DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
4
4
4
4
8
8
5
5
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sworznia wahacza i uniknąć katastrofy na drodze?

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Wam się oglądać – choćby tylko na zdjęciach – efekty awarii sworznia wahacza, z pewnością wiecie już, że z tym elementem układu zawieszanie po prostu nie ma żartów. Przy małych prędkościach jego uszkodzenie doprowadzić może do istotnych zniszczeń, przy dużych do prawdziwej katastrofy. Dlatego zawsze musicie zwracać szczególną uwagę na wszelkie objawy uszkodzenia sworznia wahacza i reagować natychmiast po ich wykryciu.

Czym grozi awaria sworznia wahacza?

Nagłe zerwanie czy wybicie sworznia wahacza podczas jazdy samochodem może mieć różne skutki. Jeśli jesteście posiadaczami auta z zawieszeniem wielowahaczowym, w tym konkretnym przypadku możecie uważać się za szczęśliwców. Zerwany sworzeń wahacza doprowadzi wprawdzie do tego, że koło zacznie poruszać się w całkowicie dowolną stronę, ale nadal pozostanie ono w osi. W przypadku samochodów z układem zawieszenia jednowahaczowym, po wypięciu sworznia koło nie tylko będzie poruszać się w dowolną stronę, to również może wyskoczyć z osi i ustawić się całkowicie poziomo.

Zwykle do tego typu awarii dochodzi na drodze, podczas jazdy. Uszkodzony wahacz, którego uszkodzenie nie zostało wcześnie zdiagnozowane, nagle po np. najechaniu na dziurę wypina się w jednej chwili i koło zaczyna kręcić się dowolnie lub odskakuje i ustawia poziomo do nawierzchni. Przy niewielkich prędkościach prowadzi to co najwyżej do rozległych uszkodzeń na obszarze zawieszenia, koła i karoserii w okolicy uszkodzonego wahacza. Przy dużych prędkościach podobna awaria zwiastuje prawdziwą katastrofę, z której trudno będzie wyjść bez względu na poziom umiejętności i doświadczenie kierowcy. Jedynym, co może Was przed tym uchronić, to odpowiednio wczesne wykrycie objawów uszkodzenia sworznia wahacza i jego natychmiastowa wymiana.

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sworznia wahacza?

Sworzeń wahacza to jedna z najważniejszych części całego układu zawieszenia. Ponieważ jest tak istotna, a przy tym dość prosta w budowie, producenci aut zaprojektowali ją w ten sposób, by wytrzymywała jak najdłuższą eksploatację. Niestety, nawet sworznie nie są wieczne. Na szczęście zwykle zanim dojdzie do ich awarii, można zarejestrować kilka typowych objawów uszkodzonego sworznia wahacza. Jakie to objawy?

Za typowe objawy uszkodzenia sworznia wahacza należy uznać przede wszystkim zauważalne luzy na tym elemencie zawieszenia. Luzy te są z reguły wyczuwalne, a czasem też słyszalne w postaci stuków i hałasów dobiegających z okolicy koła podczas jazdy. Niektórzy kierowcy, w których samochodach dochodzi do uszkodzenia sworznia wahacza, zwracają uwagę na wyczuwalne (czasem nawet bardzo mocno) pogorszenie jakości prowadzenia auta. Koła zaczynają reagować na ruchy kierownicy jakby z opóźnieniem lub nagle jakby wymykają się wręcz spod kontroli kierowcy. W takich przypadkach jednak najczęściej problemem jest nie tylko uszkodzony sworzeń wahacza, ale też inne, współgrające z nim elementy zawieszenia.

Aby potwierdzić podejrzenia wobec sworznia wahacza, należy unieść w górę samochód i ustawić na stabilnych podporach. Luzy na sworzniu można wyczuć szarpiąc za koło lub zdejmując je i używając tzw. „łychy” jako dźwigni. Do wykrycia uszkodzenia sworznia wahacza możecie również użyć profesjonalnego szarpaka.

