem zdania, że łożyska trzeba wymienić od razu. Z uszkodzonymi oczywiście jeździć nie należy bo skutki jazdy mogą nawet uszkodzić amortyzatory. Z wymianą nie należy czekać bo łożyska te nie są drogie, lepsze można kupić za kilkadziesiąt złotych. W Polsce wiadomo, ze częściej wymienia się je niż w innych krajach bo wiadomo wiadomo jakie mamy drogi ;)

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.