Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sworznia wahacza i uniknąć katastrofy na drodze?

Data:
W kategorii Wahacz

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Wam się oglądać – choćby tylko na zdjęciach – efekty awarii sworznia wahacza, z pewnością wiecie już, że z tym elementem układu zawieszanie po prostu nie ma żartów. Przy małych prędkościach jego uszkodzenie doprowadzić może do istotnych zniszczeń, przy dużych do prawdziwej katastrofy. Dlatego zawsze musicie zwracać szczególną uwagę na wszelkie objawy uszkodzenia sworznia wahacza i reagować natychmiast po ich wykryciu.

Czym grozi awaria sworznia wahacza?

Nagłe zerwanie czy wybicie sworznia wahacza podczas jazdy samochodem może mieć różne skutki. Jeśli jesteście posiadaczami auta z zawieszeniem wielowahaczowym, w tym konkretnym przypadku możecie uważać się za szczęśliwców. Zerwany sworzeń wahacza doprowadzi wprawdzie do tego, że koło zacznie poruszać się w całkowicie dowolną stronę, ale nadal pozostanie ono w osi. W przypadku samochodów z układem zawieszenia jednowahaczowym, po wypięciu sworznia koło nie tylko będzie poruszać się w dowolną stronę, to również może wyskoczyć z osi i ustawić się całkowicie poziomo.

Zwykle do tego typu awarii dochodzi na drodze, podczas jazdy. Uszkodzony wahacz, którego uszkodzenie nie zostało wcześnie zdiagnozowane, nagle po np. najechaniu na dziurę wypina się w jednej chwili i koło zaczyna kręcić się dowolnie lub odskakuje i ustawia poziomo do nawierzchni. Przy niewielkich prędkościach prowadzi to co najwyżej do rozległych uszkodzeń na obszarze zawieszenia, koła i karoserii w okolicy uszkodzonego wahacza. Przy dużych prędkościach podobna awaria zwiastuje prawdziwą katastrofę, z której trudno będzie wyjść bez względu na poziom umiejętności i doświadczenie kierowcy. Jedynym, co może Was przed tym uchronić, to odpowiednio wczesne wykrycie objawów uszkodzenia sworznia wahacza i jego natychmiastowa wymiana.

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sworznia wahacza?

Sworzeń wahacza to jedna z najważniejszych części całego układu zawieszenia. Ponieważ jest tak istotna, a przy tym dość prosta w budowie, producenci aut zaprojektowali ją w ten sposób, by wytrzymywała jak najdłuższą eksploatację. Niestety, nawet sworznie nie są wieczne. Na szczęście zwykle zanim dojdzie do ich awarii, można zarejestrować kilka typowych objawów uszkodzonego sworznia wahacza. Jakie to objawy?

Za typowe objawy uszkodzenia sworznia wahacza należy uznać przede wszystkim zauważalne luzy na tym elemencie zawieszenia. Luzy te są z reguły wyczuwalne, a czasem też słyszalne w postaci stuków i hałasów dobiegających z okolicy koła podczas jazdy. Niektórzy kierowcy, w których samochodach dochodzi do uszkodzenia sworznia wahacza, zwracają uwagę na wyczuwalne (czasem nawet bardzo mocno) pogorszenie jakości prowadzenia auta. Koła zaczynają reagować na ruchy kierownicy jakby z opóźnieniem lub nagle jakby wymykają się wręcz spod kontroli kierowcy. W takich przypadkach jednak najczęściej problemem jest nie tylko uszkodzony sworzeń wahacza, ale też inne, współgrające z nim elementy zawieszenia.

Aby potwierdzić podejrzenia wobec sworznia wahacza, należy unieść w górę samochód i ustawić na stabilnych podporach. Luzy na sworzniu można wyczuć szarpiąc za koło lub zdejmując je i używając tzw. „łychy” jako dźwigni. Do wykrycia uszkodzenia sworznia wahacza możecie również użyć profesjonalnego szarpaka.


Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny sworzni wahacza w naszej ofercie!

Komentarze

Objaw
Abc
,
06.03.2020
Odpowiedz
Objawem był pojedynczy, głuchy stuk przy ruszaniu na skręconych kołach. Częściej przy wstecznym biegu niż do przodu. Przy ruszaniu na wyprostowanych było cichutko, bezobjawowo. Sprawa wyszła na szarpakach.
Po wymianie - update
Abc
,
06.03.2020
Odpowiedz
Już po wymianie - auto otrzymało nowy komplet sworzni i tulejek wahaczy. Bardzo wyraźna poprawa w prowadzeniu - zniknęło "myszkowanie" w koleinach. Zniknęła też tendencja do podsterowności przy hamowaniu w zakrętach - przód nie ucieka już aż tak. Precyzja ruchu kierownicą jest zauważalnie większa - zmęczone tuleje zabierały nieco z kąta skrętu. Zawieszenie pracuje zdecydowanie ciszej, szczególnie czuć to jadąc po brukowanej nawierzchni
Sworzeń
Andrzej
,
14.02.2020
Odpowiedz
Uważam że inżynierowie powinni tak zaprojektować sworzeń, aby nie miał możliwości wypięcia się. Chodzi przecież o bezpieczeństwo. Myślę że można to zrobić tylko trzeba trochę pomyśleć.
sworzeń
Tomek
,
30.01.2020
Odpowiedz
Sworzeń wahacza to ważny element układu, który umożliwia skręcanie kół, ale też odpowiada za ich stabilizację. Od czasu do czasu sworzeń, podobnie jak inne elementy zawieszenia,ulega naturalnemu zużyciu. Daje to widoczne objawy, których faktycznie nie należy lekceważyć bo to może być bardzo niebezpieczne. Co do sworzni to warto montować te sprawdzonych producentów, aby nie być zmuszonym po krótkim czasie znów dokonywać takiej samej wymiany
awaria sworznia wahacza
Mateusz
,
17.12.2019
Odpowiedz
Ja kiedyś długo jeździłem z takim stukaniem i nic sobie z tego nie robiłem.. Potem jak dowiedziałem się, czym mogło to skutkować to załapałem się za głowę. Naprawa trochę mnie kosztowała, ale od tamtego momentu z każdym stukaniem w kole od razu jade do mechanika
Lepiej się tym zainteresowac
Irek
,
17.10.2019
Odpowiedz
Awaria sworznia to cos strasznie dramatycznego w skutkach, nie ma co bagatelizować jakichkolwiek stuków i luzów w kołach, bo to naprawdę igranie z losem. Ja ostatnio wymieniałem i na prawde nie jest to taki koszt, który bylby wart wystawiania swojego zycia na takie ryzyko.
uniknięcie katastrofy na drodze
jak uniknąć katastrofy
,
11.09.2019
Odpowiedz
Bardzo wartościowy wpis. Taka wiedza przyda się każdemu kierowcy. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zużyty sworzeń wahacza może nawet pęknąć, a to bardzo niebezpieczne. Przez to podczas szybkiej jazdy może dojść nawet do wypadku.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.