Popularne z kategorii Wahacz

Wahacz zawieszenia koła FEBI BILSTEIN 18802
292,00 zł
4.9 (60 ocen)
Wahacz zawieszenia koła LEMFÖRDER 38168 01
219,00 zł
4.9 (97 ocen)
Wahacz zawieszenia koła LEMFÖRDER 35463 01
80,00 zł
4.9 (97 ocen)
Wahacz zawieszenia koła FEBI BILSTEIN 18803
296,00 zł
4.9 (60 ocen)
Wahacz zawieszenia koła OPTIMAL G6-754
149,00 zł
5.0 (3 ocen)
Wahacze - kompletny zestaw naprawczy FEBI BILSTEIN 21502
924,00 zł
4.9 (60 ocen)
Wahacz w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Wahacz pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Wahacz
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
9 komentarzy
Myślę, że poza przypadkami wadliwych konstrukcji czy niskiej klasy zamiennikiem to dobry sworzeń jest właśnie tak zaprojektowany, by przy częściowym zużyciu prędzej dawać wyraźnie oznaki wyeksploatowania niż się wypiąć. Od któregoś z mechaników o tym słyszałem. Zresztą z doświadczenia miałem problem z lokalizacją stuków, mając za podejrzanych prowadnice zacisków i jednak to był sworzeń, a troszkę kilometrów zrobiłem nim winowajca został namierzony. Uważam, że najważniejsze to nie ignorować.
Witam mam pytanie czy mogę jeździć sworzeniu wachaczowy który ma luzy nie słyszę a
Już po wymianie - auto otrzymało nowy komplet sworzni i tulejek wahaczy. Bardzo wyraźna poprawa w prowadzeniu - zniknęło "myszkowanie" w koleinach. Zniknęła też tendencja do podsterowności przy hamowaniu w zakrętach - przód nie ucieka już aż tak. Precyzja ruchu kierownicą jest zauważalnie większa - zmęczone tuleje zabierały nieco z kąta skrętu. Zawieszenie pracuje zdecydowanie ciszej, szczególnie czuć to jadąc po brukowanej nawierzchni
Objawem był pojedynczy, głuchy stuk przy ruszaniu na skręconych kołach. Częściej przy wstecznym biegu niż do przodu. Przy ruszaniu na wyprostowanych było cichutko, bezobjawowo. Sprawa wyszła na szarpakach.
Uważam że inżynierowie powinni tak zaprojektować sworzeń, aby nie miał możliwości wypięcia się. Chodzi przecież o bezpieczeństwo. Myślę że można to zrobić tylko trzeba trochę pomyśleć.
Sworzeń wahacza to ważny element układu, który umożliwia skręcanie kół, ale też odpowiada za ich stabilizację. Od czasu do czasu sworzeń, podobnie jak inne elementy zawieszenia,ulega naturalnemu zużyciu. Daje to widoczne objawy, których faktycznie nie należy lekceważyć bo to może być bardzo niebezpieczne. Co do sworzni to warto montować te sprawdzonych producentów, aby nie być zmuszonym po krótkim czasie znów dokonywać takiej samej wymiany
Ja kiedyś długo jeździłem z takim stukaniem i nic sobie z tego nie robiłem.. Potem jak dowiedziałem się, czym mogło to skutkować to załapałem się za głowę. Naprawa trochę mnie kosztowała, ale od tamtego momentu z każdym stukaniem w kole od razu jade do mechanika
Awaria sworznia to cos strasznie dramatycznego w skutkach, nie ma co bagatelizować jakichkolwiek stuków i luzów w kołach, bo to naprawdę igranie z losem. Ja ostatnio wymieniałem i na prawde nie jest to taki koszt, który bylby wart wystawiania swojego zycia na takie ryzyko.
Bardzo wartościowy wpis. Taka wiedza przyda się każdemu kierowcy. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zużyty sworzeń wahacza może nawet pęknąć, a to bardzo niebezpieczne. Przez to podczas szybkiej jazdy może dojść nawet do wypadku.

Powiązane artykuły

Jak samodzielnie wymienić wahacz?

Jak samodzielnie wymienić wahacz?

Kierowco, masz wybór! Wymiana wahacza, to kolejna czynność, którą można wykonać samodzielnie, we własnym garażu. Można zaoszczędzić na wymianie. W zasadzie wystarczy odrobina wolnego czasu i chęci, by dokonać wymiany wahacza we własnym zakresie. Jak wymienić wahacz w samochodzie?

czytaj więcej >
Ile kosztuje wymiana wahacza i tulei wahacza u mechanika w 2023?

Ile kosztuje wymiana wahacza i tulei wahacza u mechanika w 2023? Jakie są koszty tej usługi w profesjonalnym warsztacie samochodowym?

Wymiana tulei wahacza nie dotyczy wyłącznie przypadków uszkodzenia lub zużycia tych elementów, tak samo jak awaria samego wahacza nie jest jedynym powodem do jego wymiany. Czasem wymieniamy cały wahacz, gdyż jest to zwyczajnie tańsza opcja niż wymiana poszczególnych tulei. Dlaczego? Ile zapłacimy obecnie za taka wymianę?

czytaj więcej >
Jak rozpoznać zużyty wahacz?

Jak rozpoznać zużyty wahacz?

Jakie są polskie drogi? Ujmując to delikatnie, nie zostały stworzone dla samochodów osobowych. Niestety, nie mamy innego wyjścia i musimy jeździć w takich warunkach na co dzień. Dla zawieszenia samochodowego oznacza to niezwykle trudne warunki pracy i możliwość wystąpienia nieprzewidzianych usterek.

czytaj więcej >
Jaką funkcję pełni w samochodzie wahacz? Kup u nas nawet 40% taniej

Jaką funkcję pełni w samochodzie wahacz?

Wahacz to sztywny element mechanizmu, który wykonuje cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia początkowego kończąc tym samym cykl pracy. Podzespół stosuje się powszechnie jako element zawieszenia w samochodzie.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze